ВПЛИВ ПОПУЛЯРНОЇ МУЗИКИ НА ЕМОЦІЙНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ ДІТЕЙ У ЧАС ВІЙНИ

Roksoliana Pryzvanska

Анотація


Розглянуто проблему емоційного благополуччя дітей під час війни як здатності до позитивних емоцій, думок та почуттів, а також уміння пристосовуватись до негараздів і стресових ситуацій та досліджено роль популярної музики у покращенні емоційного благополуччя дітей під час війни. Вивчено причини стресу та психологічної травми у дітей та способи їх подолання через забезпечення емоційного благополуччя та розвиток базового відчуття безпеки. Оскільки одним з головних компонентів у роботі зі стресом та травмою є актуалізація ресурсів, у статті піднесено питання пошуку ресурсів саме для роботи з дітьми, підкреслюючи важливість ролі соціального середовища та міжособистісних відносин для емоційного благополуччя. Розглянуто питання впливу музики – доступного, природного і ефективного засобу, який може бути терапевтичним інструментом, – сприяти зміні емоційного стану і допомагати підтримувати психічне здоров’я. Проаналізовано, як музика впливає на психоемоційний стан дитини, сприяє зниженню рівня тривожності, страху та соціальної ізоляції. Особливу увагу приділено формуванню позитивного світосприйняття у дітей, а також регуляції їхньої емоційній стабільності. Зʼясовано психологічні механізми музичного впливу: стабілізація стану, зниження рівня стресу через знайомі мелодії, створення відчуття єдності та підтримки, формування позитивних асоціацій. Дослідження ґрунтується на сучасних теоретичних підходах та даних українських і закордонних дослідників та звертає увагу на соціокультурний підхід до популярної музики, який базується на ідеї, що музика формується, розвивається та сприймається в певному культурному та соціальному контексті. Такий підхід є значенням взаємодії дітей з музикою через їхній власний досвід, середовище та соціальні групи. Доведено, що популярна музика може бути потужним ресурсом для підтримки психологічної стійкості та нормалізації емоційного стану українських дітей у часи кризових ситуацій.

Ключові слова: популярна музика, емоційне благополуччя, діти, війна, стрес, психологічна підтримка.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Львов О. Музикотерапія як напрямок. Історія, розвиток, перспективи, техніки. Форум психіатрії та психотерапії. 2019. Т. 12.
  2. Keyes Corey L. M., (Ed), Haidt Jonathan, (Ed). Flourishing: Positive psychology and the life well-lived. U Virginia, Charlottesville, VA, US: American Psychological Association. 2003. XX. 335 p. URL: https://students.aiu.edu/submissions/profiles/resources/onlineBook/m7h6D2_positive%20psychology.pdf.
  3. Kondracka-Szala M. Muzyka popularna i dziecięce sposoby jej odczytywania – metodologiczno-teoretyczny zarys projektu badawczego [w:] Zrozumieć świat dziecka, red. E. Kochanowska. Kraków, 2021. S. 225–244.
  4. Kondracka-Szala M. “Oswoić” muzykę popularną w edukacji dzieci – refleksje teoretyczno-praktyczne. KULTURA–PRZEMIANY–EDUKACJA. 2024. S. 217–230. DOI: https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.17.
  5. Campbell P. S. Songs in Their Heads. Music and Its Meaning in Children’s Lives. New York: ‎Oxford University Press, 2nd edition (December 24, 2010).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13472

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.