ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ В ЦИФРОВОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ УНІВЕРСИТЕТУ
Анотація
У статті висвітлено проблему забезпечення якості професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі освіти на засадах системного підходу. Наголошено, що сучасні тенденції розвитку цифрового суспільства зумовлюють перехід закладів вищої освіти до нової концепції професійної підготовки, яка спрямована на забезпечення якості, підвищення рівня професіоналізму, компетентності, інтелектуальної культури фахівців.
Професійну підготовку майбутніх фахівців у галузі освіти розглянуто як цілісну систему, яка містить головні складові – мету, зміст, форми та методи, освітнє середовище, суб’єкти педагогічної взаємодії. Зазначено, що мета є стержнем системи професійної підготовки майбутніх фахівців, різнобічновідображає всі сторони підготовки, відповідає сучасним вимогам цифрового суспільства, ґрунтується на задоволенні освітніх потреб і запитів здобувачів вищої освіти. Важливу роль щодо забезпечення якості професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі освіти відіграє освітнє середовище, яке дидактично наповнене сучасними методами, формами, цифровими технологіями та засобами навчання. Продуктивна взаємодія викладача і студентів на засадах довіри, гуманності, паритетності творить процес навчання як композицію спільної діяльності, яка спрямована для досягнення окресленої мети, завдань і результатів. У контексті дослідження визначено важливі чинники, які вливають на забезпечення якості професійної підготовки майбутніх фахівців.
Якість професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі освіти може бути забезпечена лише на основі ефективного та цілеспрямованого управління освітнім процесом, спрямованого на персоналізоване навчання, що відповідає потребам і запитам здобувачів щодо якості освітніх послуг, новітніх методів, форм і освітніх технологій.
Ключові слова: вища освіта, якість, професійна підготовка, освітнє середовище, система, цифровізація, освітні послуги, цифровий простір.
Повний текст:
PDFПосилання
- Біляковська О. Система забезпечення якості професійної підготовки майбутніх учителів у Республіці Польща та в Україні: порівняльний аналіз : монографія. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2020. 440 с.
- Біляковська О. О. Системний підхід до забезпечення якості професійної підготовки майбутніх вчителів. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Сер. 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 70. С. 27–30.
- Біляковська О. О., Біницька К. М. Студентоцентрований підхід як нова парадигма якості освітнього процесу у закладах вищої освіти. Гуманітарний форум: наук. журнал. 2023. Т. 1, № 1. С. 9–14.
- Братко М. Структура освітнього середовища вищого навчального закладу. Наукові записки. Сер.: Педагогічні науки. 2015. Вип. 135. С. 67–72.
- Вишневська Е. Професійна підготовка вчителів у Польщі на тлі європейського інтеграційного процесу : монографія. Київ : АртеЕк, 2014. 516 с.
- Закон України “Про вищу освіту”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
- Лавріненко О. А. Педагогічний досвід: моніторинг та перспективи : посібник. Київ : ІПООД НАПН України, 2018. 256 с.
- Сисоєва С. О., Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження. Київ : Вид. дім “ЕКМО”, 2010. 362 с.
- Сухарніков Ю. Концептуальні підстави розробки і впровадження національної рамки (академічних) кваліфікацій України. Вища школа. 2012. № 3. С. 16–38.
- Ярошинська О. О. Теоретичні і методичні засади проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Умань, 2015. 544 с.
- Gołębniak B.-D. Nauczanie i uczenie sie w klasie. Pedagogika. Podręcznik akademicki / red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Warszawa : PWN, 2006. T. 2. 495 s.
- Rusticus S. A., Pashootan T., Mah A. What are the key elements of a positive learning environment? Perspectives from students and faculty. Learning Environments Research. 2023. Vol. 26 (6). Р. 161–175.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13468
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
