ФОРМУВАННЯ МЕТОДОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Larysa Kovalchuk

Анотація


У статті на основі теоретичного осмислення наукових літературних джерел, а також проведеного нами дослідження з’ясовано сутність родових і видових понять. “Методологічну культуру” розглянуто як видове поняття стосовно родових понять (“наукова культура”, “методологія наукового пізнання”, “методологія в педагогіці”) і системоутворювальних фундаментальних категорій (“культура”, “пізнання”, “наука”, “методологія”).

На підставі структурного понятійно-термінологічного аналізу теоретично обґрунтовано сутність методологічної культури. Методологічна культура інтерпретується як складова наукової культури дослідника, яка характеризує його здатність виконувати науково-дослідну діяльність з урахуванням рівнів методології і принципів наукового пізнання, використовувати методологічні підходи релевантно темі, предмету, меті і завданням наукового дослідження.

Визначено й обґрунтовано, що формування методологічної культури відбувається поетапно, ефективність її формування на різних етапах наукової і професійної підготовки здобувачів другого і третього рівнів вищої освіти забезпечують такі педагогічні умови: 1) усвідомлення методологічної культури як важливої складової наукової культури дослідника; 2) мотивація здобувачів вищої освіти до формування методологічної культури; 3) моделювання багаторівневого культурно-освітнього середовища закладу вищої освіти; 4) педагогічне діагностування рівнів сформованості методологічної культури здобувачів вищої освіти.

Розроблено діагностичний інструментарій і експериментально перевірено ефективність формування методологічної культури на підставі визначення достатнього та високого рівнів сформованості методологічної культури у здобувачів вищої освіти на різних етапах навчання, виконання науково-педагогічного дослідження за темою науково-дослідницької роботи.

Ключові слова: дослідження, здобувач вищої освіти, методологічна культура, методологічні підходи, методологія, методологія наукового пізнання, наукова культура, наукове дослідження, наукове пізнання, пізнання.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
  2. Закон України “Про вищу освіту”. Голос України. 2014. № 148(5898). 6 серпня. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
  3. Ковальчук Л., Коник М., Ничипорук Г. Дидактико-методична модель проектування культурно-освітнього середовища університету (на прикладі хімічного факультету). Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2018. Вип. 33. С. 90–99. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2018.33.9957.
  4. Ковальчук Л. Культура наукового мислення як проблема дослідження. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2024. Вип. 41. С. 59–70. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.41.12548.
  5. Ковальчук Л. Культура як фундаментальна категорія гуманітарного дискурсу у контексті дослідження формування культури професійного мислення майбутніх педагогів. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2023. Вип. 39. С. 64–77. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12035.
  6. Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень : навч. посібник. Львів : Вид. центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2020. 520 с. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/koval-chuk-l-modeliuvannia-naukovo-pedahohichnykh-doslidzhen-navchal-nyy-posibnyk-l-viv-vydavnychyy-tsentr-lnu-imeni-ivana-franka-2020-520-s.
  7. Ковальчук Л. Система формування культури професійного мислення студентів природничих факультетів університету. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2017. Вип. 32. С. 426–435. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2017.32.9513.
  8. Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ : Педагогічна думка, 2009. 520 с.
  9. Лаврентьєва О. О. Методологічна культура вчителя: у пошуках концептів професійної діяльності. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/50319/4/lavrentieva_Kyltyra.pdf;jsessionid=2060EA99AD82D496B93D9FAD8F55BAEC.
  10. Лазаренко Н. І. Методологічна культура викладача вищої школи: дефінітивний і структурний аналіз. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. Вип. 44. С. 115–118.
  11. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посібник / авт. кол. : І. С. Добронравова, О. В. Руденко, Л. І. Сидоренко та ін. ; за ред. І. С. Добронравової (ч. 1), О. В. Руденко (ч. 2). Київ : ВПЦ “Київський університет”, 2018. 607 с.
  12. Окса М. Питання структури методологічної культури студентів в умовах фундаменталізації навчання. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Сер. Педагогіка. 2016. № 2(17). С. 32–36. URL: https://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/1597/1938.
  13. Освітньо-наукова програма “Освітні, педагогічні науки”. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/01/ONP-011-PROYEKT.pdf.
  14. Освітньо-професійна програма “Організація освітнього простору: управління та експертиза” URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/07/opp-011-Osvitni-pedehohichni-nauky-mahistr.pdf.
  15. Психологічна енциклопедія / авт.-упоряд. О. М. Степанов. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.
  16. Сафонова І. О. Методологічна культура педагога-дослідника в аспекті гуманітарності. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2016. № 5 (74). С. 179–192.
  17. Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручник. Рівне : Волинські обереги, 2013. 360 с.
  18. Словник іншомовних слів / за ред. О. С. Мельничук. Київ : Гол. редакція, 1985. 970 с.
  19. Сурмін Ю. П. Майстерня вченого : підручник для науковця. Київ: Навч.-метод. центр “Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні”, 2006. 320 с.
  20. Філософський енциклопедичний словник / ред. кол.: В. І. Шинкарук та ін. Київ : Абрис, 2002. VI+744 с.
  21. Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження : монографія. Харків : ТОВ “ДІСА ПЛЮС”, 2018. 298 с.
  22. Шейко В. М., Кушнаренко Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник. Київ : Знання, 2006. 307 с.
  23. Kovalchuk L. Modeling of cultural and educational environment as a pedagogical condition of forming of professional thinking culture of future teachers. European Scientific Journal. 2014. Vol. 10, № 22. P. 69–88. URL: http://eujournal.org/index.php/esj/article/view/3906/3697.
  24. Okoń W. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Żak, 2007. 490 s.
  25. Pilch T., Bauman T. Zasady badań pedagogicznych: Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa : Wyd-wo Akademickie “Źak”, 2010. 376 s.
  26. Rubacha K. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa : Wyd-wo Akademickie, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, 2011. 470 s.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13473

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.