ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В ОСВІТІ: ПАРТНЕРСТВО, ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Halyna Yavorska

Анотація


Штучний інтелект (ШІ) все частіше впроваджують у освітній процес на рівні керівництва закладів освіти і учасників освітнього процесу, особливо онлайн і змішане навчання. Розглянуто основні проблеми впровадження ШІ в різні сфери освітнього процесу, зокрема, етичні моменти, основні складові використання ШІ в освіті, проаналізуємо досвід та ставлення до використання технологій ШІ в освітньому процесі здобувачів бакалаврського та магістерського рівнів, а також рекомендації, виклики та перспективи крізь призму можливостей персоналізації навчання, підвищення доступності освіти, автоматизації рутинних завдань і збагачення навчального досвіду. Безумовно, освіта традиційно залишається сферою, де домінує людський фактор. Упровадження ШІ, з його здатністю до автоматизації, аналізу даних, персоналізації навчання та інших функцій, потенційно не може змінити цю парадигму. Однак усвідомлення чіткого розуміння й оптимального моделювання співіснування та партнерства між викладачами, здобувачами та ШІ в освітньому просторі має значення. Такий аналіз є важливою складовою для розробників освітніх стратегій, управлінців закладів освіти та усіх зацікавлених в інноваційному розвитку осіб. Вирішення проблеми балансування між використанням технологій ШІ для покращення освітнього процесу та збереження фундаментальних цінностей, таких як розвиток критичного мислення, креативності, соціальних, емоційних та практичних навиків, дасть змогу залишати унікальні людські цінності, приватність та відповідальність, попри врахування індивідуальних потреб учасників освітнього процесу. Дослідження актуалізує розроблення нових педагогічних моделей та технологій навчання, критеріїв та інструментів оцінювання знань здобувачів, аналізу етичних та соціальних наслідків широкого впровадження ШІ в освіту, його впливу на ринок праці в освітній галузі, оцінювання економічної ефективності впровадження, зрештою підтримку викладачів в умовах цифрової трансформації і формування у студентів цифрової та ШІ-грамотності. Сприяючи персоналізації навчання та оптимізації навчального процесу, ШІ є потужним інструментом для трансформації освіти, однак лише відповідальне впровадження, яке ґрунтується на етичних принципах та спільних зусиллях освітян, політиків та фахівців, є основним для подолання потенційних викликів та збереження гуманістичних цінностей у епоху цифрових технологій. Розробка оптимальних моделей залучення і партнерства замість заборон й обмежень щодо використання ШІ сприятиме реалізації переваг і подоланню викликів, а не розгляду його як джерела нових загроз.

