ДЕМАСИФІКАЦІЯ СУСПІЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ В УМОВАХ ДИДЖИТАЛ-КОМУНІКАЦІЇ (ДО ПРОБЛЕМИ ДИХОТОМІЇ «ЕЛІТАРНЕ-МАСОВЕ» ЯК ПОЛІТИКО-КОМУНІКАТИВНОГО ПАРАДОКСУ)

Dmytro Demchenko

Анотація


У статті розглядається складний процес взаємодії та взаємозалежності основоположних складників соціуму – еліти, масової комунікації та маси. У цій тріаді, залежно від особливостей чергового етапу суспільного розвитку, змінюються не лише їхні місця і ролі у громадсько-політичному житті, а й змістовне наповнення.

Посилення ролі масової комунікації аж до суцільної «медіатизації» призводить до виникнення «медіакратії», яка узалежнює еліту від неї. Маса перетворюється у «мовчазну більшість» – об’єднання конформістськи налаштованих людей, що мають реальну владу популістського характеру. Відбувається процес взаємодії «неможливої незалежності» медіа та свідомого «комунікативного консенсусу» індивідів.

Ключові слова: еліта, маса, медіа, масова комунікація, інформаційний простір, глобалізація, медіатизація.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бадрак, В. (2001), «Нові засоби впливу на ЗМІ та політичний процес», Публіцистика і політика: зб. наук. праць, вип. 2, Київ, с. 23-39.

Бодріяйр, Ж. (2004), Симулякри і симуляція, пер. з фр. В. Ховхуна, Основи, Київ, 284 с.

Габермас, Ю. (2000), Структурні перетворення у сфері відкритості: дослідження категорії громадянське суспільство, пер. з нім. С. Маценки), Аз-Арт, Львів, 342 с.

Гриценко, О. (2002), Мас-медіа у відкритому інформаційному суспільстві й гуманістичні цінності, Видавництво Київського університету, Київ, 296 с.

Дуцик, Д. (2005), Політична журналістика, Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”, Київ, 138 с.

Житарюк, М. (2008), Соціокультурна модель журналістики: традиції і новаторство, Львів, 416с.

Мак-Квейл, Д. (2010), Теорія масової комунікації, пер. з англ. О. Вольна та Г. Стеш­ків, Літопис, Львів, 538 с.

Москаленко, Л., Губерський, Л., Іванов, В. (1999), Основи масово-інформаційної діяльності, Видавництво Київського університету, Київ, 634 с.

Набруско, В. (2008), Громадська думка в соціокультурному та політологічному вимірі, Грамота, Київ, 176 с.

Почепцов, Г. (1999), Теорія комунікації, Рефл-Бук, Київ, 308 с.

Різун, В. (2003), Маси, Видавництво Київського університету, Київ, 116 с.

Фінклер, Ю. (2003), Мас-медіа та влада: технологія взаємин, Аз-Арт, Львів211 с.

Шкляр, В. (2003), Мас-медіа і виклики нового століття, Грамота, Київ, 124 с.

Штромайєр, Г. (2008), Політика і мас-медіа, пер. з нім. А. Орган, Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”, Київ, 303 с.

Gómez-García, S., Zamora, R., Berrocal, S. (2023), “New frontiers for political commu­nication in times of spectacularization”. Media and Communication, № 11, 109-112 p.

McLugan, M. (1967), The Medium is the Message, Bantam, New-York, 148 p.

McLuhan, M. (1964), Understanding Media. The Extensions of Man, Routledge and Kegan Paul, London, 283 p.

McNair, B. (2008), An Introduction to Political Communication, London: New York: Routledge, 222 p.

Mediated Politics: Communication in the Future of Democracy (Ed. by Bennet, W. L., Entman, R. M.) (2000), University Press, Cambridge, 326 p.

Norris, P. A. (2000), Virtuous Circle: Political Communication in Postindustrial So­cieties, University Press, Cambridge, 198 p.

O`Sallivan, T. (1994), Key Concept in Communication and Cultural Studies, London: Routledge, 297 p.

Umansky, N., & Puschmann, C. (2023), “Algorithmic Curation”, Encyclopedia of Poli­tical Communication. URL: https://www.doi.org/10.31219/osf.io/y4kwm (accessed date January 10, 2024)

Webster, F. (1995), Theories of the Information Society, University of Lancaster, London: New York, 398 p.

Williams, F. (1982), Communication Revolution, New Delhi, London, 264 p.

Wright, C. R. (1995), Mass Communication. A Sociological Perspective, Random House, New York, 209 p.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2024.54-55.12171

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.