ПОШУК ЦІННІСНОГО БАЛАНСУ МІЖ ЗАДАНИМ І СТВОРЕНИМ У ВИЗНАЧЕННІ СОЦІАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У ФІЛОСОФІЇ ПРАГМАТИЗМУ (РЕЦЕПЦІЯ ГАНСОМ ЙОАСОМ ІДЕЙ ФІЛОСОФІЇ ЦІННОСТЕЙ)

Zoya Shevchenko

Анотація


Констатовано, що витіснення функціоналізмом субстанціоналізму практично реалізовувалось через піднесення емпіричної науки і особливо як поступове зростання авторитету еволюційної теорії Чарльза Дарвіна і посилення раціональної критики креаціонізму та метафізики. Зазначено, що саме соціальні цінності, а не функціональна відповідність результатів діяльності людини запитам надособистісних соціальних утворень виступають критерієм практичного успіху особистості. На прикладі аналізу функціональної критики концепції вищого Блага продемонстровано, що соціальна ідентичність особистості утверджується не на абстрактних функціональних характеристиках, а на конкретних ціннісних ангажованостях. Доведено, що завжди виявляється не лише помітним, але значущим і конститутивним перманентний незбіг і навіть розрив між наявними цінностями і цінностями бажаними. Метою цієї статті є – надати критичну оцінку проблемі ролі цінностей в утвердженні соціальної ідентичності на прикладі сучасної рецепції класичних філософських творів, присвячених проблемі цінностей, а також праці Ганса Йоаса «Виникнення цінностей». Доведено, що творення цінностей і є тим процесом, у якому виникають соціальні ідентичності як результат практичного соціального конструктивізму. Соціальні ідентичності існують доти, доки їх творці мають наснагу колективно вкладати у них певні цінності і захищати ці цінності у нормативний спосіб.

Ключові слова: соціальні цінності, соціальна ідентичність, філософія прагматизму, соціальний конструктивізм, задане і створене.


Повний текст:

PDF

Посилання


1. Баумейстер А. Буття і благо: монографія. Вінниця : Т.П. Барановська, 2014. 418 с.

2. Богачов А. Блага цивілізації. Філософська думка. 2014. № 1. С. 43–50.

3. Бойченко М. Соціальне конструювання: системні рамки і соціальне програмування як альтернатива і базис соціально-конструктивним діям суб’єкта. Читання пам’яті Івана Бойченка – 2018. Людина. Історія. Суспільство : Всеукр. круглий стіл (26 жовт. 2018 р.) : [матеріали доповідей та виступів] / редкол.: А.Є. Конверський [та ін.]. Київ : Знання України, 2018. С. 30–36.

4. Бойченко М. Соціальні і правові ступені свободи. Феномен свободи у контексті цивілізаційних викликів ХХІ століття : матеріали міжнародної науково-практичної конференції (23-24 травня 2019, м. Львів). Львів : ЛНМУ імені Данила Галицького, 2019. С. 64–68.

5. Габермас Ю. Філософський дискурс модерну / Ю. Габермас ; пер. з нім. та комент. В.М. Купліна. Київ : Четверта хвиля, 2001. 424 с.

6. Д’юї Дж. Демократія і освіта / Джон Д’юї; пер. з англ. І. Босак, М. Олійник, Г. Пехник. Львів : Літопис, 2003. 294 с.

7. Йоас Х. Возникновение ценностей / Х. Йоас; пер. с нем. К. Г. Тимофеевой. Санкт-Петербург : Алетейя, 2013. 310 с.

8. Койн Дж. Чому еволюція правдива / Дж. Койн ; пер. з англ. Т. Цимбала. Київ : Наш Формат, 2015. 288 с.

9. Лотце, Р.Г. Микрокосм: мысли о естественной и бытовой истории человечества: опыт антропологии : тело / Р.Г. Лотце ; пер. с нем. Е.Ф. Корша. Изд. 2-е / Репр. изд. Москва : URSS: Либроком, 2012. XXX, 171, [2] с.

10. Маркс К. Капітал. Том I. Книга I. Процес виробництва капіталу / пер. І. Степанова-Скворцова, перевірений і виправлений. Київ : Політвидав, 1954. 790 с.

11. Мід Дж. Г. Дух, самість і суспільство. З точки зору соціального біхевіориста / Дж.Г. Мід; пер. з англ. Т. Корпало. Київ : Український центр духовної культури, 2000. 374 с.

12. Ницше Ф. Веселая наука / пер. с нем. Ницше Ф. Полн. собр. соч. : в 13-х т. Т. 3. Москва, Культурная революция, 2014. С. 315–596.

13. Рикер П. (2002) Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике / П. Рикер ; пер. с фр. Москва : Канон-пресс-Ц ; Кучково поле, 2002. 624 с.

14. Рорти Р. Случайность, ирония и солидарность / Р. Рорти ; пер. с англ. И. Хестановой, Р. Хестанова. Москва : Русское феноменологическое общество, 1996. 282 с.

15. Тейлор Ч. Джерела себе / Ч. Тейлор; пер. з англ. О. Панича. Київ : Дух і Літера, 2005. 696 с.

16. Asghari M. The Priority of literature to Philosophy in Richard Rorty / Muhammad Asghari. Philosophical Investigations. 2019. V. 13 (28). P. 207–219.

17. Bohmann, U., Keding, G., and Rosa, H. Mapping Charles Taylor Ulf Bohmann, Gesche Keding, and Hartmut Rosa. Philosophy and Social Criticism. 2018. V. 44 (7). P. 725–733.

18. Eklundh, E. Rationality, Consensus, and Dissensus. Eklundh, E. Emotions, Protest, Democracy: Collective Identities in Contemporary Spain / Emmy Eklundh. London: Routledge, 2019. P. 45–75.

19. Joas H. The Timeliness of George Herbert Mead / Hans Joas & Daniel R. Huebner (eds.). Chicago, and London : The University of Chicago Press, 2016. 349 p.

20. Sikandar A. John Dewey and His Philosophy of Education /Aliya Sikandar. Journal of Education and Educational Development. Vol. 2 No. 2 (December 2015). P. 191–201.

21. Vandenberghe F. Sociology as Practical Philosophy and Moral Science / Frédéric Vandenberghe. Theory, Culture & Society. Vol. 35, No 3. P. 77–97.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/2078-6999.2019.24-5

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Lviv University Journal of Philosophy