КУЛЬТУРА СЛУХАННЯ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Svitlana Kost, Olha Haida

Анотація


Доведено, що культура слухання є основним компонентом професійної діяльності вихователя закладу дошкільної освіти (ЗДО). В умовах сучасного інформаційного суспільства, коли якісна комунікація є стратегічним ресурсом, здатність слухати стає важливою навичкою, яка безпосередньо впливає на ефективність освітнього процесу. Розглядається значення культури слухання у професійній діяльності вихователя ЗДО, особливу увагу приділено різним видам слухання, які є необхідними для взаємодії з дітьми, їхніми батьками та колегами. Критичне слухання допомагає вихователю здійснювати інформаційну гігієну, що є особливо важливим для оцінювання нових методичних матеріалів та освітніх підходів. Емпатійне слухання дає можливість будувати довірливі стосунки з дітьми, розуміти їхні емоційні потреби та забезпечувати комфортне середовище для розвитку. Нерефлективне слухання важливе у випадках, коли вихователь стикається зі складними емоційними реакціями дітей чи їхніх батьків, що потребують простору для висловлювання. Активне рефлективне слухання сприяє кращому розумінню потреб дітей та допомагає більш ефективно організовувати освітню діяльність. Акцентовано увагу на бар’єрах слухання у професійній діяльності вихователя, зокрема на впливі зовнішніх чинників та суб’єктивних особливостей, що можуть перешкоджати процесу ефективної комунікації. Досліджено, що розвиток культури слухання потребує не лише професійних знань, а й практичних навичок саморегуляції, емоційної стабільності та здатності до співпереживання. Зʼясовано, що інтеграція різних видів слухання у повсякденну діяльність вихователя ЗДО сприяє підвищенню ефективності комунікації та створенню гармонійного освітнього середовища, що, своєю чергою, покращує якість освіти загалом.

Ключові слова: вихователь, заклад дошкільної освіти, слухання, комунікація, професійна діяльність, освітній процес.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / уклад. та гол. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. VIII. 1728 с.
  2. Кость С. Культура слухання у професійній діяльності педагога закладу дошкільної освіти : матеріали звітних наук. конф. ф-ту пед. освіти. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2024. Вип. 9. С. 60–63. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/03/Materialy-zvitnykh-naukovykh-konferentsiy-fakultetu-pedahohichnoi-osvity.-Vyp.-9-2024.pdf.
  3. Нестеренко Л. Активне слухання як спосіб підвищення ефективності комунікації у процесі навчання англійської мови за професійним спрямуванням у ЗВО. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-206-213
  4. Пасинок В. Г. Основи культури мовлення : навч. посібник Київ : Вид-во “Центр учбової літератури”, 2012. 184 с.
  5. Проєкт професійного стандарту “Вихователь-методист закладу дошкільної освіти”. 2023. URL: https://zm.cprpp.org.ua/profesijni-standarti-11-38-32-11-04-2023/.
  6. Чуйко Г., Чаплак Я., Комісарик М. Особливості проблеми слухання в психології. Наукові перспективи. 2022. № 5 (23). С. 563–579. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-5(23)-564-579.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.41.12551

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.