ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Статтю присвячено актуальній темі – вивченню практичних аспектів формування екологічної компетентності в здобувачів початкової школи засобами проєктної діяльності. Проаналізовано сутність поняття “екологічна компетентність”, розкрито роль проєктної діяльності у формуванні екологічної компетентності учнів молодшого шкільного віку. Розкрито наукові праці з питань формування екологічної компетентності здобувачів початкової освіти та використання проєктної діяльності у цьому процесі. Особливу увагу приділено виокремленню педагогічних умов формування екологічної компетентності в учнів молодшого шкільного віку засобами проєктної діяльності. До них віднесено інтеграцію екологічного матеріалу у різні освітні галузі, використання активних методів навчання в проєктній діяльності, створення екологічного навчально-розвивального середовища в освітньому закладі, залучення батьківських спільнот до формування екологічної компетентності здобувачів початкової освіти. До кожної із зазначених педагогічних умов запропоновано приклади учнівських проєктів екологічної тематики. Зазначено, що ефективна реалізація цих педагогічних умов сприяє підвищенню рівня екологічної свідомості та відповідального ставлення дітей до довкілля. Акцентовано увагу на важливості міждисциплінарного підходу в екологічному вихованні учнів молодшого шкільного віку. Проведене дослідження буде корисним для вчителів початкової школи, студентів педагогічних закладів вищої освіти. Дослідження є перспективою для подальшої експериментальної апробації запропонованих педагогічних умов формування екологічної компетентності в здобувачів початкової школи засобами проєктної діяльності.
Ключові слова: екологічна компетентність, екологічне виховання, проєктна діяльність, здобувачі початкової освіти, початкова школа, вчителі початкової школи.
Повний текст:
PDFПосилання
- Кобзарь А., Колишкіна А. Формування екологічної компетентності учнів початкових класів у процесі реалізації природничої освітньої галузі НУШ. Дошкільна і початкова освіта: реалії та перспективи: матеріали IV Всеукр. наук.-практ. конф. для студентів, магістрантів та молодих науковців (28 квітня 2021 року, м. Суми). Суми : ФОП Цьома С. П., 2021. С. 179–184.
- Коновальчук І. І. Теоретичні й технологічні аспекти формування екологічної компетентності молодших школярів. Молодь і ринок. 2016. № 5 (136). С. 20–24.
- Куліковська Н., Дубасенюк О. Педагогічні умови екологічного виховання учнів початкової школи на заняттях групи подовженого дня. Теоретико-прикладні аспекти діяльності суб’єктів освітнього процесу : зб. наук. праць здобувачів вищої освіти / за заг. ред. О. Є. Антонової, Н. П. Бірук. 2023. С. 34–38.
- Логвінова Я. О. Екологічна компетентність особистості – передумова збереження здоров’я людини. Здоровий спосіб життя–здорова нація–здорове суспільство : зб. тез доп. І Всеукр. наук.-практ. конф. Кіровоград : КНТУ, 2010. С. 83, 84.
- Михайлишин Р. Метод проектів у початковій школі як педагогічна технологія. Вісник Львівського університету. 2016. № 30. C. 43–53.
- Онопрієнко О. В. Проектна діяльність у початковій школі : метод. посібник. Київ : ТОВ “СІТІПРІНТ”, 2013. 83 с.
- Павлова Т. Проєктна діяльність молодших школярів як засіб застосування екологічних знань на уроках інтегрованого курсу “Я досліджую світ”. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740986/1/2024_%D0%97%D0%9D%D0%A3_%D0%B7%D0%B1i%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%82%D0%B5%D0%B7-136-138.pdf (дата звернення: 05.03.2025).
- Толочко С. В., Васюк О. В. Формування екологічних цінностей у здобувачів освіти засобами проєктно-дослідницької діяльності. Педагогічна Академія : наук. записки. 2025. № 14. URL : https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/download/566/451 (дата звернення: 05.03.2025).
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13463
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
