ІСНУВАННЯ ЛЮДИНИ В ПОВСЯКДЕННІЙ ДІЙСНОСТІ У ФОКУСІ ФЕНОМЕНОЛОГІЧНОЇ СОЦІОЛОГІЇ
Анотація
У статті здійснений аналіз повсякденної дійсності в термінах феноменологічної соціології та з урахуванням викликів, які постають перед людиною як конструктор соціальної дійсності. Проаналізовано відмінність у підходах до вивчення повсякденної дійсності у А. Шюца, П. Бергера та Т. Лукмана. Зазначено, що соціологія знання П. Бергера та Т. Лукмана перегукується із деякими ідеями екзистенціалізму. Відзначено таку важливу характеристику повсякдення, як світ праці. Тільки в повсякденній дійсності фізична активність та «напруга свідомості» людини максимальні. При цьому висвітлено номічну роль символічних універсумів у конструюванні соціальної дійсності, оскільки вона, сконструйована людьми як продукт їх свідомості, втримує суспільний порядок в умовах хаосу. Такий упорядкований світ праці здається людині надійним та беззаперечним – світом, у якому людина приймає епохе природньої настанови. Однак говорити про беззаперечну «надійність» повсякдення для сучасної людини стає все складніше. Повсякденна дійсність у сучасному світі – це «вихолощена» й штучна дійсність, для якої в більшості соціальних взаємодій не потрібно враховувати «властивості людини». Виникає світ властивостей без людини та світ людини без властивостей. У цьому плані виявлена недостатність «прийняття-на-віру» повсякденної дійсності природньої настанови. Існування людини в епохе природньої настанови вимагає від неї все більше рефлексії на тему самості. Тому константована важливість урахування «кінцевих сфер значення» під час дослідження соціальної дійсності. Вони засвідчують, що людина, яка існує в повсякденному світі природньої настанови, має можливість досвідчити нові бачення дійсності. Таким чином, множинні дійсності або «кінцеві сфери значення» впливають на конструювання соціальної дійсності, а також дають можливість людині не тільки відпочити від світу рутини, а й можуть допомогти відрефлексувати власну самість. Ключові слова: соціальна дійсність, повсякдення, природня настанова, множинні дійсності, людина без властивостей.
Повний текст:
PDFПосилання
- Поки немає зовнішніх посилань.