РОЛЬ ГРЕЦЬКОЇ ПАЙДЕЇ У СТАНОВЛЕННІ РИМСЬКОГО ГУМАНІЗМУ

Larysa Mandryshchuk

Анотація


Досліджено поняття humanitas. Окреслено його трактування та виявлено зв’язок із
грецьким παιδεία. З’ясовано, що humanitas – латинський переклад грецького терміна παιδεία і
що його вживали у протилежному до barbarus (дикість, неосвіченість, тваринність) значенні –
як освіченість через “благородні науки”, моральну вихованість, цивілізованість, добре
ставлення до інших. Доведено, що грецьке поняття παιδεία, хоч і означало виховання,
навчання, освіту, не є цілковито адекватним римському humanitas. Мета грецького виховання –
докорінно змінити людину, тому παιδεία – ширше поняття, ніж humanitas. Продемонстровано
зміни в значенні поняття “людського” в епоху Середньовіччя, Відродження й аж до ХХ ст.
Розкрито утвердження латинської традиції humanitas впродовж тривалої історії її існування.
Ключові слова: людськість, освіченість, вихованість, humanitas, παιδεία..


Повний текст:

PDF

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.