Забутий геноцид: як шведські шкільні підручники історії розповідаютьпро Голодомор
Анотація
У статті досліджується як у шведських шкільних підручниках історії відображена історія голоду-геноциду 1932–1933 рр. в Україні. Аналізуючи те, як ця історична подія представлена в навчальних матеріалах, стаття має на меті визначити якою мірою Голодомор визнається, контекстуалізується та пояснюється у рамках ширшого наративу радянської міжвоєнної історії, що представлений шведським учням. Робота підготовлена на основі 20 підручників, які використовуються в шведських школах, а також інтерв’ю із шістьмома вчителями та одним автором навчальної літератури. Зібраний матеріал засвідчує практичну важливість точного представлення Голодомору в історичній освіті, особливо з точки зору наслідків недостатньої поінформованості про минулі геноциди та злочини проти людяності. Стаття висвітлює проблеми в шведській освітній системі, зокрема обмеження навчальних програм та пріоритетність викладу у них у порівнянні із Голодомором таких подій як Голокост та історія ГУЛАГу.
Стаття показує, що хоча про Голодомор йдеться у частині шкільних підручників, він згадується лише коротко, а символом злочинів комунізму проти людяності натомість стає ГУЛАГ. Помітною є тенденція пояснювати Голодомор наслідками поганого економічного планування (тобто помилок комуністичного режиму), а не навмисною політикою, викликаною етнічною ненавистю до українців у рамках російського імперіалізму. У жодному шведському підручнику Голодомор чітко не представлений як геноцид.
Ключові слова: Голодомор, геноцид, дидактика історії, радянська історія, Україна, Швеція
Повний текст:
PDF (English)DOI: http://dx.doi.org/10.30970/his.2024.57.12470
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.