ПІДПРИЄМНИЦТВО ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ: СТІЙКІСТЬ СЕКТОРУ ІНФОРМАЦІЇ ТА КОМУНІКАЦІЇ В УМОВАХ ВІЙНИ
Анотація
Анотація. Підприємництво в умовах війни є важливим чинником досягнення цілей сталого розвитку, оскільки сприяє збереженню економічної стабільності, адаптації до нових соціальних і безпекових викликів, а також створює основу для ефективного повоєнного відновлення. Метою дослідження є виявлення головних детермінант розвитку та стійкості підприємництва у секторі інформації та комунікації України під час війни та визначення його ролі у забезпеченні сталого розвитку для повоєнного відновлення.
Методологія дослідження базується на кількісному аналізі із застосуванням байєсівської логлінійної регресійної моделі. Залежною змінною, що відображає стійкість підприємництва в умовах війни, виступає ділова активність Yi, яка визначається як загальний обсяг реалізованої продукції суб’єктів підприємництва у секторі інформації та комунікації (тис. грн.). Незалежними змінними виступають X1 – кількість активних суб’єктів підприємництва в цьому секторі (одиниць); X2 – кількість зайнятих у суб’єктів підприємництва у секторі інформації та комунікації (осіб); X3 – кількість захищених інтернет-серверів (одиниць). Модель виявилася статистично адекватною згідно з результатами оцінки параметрів та діагностичних перевірок.
Результати моделювання засвідчили на такі апостеріорні оцінки коефіцієнтів у байєсівській логлінійній регресійній моделі: (1) від’ємний та низькоеластичний зв’язок між діловою активністю та кількістю підприємств; (2) додатній та високоеластичний зв’язок із чисельністю зайнятих; (3) додатній, але низькоеластичний вплив цифрової інфраструктури. Проведений додатковий аналіз виявив суттєві регіональні диспропорції у розвитку підприємництва у секторі інформації та комунікації в умовах війни, особливо після 2022 р., з різким скороченням ділової активності серед індивідуальних підприємців у регіонах, які зазнали прямого впливу бойових дій.
Отримані результати можуть бути використані для розроблення заходів політики повоєнного відновлення та сталого розвитку, орієнтовані не лише на стимулювання створення нових підприємств, збереження висококваліфікованого людського капіталу та розвиток цифрової інфраструктури, й на посилення інституційної та економічної спроможності чинних суб’єктів господарювання з урахуванням регіональної специфіки.
Ключові слова: підприємництво, війна, сталий розвиток, байєсівське моделювання, сектор інформації та комунікації, емпіричний аналіз.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
