ФОРМУВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ФАХОВИХ МОЛОДШИХ БАКАЛАВРІВ З ЛАБОРАТОРНОЇ ДІАГНОСТИКИ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
У статті на основі теоретичних джерел та отриманого практичного досвіду розкрито особливості формування спеціальних компетентностей у фахових молодших бакалаврів з лабораторної діагностики на прикладі вивчення освітніх компонентів “Мікробіологія з основами імунології та технікою мікробіологічних досліджень” та “Медична біологія” в умовах змішаного навчання. Проаналізовано нормативно-правові документи, які врегульовують організацію освітнього процесу в умовах воєнного стану. Показано, що змішане навчання є однією з форм організації навчання та безпосередньо пов’язане з дистанційним форматом організації освітнього процесу. Зазначено, що організація освітнього процесу в умовах змішаного навчання характеризується певними особливостями, які впливають на характер та різновиди педагогічної взаємодії усіх учасників освітнього процесу. Виокремлено та схарактеризовано функції викладачів, які визначилися саме в умовах змішаного навчання (координація, коригування, консультування, керування), показано взаємодію та взаємозалежність діяльності викладача та здобувачів освіти.
Проаналізовано симуляційне навчання та методику перевернутого класу як альтернативні форми формування спеціальних компетентностей у фахових молодших бакалаврів з лабораторної діагностики в умовах змішаного навчання. Означено та схарактеризовано принципи змішаного навчання (послідовність, наочність, практичне застосування, безперервність). Наведено аксіологічні засади організації змішаного навчання (відповідальність, взаємна довіра та повага, повага до часу один одного, доброчесність), означено особливості їх прояву у викладачів, здобувачів освіти та керівництва освітніх закладів. Акцентовано, що ефективність навчання залежить від рівня сформованості самостійності здобувачів освіти, максимального доступу до навчально-методичних матеріалів, сформованості самоорганізації та самоконтролю.
Ключові слова: змішане навчання, лабораторна діагностика, перевернутий клас, симуляційне навчання, аксіологічні засади, лабораторна діагностика.
Повний текст:
PDFПосилання
- Балуба І. Особливості організації освітнього процесу в закладах фахової передвищої освіти в період воєнного стану, м. Київ 21 жовтня 2022 р. Київ, 2022. URL: https://nmc-vfpo.com/wp-content/uploads/2022/10/osoblyvosti-organizacziyi-osvitnogo-proczesu-v-zfpo-v-period-voyennogo-stanu_compressed. pdf.
- Єфремова О. Змішане навчання в закладах вищої освіти. Освітні, педагогічні науки. 2023. № 4, 5. С. 7–14. URL: https://didactics.com.ua/index.php/journal/article/view/25).
- Змішане навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти: навч.-метод. посібник / Оксана Пасічник, Юлія Єлфімова, Христина Чушак, Олена Шинаровська, Андрій Донець. Київ, 2021. 92 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/2021/11/30/Zmish.navch.u.zakl.P-PT-O.30.11.pdf.
- Змішане навчання в платформі: що з чим змішуємо? URL: https://clincasequest.academy/blended-learning/.
- Кравчук Л. В., Кадобний Т. Б., Бучко А. Т. Окремі аспекти підготовки майбутніх фахівців медичної галузі в умовах змішаного навчання. Медична освіта. 2023. № 1. С. 59–64. URL: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/13827/12793.
- Мачинська Н. Цифровізація професійної підготовки майбутніх фахівців у контексті євроінтеграційних процесів. Вісник львівського університету. Серія педагогічна. 2023. № 39. С. 117–128.
- Наливайко Н., Наливайко О. Змішане навчання в медичних закладах вищої освіти. 2021. Вип. 32. С. 101–111. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/804.
- Ростикус Н., Бойко Г. Обгрунтування створення освітньої лабораторії підготовки фахівців освітньої галузі. Information Technologies in Education (ITE). 2022. № 52. С. 43–50. URL: https://ite.kspu.edu/index.php/ite/article/view/847.
- Собченко Т. Змішане навчання: поняття та завдання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя : КПУ, 2021. Вип. 75. С. 73–76. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/pro-zhurnal.
- Стандарт фахової передвищої освіти освітньо-професійного ступеня фаховий молодший бакалавр галузі знань 22 Охорона здоров’я за спеціальністю 223 Медсестринство від 08.11.2021 № 1202. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/Zatverdzheni.standarty/2021/11/08/223-Medsestrinstvo.pdf.
- Типове положення про організацію освітнього процесу в закладах фахової передвищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України 02 травня 2023 року № 510. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1054-23#Text.
- http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/pedagogics/issue/view/552.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.41.12557
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