Ключові слова: штучний інтелект, освіта, взаємодія з ШІ в освіті.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Андрощук А. Г., Малюга О. С. Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан і тенденції. International Science Journal of Education and Linguistics. 2024. Vol. 3, No. 2. P. 27–35. DOI: https://doi: 10.46299/j.isjel.20240302.04.
  2. Візнюк І. М., Буглай Н. М., Куцак Л. В., Поліщук А. С., Киливник В. В. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 59. С. 14–22. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/3031.
  3. Головко Д. Ю. Штучний інтелект у діяльності педагога закладу професійної (професійно-технічної) освіти : навч.-метод. посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО “УМО” НАПН України, 2024. 73 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740938/1/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A8%D0%86.pdf.
  4. Гриценчук О. Використання штучного інтелекту в освіті: тенденції та перспективи в Україні та за кордоном. Журнал кафедри ЮНЕСКО. Неперервна професійна освіта в XXI столітті. 2024. № 2(10). С. 152–161. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0012.
  5. Загальний регламент про захист даних (GDPR). URL: https://gdpr-text.com/uk/.
  6. Кромальний Р., Крохмальна Г. Інструменти ШІ, генерування текстів та концепти навчальної комунікації. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2024. Вип. 40. С. 163–177. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/pedagogics/article/view/12257.
  7. Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта : наук. журнал. 2023. Т. 38, № 1. С. 48–53. URL: https://doi 10.31110/2413-1571-2023-038-1-007.
  8. Можливості Gemini для вищої освіти. 2024. URL: https://www.youtube.com/live/ChdTjRo4doE.
  9. Певень К., Хміль Н., Макогончук Н. Вплив штучного інтелекту на зміну традиційних моделей навчання та викладання: аналіз технологій для забезпечення ефективності індивідуальної освіти. Перспективи та інновації науки. 2023. № 11 (29). С. 306–316. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/5496.
  10. Савицька Н. Л. Основні тенденції суб’єктності в умовах становлення економіки знань. Проблеми економіки. 2012. № 1. C. 20–23. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2012-1_0-pages20_23.pdf.
  11. Ушакова І. О. Підходи до створення інтелектуальних чат-ботів. Системи обробки інформації. 2019. Вип. 2. С. 76–83. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/soi_2019_2_12.
  12. Формула успішного навчання: як штучний інтелект перетворює навчання на стиль життя. 2024. URL: https://osvitoria.media/opinions/formula-uspishnogo-navchannya-yak-shtuchnyj-intelekt-peretvoryuye-navchannya-na-styl-zhyttya/.
  13. Шаров С. В. Сучасний стан розвитку штучного інтелекту та напрямки його використання. Українські студії в європейському контексті. 2023. № 6. С. 136–144. URL: http://obrii.org.ua/usec/storage/conference/zb_vol6_2023.pdf#page=137.
  14. ШІ та виклики в освіті: як поєднати інноваційну технологію з консервативною традицією. 2025. URL: https://kunsht.com.ua/articles/shi-ta-vyklyky-v-osviti-iak-poyednaty-innovatsiynu-tekhnolohiiu-z-konservatyvnoiu-tradytsiyeiu.
  15. AI for Education. URL: https://www.aiforeducation.io/.
  16. AI-for-Education. URL: https://ai-for-education.org/.
  17. By Digital Education Council. 2024. URL: https://www.digitaleducationcouncil.com/post/how-students-use-ai-the-evolving-relationship-between-ai-and-higher-education.
  18. Duarte F. Number of ChatGPT Users. (March 2025). URL: https://explodingtopics.com/blog/chatgpt-users.
  19. Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators. 2022. URL: https://education.ec.europa.eu/nl/news/ethical-guidelines-on-the-use-of-artificial-intelligence-and-data-in-teaching-and-learning-for-educators.
  20. Lindner J. Ai In Higher Education Statistics: Latest Data & Summary. WiFiTalents. URL: https://www.aiprm.com/ai-in-education-statistics/.
  21. Michel-Villarreal R., Vilalta-Perdomo E., Salinas-Navarro D. E., Thierry-Aguilera R., Gerardou F. S. Challenges and Opportunities of Generative AI for Higher Education as Explained by ChatGPT. Education Sciences. 2023. Vol. 13, No. 9. 856 p. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13090856.
  22. Prensky М. Digital Natives Digital Immigrants. From On the Horizon (MCB University Press). 2001. Vol. 9, No. P. 1–6. URL: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.
  23. Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO. 2022. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137.
  24. Teen and Young Adult Perspectives on Generative AI. URL: https://digitalthriving.gse.harvard.edu/wp-content/uploads/2024/06/Teen-and-Young-Adult-Perspectives-on-Generative-AI.pdf.
  25. The Future of Jobs Report. 2025. URL: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/
  26. The Guardian. 2025. URL: https://www.theguardian.com/education/2025/feb/26/uk-universities-warned-to-stress-test-assessments-as-92-of-students-use-ai.
  27. Watson C. E. Teaching with AI: A Practical Guide to a New Era of Human Learning. Johns Hopkins University Press. 2024. 280 p. URL: https://a.co/d/guvsyFB.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13465

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.