ФЕНОМЕН ЗАКИНЕНОСТІ В ФІЛОСОФІЇ ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМУ
Анотація
Досліджено історію виникнення поняття “закиненість” в процесі розвитку філософської думки. Визначено зміст досліджуваного поняття у філософських концепціях М. Гайдеґера та Ж.-П. Сартра і різницю в їхніх поглядах. Виявлено та експліковано зв’язок феномену “закиненості” з поняттями вкоріненості та абсурду. Під час визначення досліджуваного феномену заторкнуто явище “падіння” (падіння Dasein від себе у світ). З’ясовано, що феномен “закиненості” є наслідком падіння самості у світ і відбувається таким чином, що світ захоплює її, огортає турботами і співбуттям з іншими. Закиненість виявляється через втрату людини самої себе, через падіння від себе, зависання у публічному світі, у буттіразом, співбутті, яке становлять три компоненти: пересуди, цікавість та двозначність. Закиненість постає як феномен, що має безпосередній зв’язок з багатьма видами людської діяльності, виявляється в культурі і наявний у ній фундаментально та необхідний для вирішення антропологічних питань сенсу людського існування, взаємовідносин людини і суспільства та походження культури, а тому потребує подальшого додаткового наукового опрацювання. Ключові слова: абсурд, вкоріненість, закиненість, ідентифікація, падіння, присутність, Dasein.
Повний текст:
PDFПосилання
1. Великий німецько-український словник. К.: Чумацький шлях, 2007.
2. Додельцев Р. Концепция культуры З. Фрейда. Из цикла “Зарубежная философия в прошлом и настоящем”. М.: Знание, № 7, 1989.
3. Жеребин А. О прошлом и будущем одной иллюзии (Заметки на полях А.И.Еткинда “Эрос невозможного”) // Вопросы философии, 2000, №10, С. 52–67.
4. Камю А. Миф о Сизифе // В кн.: Бунтующий человек. Философия. Политика. Искусство. М.: Политиздат, 1990. С. 23–100.
5. Лейбин В. Фрейд, психоанализ и современная западная философия. М.: Политиздат, 1990.
6. Ортега-і-Гасет Х. Бунт мас. К.: Основи, 1994.
7. Паскаль Б. Думки про релігію. Львів: Місіонер, 1995.
8. Сартр Ж.-П. Экзистенциализм – это гуманизм // В кн.: Сумерки богов. М.: Политиздат, 1990. С. 319–344.
9. Словник. Французько-український. Українсько-французький. К.–Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2004.
10. Фрейд З. Будущее одной иллюзии // В кн.: Сумерки богов, М.: Политиздат, 1990. С. 94–142.
11. Фрейд З. Недовольство культурой // В кн.: Психоанализ. Религия. Культура. М.: Ренессанс, 1991. С. 52–116.
12. Хайдеггер М. Бытие и время. СПб.: Наука, 2006.
13. Хофмайстер Х. Что значит мыслить философски. СПб.: Изд-во СПб. ун-та, 2006.
14. Heidegger M. Bycie i czas. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, 1994.
15. Heidegger M. Sein und Zeit. Tübingen: SZ, 1984.
16. Kleinberg E. Generation Existential: Heideggers Philosophy in France, 1927–1961 // <http://books.google.com.ua/books?id=HDRCc1M_TzgC&pg=PA133&lpg=PA133&dq=sartre+delaissement&source=bl&ots=M55E5auL9N&sig=AdGgq5zQbei0crqJYRO3w6lU6Kk&hl=ru&sa=X&oi=book_result&resnum=2&ct=result#PPA133,M1>.
17. Puszko H. Sartre: filozofia jako psychoanaliza egzystencjalna. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Instytut Filozofii, 1993.
18. Sartre J. P. Egzystencjalizm jest humanizmem. Warszawa: MUZA SA, 1998.
19. Sartre J. P. L’existentialism est un humanisme. Paris: Le éditions Nagel, 1970.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Lviv University Journal of Philosophy
