СТРАТЕГІЇ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

Hanna Tovkanets

Анотація


Розглянуто особливості розвитку університетської освіти в європейському освітньому просторі. Обґрунтовано збільшення тривалості життя, розвиток інтелектуальних технологій, зростання цифрової реальності, надструктуризацію організацій, інституцій та бізнесу, новітні технології ЗМІ та соціальних мереж, глобальну взаємопов’язаність як умови  освітніх трансформацій. Визначено стратегії університетської освіти: соціальна відповідальність закладів вищої освіти, спрямування на розвиток компетентностей, академічна мобільність й інтернаціоналізація. Виявлено характерологічні особливості і критерії ефективності університетської освіти. Наголошено, що в умовах глобалізації і транснаціоналізації важливим є формування компетентностей - особистісних, соціальних, аналітичних прогностичних, компетентностей синтезу, системного мислення критичного мислення. Виокремлено як тенденції у становленні університетської освіти: поглиблення і розширення інтернаціоналізаційних та транснаціоналізаційних процесів, забезпечення якості вищої освіти, актуалізація та підвищення рівня докторської підготовки, розвиток культури академічної автономії  й творчості, гармонійне поєднання наукових досліджень, бізнесу та практичної підготовки, створення системи соціальної відповідальності, зростання ролі університетів у зміцненні демократичних суспільств і посиленні громадянської єдності. Зроблено висновок, що впровадження технологічних інновацій потребує змін особистісного і міжособистісного аспектів університетської освіти: поглиблення особистісно-орієнтованого навчання й акцент на самоорганізацію освітньої діяльності здобувача освіти, створення команд, груп і мережевої взаємодії, що дає можливість розвитку колективних і глобальних компетенцій та процесів індивідуального зростання, нових глобальних освітніх екосистем, удосконалення показників освітнього рівня.

Ключові слова: університетська освіта, стратегія розвитку, тенденції, європейський освітній простір, компетентність, педагогічний діалог, якість вищої освіти, соціальна спрямованість.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Авшенюк Н. М. Тенденції розвитку транснаціональної вищої освіти у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. : монографія ; за наук. ред. Лещенко М. П. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2015. 610 с.
  2. Аузан А. А. Місія університету: погляд економіста. URL: http://polit.ru/ article/2013/05/07/auzan.
  3. Вовк М. Тенденції розвитку педагогічної освіти в Україні: виклики та перспективи. Естетика і етика педагогічної дії. 2020. Вип. 22. С. 150–165.
  4. Волярська О. С. Перспективи розвитку університетської освіти в Україні. URL: https://www.researchgate.net/publication/362769791_perspektivi_rozvitku_universitetskoi_osviti_v_UKRAINI
  5. Каленюк І. С., Куклін О. В. Розвиток вищої освіти та економіка знань : монографія. Київ : Знання, 2012. 343 с.
  6. Лазаренко Н. Сучасні тенденції розвитку системи освіти в країнах ЄС. Рідна школа. 2019. № 3, 4. С. 12-17.
  7. Ничкало Н. Г., Лук’янова Л. Б., Вовк М. П. Освіта для цифрової трансформації суспільства. Вісник НАПН України. 2024. № 6(2). С. 2-9.
  8. Нос Л. С. Система підготовки вчителя початкової школи в університетах Канади. Рідна школа. 2012. № 8/9. С. 77–80.
  9. Перетворення нашого світу: Порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року. URL: https://greenworld.in.ua/index.php?id.
  10. Сімнадцять цілей сталого розвитку. URL: https://globalcompact.org.ua/tsili-stijkogo-rozvytku.
  11. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. URL: https://mon. gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/ Stratehiya. rozv.VO-23.02.22.pdf.
  12. Товканець Г. В. Університетська освіта в трансформації суспільства ХХІ століття. Nauka, edukacja, wychowanie і praca. Warszawa–Siedlce : AKKA, 2018. S. 244–251.
  13. Чернов М. М., Конопляник Л. М., Пришупа Ю. Ю. Педагогічна вища освіта України 2022–2026 рр.: вектори розвитку. Академічні візії. Вип. 15/2023.
  14. 2050: The Future of Work. URL: https://www.bertelsmann-stiftung. de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/BST_Delphi_E_03lay.pdf.
  15. Garben S. The Future of Higher Education in Europe: The Case for a Stronger Base in EU Law LEQS Paper. 2012. No. 50. 50 p. URL: http://www.lse.ac.uk/european Institute/ pdfs/LEQSPaper50.
  16. Global Education Futures Report Educational ecosystems for societal transformation. Educational Ecosystems For Societal Transformation Published by Global Education Futures 2018. Authors: Pavel Luksha, Joshua Cubista, Alexander Laszlo, Mila Popovich, Ivan Ninenko. Design & Creative Team : Daria Frolova Pavel Luksha Joshua Cubista, 2018. 132 p.
  17. Krause K.‐L. D. Vectors of change in higher education curricula. Journal of Curriculum Studies. 2022. No. 54(1). Р. 38–52. DOI: https://doi.org/10.1080/ 00220272.2020.1764627.
  18. Laszlo A., Russell J. “Thrivable Education”. In E. Laszlo and K. Dennis (Eds.). WorldShift 2020: The New Vision. Exploring the Evolving Horizons. Rochester, VT: Inner Traditions, 2013.
  19. Montesinos P., Carot J-M., Mora F. Third Mission ranking for world class universities: Beyond teaching and research. Higher Education in Europe. 2008. Vol. 33 (2–3). P. 195–199.
  20. Tovkanets Anna. University and lifelong education in the european educational space: the interdependence of goals and strategies. UNESCO chair journal “Lifelong professional education in the XXI century”. 2020. No. 2. P. 24–29.
  21. Vincent-Lancrin, S. OECD, World Bank and CERI. Cross – border tertiary education: a way towards capacity development. Paris : OECD, World Bank and CER, 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13459

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.