СЕМАНТИКА МОВЧАННЯ ТА ТИШІ НА ОСНОВІ ПОЛЬСЬКИХ ГУМАНІТАРНИХ НАУК
Анотація
Стаття є вступом до окремого дослідницького проекту – Комунікативний потенціал тиші, – започаткованого у 2020 році. Його реалізація включає низку аналізів на основі різноманітних зразкових матеріалів. У тексті представлені, з одного боку, репрезентативні польські теоретичні та філософські дослідження щодо поняття та акту мовчання або антоніми мовлення / мовчання, а з іншого боку, аналіз цих концепцій у двох оригінальних публікаціях, заснованих на теоретичних засадах наукових праць таких дослідників, як: Квіріна Хандке, Єжи Фарина, Анна Пієтура, Яцек Юліуш Ядацький, Маріан Юрковський та спеціалізованих публікацій Олександри Гурської.
У комунікологічних та прагмалінгвістичних дослідженнях, згідно з твердженнями Єжи Фарини, мовчання трактується як «комунікативна одиниця (зроблена з тиші / мовчання)», а лексеми мовчання та тиші розглядаються як рівнозначні. Перша авторська стаття – «Комунікативний потенціал мовчання». Рецензії фільмів є продовженням майже десятирічного прагмалінгвістичного дослідження журналістських досягнень Зигмунта Калужинського. Предметом аналізу є комунікативні можливості мовчання для впливу на читачів рецензій на фільми, наявність і частота його текстових постановок, а також лінгвістичні функції в антології, що представляє кінокритику Зигмунта Калжинського, «Королівський канон. Його 50 улюблених фільмів». Друга стаття – «Комунікативний потенціал тиші. Преса в автомобільній промисловості» – базується на філософських припущеннях Ерлінга Кагге: 1) тиша може бути доброзичливою та безпечною; 2) може бути самостійною цінністю, ексклюзивним та розкішним товаром. Рекламне спілкування, яке є частиною стратегії брендування, – це один із видів соціальної комунікації, прийнятий як матеріальна основа в дослідженнях комунікаційного потенціалу мовчання. Джерелом зразкового матеріалу в цьому випадку є польські щоквартальні журнали автомобільної промисловості, які безкоштовно надаються клієнтам, зареєстрованим у базах даних авторизованих СТО різних марок автомобілів, іноді також доступні широкій аудиторії під час автомобільних виставок та ярмарків. Використання семантичного поля мовчання в галузевій автомобільній пресі має психологічне обґрунтування і потрапляє в сферу сенсорного маркетингу, метою якого є посилення емоційних стосунків споживачів з брендом, одночасно стимулюючи кілька органів чуття.
Ключові слова: прагмалінгвістика, семантика, мовчання, тиша, огляди фільмів, преса.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Faryno, J., Skąd wiesz, kiedy milczę?, Semantyka milczenia. Zbiór studiów. Ed. K. Handke, р. 33-46.
Filip, G. (2013), Mistrzowie gry na argumenty, Kałużyński, Treugutt, Bieńkowski, 280 p.
Filip, G. (2014), Ways of Persuading Viewers to Erotic film on the Examples of Selected Journalistic Reviews, Żurnalistyka i kultura. Ed. E. N. Serdobintseva, р. 40-48.
Filip, G. (2015), «Syn kina czarnego» – semantyczne niuanse czerni w krytyce filmowej Zygmunta Kałużyńskiego, Z badań nad językami europejskimi w aspekcie synchronicznym i diachronicznym, Księga jubileuszowa poświęcona Profesor Zofii Czapidze. Ed. E. Dźwierzyńska i D. Chudyk, р. 131-139.
Filip, G. (2016), Przykład jako argument w recenzjach filmowych, Médiá a text 5. Ed. M. Bočák, L. Regrutová, J. Rusnák, р. 61-69.
Filip, G. (2016), «Zbyt dorosłe dla dzieci i zbyt dziecinne dla dorosłych» – o przekonywaniu widza w recenzjach filmów komediowych, animowanych i przygodowych, Dziecko – literatura, sztuka, język. Ed. R. Starz, р. 290–299.
Filip, G. (2016), Słowiańska fantastyka jako przedmiot recenzji filmowych – uwagi pragmatyczne i językowe, Слов’янська фантастика, Збірник наукових праць, т. 3, Ed. Деян Айдачич, р. 315–323.
Filip, G. Językowe wykładniki przekonywania widzów w recenzjach ekranizacji literatury XVIII i XIX wieku, Tradycja retoryczna w kulturze oświecenia i romantyzmu. Ed. A. Seweryn, M. J. Gondek, р. 311–326.
Filip, G. (2017), O historii i filmach historycznych w recenzjach Zygmunta Kałużyńskiego, Współczesne media – gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. I, Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych. Ed. I Hofman i D. Kępa-Figura, р. 377–391.
Górska, A. (2002), Strefa milczenia w interpretacji aktorskiej, Semantyka milczenia 2. Ed. K. Handke, р. 112-119.
Handke, K. (1999), Ed. Semantyka milczenia. Zbiór studiów, 254 p.
Handke, K. (2002), Ed. Semantyka milczenia 2, 229 p.
Handke, K. (2002), Milczymy mówiąc, Semantyka milczenia 2. Ed. K. Handke, р. 219-222.
Jadacki, J. J. (2002), Pragmatyczne funkcje milczenia. Semantyka milczenia 2. Ed. K. Handke, р. 11-17.
Jurkowski, M. (2002), Milczenie jako znak radiowy, Semantyka milczenia 2. Ed. K. Handke, р. 105-109.
Kagge, E. (2017), Cisza. Opowieść o tym, dlaczego straciliśmy umiejętność przebywania w ciszy i jak ją odzyskać, 127 p.
Pietrasik, Z. (2005), Widzieć jasno w ciemnościach, Kanon królewski. Jego 50 ulubionych filmów, р. 11–17.
Pietura, A. (1999), Cisza w filmach Andrzeja Wajdy, Semantyka milczenia. Zbiór studiów, р. 203-225.
Stasiuk, K., Maison, D. (2014), Psychologia konsumenta, 458 p.
Szkaradnik, K., Próba wysłowienia komunikacyjno-egzystencjalnych antynomii ciszy/milczenia, «Racjonalista. Kultura. Lingwistyka», URL: http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,821
URL: https://sjp.pwn.pl, dostęp 25 stycznia 2020 r.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2021.50.11103
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.