ОРГАНІЗАЦІЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ У ПРОЦЕСІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ЗВО

Tetіana Ternavska, Yuliia Zhurat

Анотація


Презентовано аналіз основних підходів до організації психолого-педагогічного супроводу у процесі інклюзивної освітньо-виховної роботи  в закладі вищої освіти. Актуалізовано, що запровадження інклюзивної освіти у закладі вищої освіти вимагає наявність професійних компетентностей викладача, його якісної самоорганізації, визначає загальні засади корпоративної культури науково-педагогічного колективу, вибудовує індивідуальну поведінку кожного учасника інклюзивного освітньо-виховного процесу, зокрема під час організації психолого-педагогічного супроводу здобувачів з особливими освітніми потребами. Проаналізовано нормативні документи, що передбачають алгоритми створення безбар’єрності та забезпечення однакових можливостей та вільного доступу до освіти, зокрема протягом життя. Зазначено, що для ефективної організації інклюзивного навчання у закладі вищої освіти створена група психолого-педагогічного супроводу повинна виконувати такі завдання: співпраця з усіма структурними підрозділами закладу вищої освіти; забезпечення навчально-реабілітаційного супроводу здобувачів з особливими освітніми потребами; розробка індивідуального навчального плану здобувача з особливими освітніми потребами; супровід, моніторинг виконання, внесення змін щодо індивідуального навчального плану здобувача з особливими освітніми потребами; організація підвищення кваліфікації, консультування, методична допомога педагогічного/науково-педагогічного складу та усіх залучених до організації інклюзивного навчання; інформаційно-просвітницька діяльність з формування толерантного ставлення до здобувачів з особливими освітніми потребами.

Узагальнено основні тези щодо створення ефективного інклюзивного простору у закладі вищої освіти із використанням основних підходів до організації психолого-педагогічного супроводу у процесі інклюзивної освітньо-виховної роботи: колаборація та командна робота, унікальність та індивідуальність кожного учасника інклюзивного простору, актуалізація сильних сторін здобувачів з особливими освітніми потребами, створення комунікативних портфоліо, створення ситуації успіху, організація інтерактивної групової роботи (проєкти).

Ключові слова: психолого-педагогічний супровід, професійна компетентність, самоорганізація викладача, освітньо-виховна робота, інклюзивний простір, здобувачі з особливими освітніми потребами.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Тернавська Т. А. Професійна самоорганізація викладача-менеджера : монографія. Дніпро : Середняк Т. К., 2025. 112 с. DOI: 10.33251/978-617-8489-99-1-2025 URL: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/2453.
  2. Ярощук Л. Особливості виховної роботи в умовах воєнного стану. Наукові записки БДПУ. Сер. : Педагогічні науки. 2022. Вип. 2. С. 485‒491. URL: https://dspace.bdpu.org.ua/items/3e304201-4fd0-4c8a-a372-8335a346295c/full.
  3. Ключові рекомендації щодо створення безбар`єрного простору в закладах освіти / Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області. URL: https://znayshov.com/News/Details/kliuchovi_rekomendatsii_shchodo_stvorennia_bezbariernoho_prostoru_v_zakladakh_osvity.
  4. Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text.
  5. Конвенція про права осіб з інвалідністю. Офіційний переклад. Офіційний переклад Конвенції надісланий листом Мінсоцполітики № 8006/0/2-23/61 від 19.06.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text.
  6. Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 635. Київ. Редакція від 28.07.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/635-2019-%D0%BF#Text.
  7. Сім прийомів, які допоможуть вчителю та асистенту інклюзивного класу. ІРЦ Іллінівської ОТГ. URL: https://illinivka.irc.org.ua/7-prijomiv-yaki-dopomozhut-vchitelju-ta-asistentu-inkljuzivnogo-klasu-08-56-34-18-09-2020/.
  8. Освіта без бар’єрів: як університети стають доступними для всіх. Освіта. UA. Вища освіта в Україні. 31.01.2025. URL: https://osvita.ua/vnz/93983/#google_vignette.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13457

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.