СТРУКТУРА МЕДІАСЕРЕДОВИЩА КРІЗЬ ПРИЗМУ ЛЕКСИЧНИХ ІННОВАЦІЙ

Nadiya Balandina

Анотація


У статті із застосуванням теоретичних та емпіричних методів доведено, що сучасне медіасередовище є складною конфігурацією, яка крізь призму лексичних інновацій та систематизації постає як однойменне макрополе, у межах якого виокремлено мідіполя – ТЕХНІЧНЕ, ТЕХНОЛОГІЧНЕ і СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАЦІЙНЕ. Останнє складається з мініполів на позначення суб’єктів комунікації, мети, інформаційного об’єкта, каналу та ефекту. Поділ на лексико-семантичні групи дав змогу відобразити різнобічні характеристики медіасередовища, його динаміку загалом і складників осібно.

Ключові слова: медіасередовище, структура, вербалізація, неолексеми з компонентом медіа, лексико-семантичне поле.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бодріяр, Ж. (2004), Симулякри і симуляція, Вид-во Соломії Павличко «Основи», Київ, 230 с.

Бондаренко, Т. (2017), «Синонімія термінів для позначення аудиторії медіа», Теле- та радіожурналістика, вип. 16, с. 40–45, URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tir_2017_16_9 (останній перегляд 30 серпня 2023).

Бурд’є, П. (2009), «Про телебачення і журналістику», «Ї», число 59, с. 29–49. URL: http://www.ji.lviv.ua/n59texts/bourdieu.htm (останній перегляд 15 серпня 2023).

Гешко, Н. (2014), «Лексико-семантичне поле як системно структурне утворення та методи його дослідження», Актуальні питання суспільних наук та історії медицини, число 2, с. 73–78, URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apcnim_2014_2_14 (останній перегляд 20 серпня 2023).

Головко, О. М. (2017), «Медіапростір: особливості юридичного визначення», Юридичний науковий електронний журнал, вип. 4, с. 65–69. URL: http://lsej.org.ua/4_2017/17.pdf (останній перегляд 5 серпня 2023).

Грицай, С. В. (2012), «Визначення поняття «медіа-простір» з позиції міждисциплінарного підходу», Вісник Харківської державної академії культури, вип. 36, URL: www.ic.ac.kharkov.ua/RIO/v36/36-2-18.pdf (останній перегляд 2 серпня 2023).

Дженжебір, О. М. (2013), «Поняття “медіасередовище” у сучасній науці про соціальні комунікації», Українське журналістикознавство, вип. 14, с. 75–79. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uzhz_2013_14_16 (останній перегляд 10 серпня 2023).

Єрмоленко, С. С. (2019), «Мова», Ред. І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін., Енциклопедія Сучасної України, Інститут енциклопедичних дослід­жень НАН України, Київ, URL: https://esu.com.ua/article-68152 (останній перегляд 10 серпня 2023).

Житарюк, М. (2020), «Особливості застосування понять «медіація» й «медіатизація» в сучасному медіапросторі», Вісник Львівського університету. Серія Журналістика, вип. 48, с. 56-66, URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/journalism/article/view/10545/10610 (останній перегляд 10 серпня 2023).

Конах, В. К. (2015), «Виникнення та еволюція поняття «медіа-простір» в науковій думці», Вісник Дніпропетровського університету. Серія : Філософія. Соціологія. Політологія, число 2, с. 112–129. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdufsp_2015_2_17 (останній перегляд 10 серпня 2023).

Крайнікова, Т. (2015), «Медіапрос’юмери як виклик українським ЗМІ», ДМ «MEDIASAPIENS», 29 вересня, URL: http://osvita.mediasapiens.ua/trends/1411978127/mediaprosyumeri_yak_viklik_ukrai nskim_zmi/ (останній перегляд 5 серпня 2023).

Макоєдова, В. О. (2022), «Аналіз принципів побудови та підходів до визначення поняття «інформаційна технологія»», Кібербезпека: освіта, наука, техніка, число 2 (18), с. 138-149, URL: https://csecurity.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/410 (останній перегляд 20 серпня 2023).

Мар’їна, О. Ю. (2017), Бібліотека в цифровому просторі: Монографія, Держ. акад. культури, Харків, 326 с.

Оґілві, Д. (2023), Про рекламу, КСД, Харків, 240 с.

Прокопишин, Т. (2020), «Медіапрактики та довіра населення до медіа із перспективи теорії агент-структурної інтеграції», Науково-теоретичний альманах «Грані», вип. 23 (5), с. 45–52. URL: https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1514 (останній перегляд 5 серпня 2023).

Селезньова, О. (2022), «Термін «медіа-простір»: теоретичний підхід», Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право, число 70, с. 359–363. URL: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.70.57 (останній перегляд 5 серпня 2023).

Шевченко, Л. І. (Ред.). (2014), Медіалінгвістика : словник термінів і понять, ВПЦ «Київський університет», Київ, 380 с.

Ядранський, Д. М. (2013), «Сучасний медіа-простір як симулякр інформаційного середовища», Держава та регіони. Соціальні комунікації. Запоріжжя, число 2, с. 117–121. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drsk_2013_2_25 (останній перегляд 15 серпня 2023).

Chandler, Daniel (1995), Technological or Media Determinism. URL: http://www.aber.ac.uk/media/Documents/tecdet/tecdet.html (accessed 20 August 2023).

Couldry, Nick & McCarthy, Anna (2004), «Introduction», in Couldry, Nick, & McCarthy, Anna (Еds.), Mediaspace: Place, Scale and Culture in a Media Age, Routledge, New York, рр. 1–15.

Deleuze, G. (1983), L’image-mouvement. Cinéma 1, Minuit, Paris, 298 p.

Deleuze, G. (1985), L’image-temps. Cinéma 2, Minuit, Paris, 378 p.

Doyle, G. (2013), Understanding Media Economics, Sage Publ, London, 232 p.

Falkheimer, Jesper, & Jansson, André (2006), Geographies of Communication: The Spatial Turn in Media Studies, Nordicom, Göteborg, 309 р.

Lasswell, H. D. (1938), Propaganda Technique in the World War, Pater Smith, New York, 283 р. available at: http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=mdp.39015000379902;view=1up;seq=13 (accessed 20 August 2023).

Meraz, Sharon (2011), «The fight for ‘how to think’: Traditional media, social networks, and issue interpretation», Journalism, vol. 12, issue 1, рр. 107–127, URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1464884910385193 (accessed 23 August 2023).

Meyer, Thomas (2002), «Mediokratie – Auf dem Weg in eine andere Demokratie?», Politik und Zeitgeschichte, vol.15–16, рр.7–14. URL: https://web.archive.org/web/20070929170816/http://www.bpb.de/files/MIMC25.pdf (accessed 23 August 2023).

Ritzer, G. & Jurgenson, N. (2010), «Production, Consumption, Prosumption: The nature of capitalism in the age of the digital ‘prosumer’», Journal of Consumer Culture, vol. 10, issue 1, pp. 13–36.

Schiller, Herbert I. (1969), Mass Communications and American Empire, Augustus. M. Kelley Publishers, New York, 170 р.

SLOVARonline, URL: https://slovaronline.com/mask_search (останній перегляд 30 серпня 2023).

Swartz, David (2007), «Pierre Bourdieu», in J. Scott (Ed.), Fifty Key Sociologists: The Contemporary Theorists, Routledge, p. 44–45) pp. 39–47.

Toffler, Alvin (1970), Future Shock, Random House, New York, 1970, 505 p.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2024.54-55.12167

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.