ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМООРГАНІЗАЦІЇ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ В КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Досліджено психолого-педагогічні особливості самоорганізації викладача вищої школи в процесі його професійної діяльності. З’ясовано зовнішні та внутрішні чинники, що впливають на особистість викладача та його професійну діяльність. Аргументовано актуальність усебічного дослідження викликів, що постають перед вищою школою. Досліджено процес самоорганізації в міждисциплінарному та міжгалузевому розумінні. Доведено, що професійна самоорганізація є головною засадою особистісного розвитку викладача вищої школи, його становлення та професійного зростання. Важливим є вдосконалювати компетенції самих викладачів відповідно до потреб професійної діяльності. Розглянуто процес самоорганізації викладача вищої школи у двох видах. Перший вид полягає в цілеспрямованій діяльності викладача щодо досягнення певних професійних норм і показників. Головну увагу зовереджено на самоствердженні та самореалізації в освітній установі. Другий вид самоорганізації полягає в акцентуванні на особистісному саморозвитку та внутрішній мотивації до зростання. Аргументовано важливість створення передумов для гармонійної взаємодії професійної та особистісної систем.
Обґрунтовано доцільність критичного переосмислення методологічних підходів навчально-виховного процесу та освітніх програм вищої школи. Важливим є закладати у вищій школі стратегію самоорганізації, як для викладачів, так і для їх вихованців протягом усього життя. Стратегічне завдання ЗВО – допомогти в цьому напрямі діяльності своїм викладачам, сприяти та створювати відповідні умови та можливості. Доведено актуальність підготовки випускника вищого навчального закладу, що буде здатний протистояти всім викликам перед собою, бути конкурентоспроможним, самостійно та професійно самовдосконалюватися, творчо зростати та реалізовувати себе.
У процесі вироблення рекомендацій з вдосконалення процесу самоорганізації викладача вищої школи обґрунтовано важливість урахування всіх викликів та потреб, що стоять перед викладачем, вищою освітою та суспільством загалом.
Ключові слова: самоорганізація, психологія вищої школи, психологія управління, експертиза, викладач закладу вищої освіти, студент закладу вищої освіти, навчання, виховання, розвиток, освітній простір.
Повний текст:
PDFПосилання
- Арешонков В. Ю. Педагогічні засади самоорганізації слухачів системи післядипломної педагогічної освіти : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Житомир, 2006. 20 с.
- Гура О. І. Теоретико-методологічні основи професійної самоорганізації викладача ВНЗ. Теорія і практика сучасної психології. 2011. Вип. 2. С. 9–14.
- Ковальчук Р. О. Самоорганізація особистості як психологічний феномен. Правничий вісник Університету “КРОК”. 2013. Вип. 15. С. 163–169. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pvuk_2013_15_27)
- Мирончук Н. М. Теоретичні і методичні основи контекстної підготовки майбутніх викладачів вищої школи до самоорганізації у професійній діяльності : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2020. 42 с.
- Проект концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років. URL: https://www.navs.edu.ua/files/zakon_ukr/proek-rozv-osvitu.pdf.
- Столяренко О. Б. Психологія особистості: навч. посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 280 с.
- Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki.
- Федоров А. О., Пенюк В. О. Про деякі елементи діагностики ефективності роботи викладача у вузі. URL: http://intkonf. org/konf022015/1008-khn-docent-fedorov-ao-penyuk-vo-pro-deyak-elementi-dagnostikiefektivnost-roboti-vikladacha-u-vuz. Html.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13474
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
