НЕФОРМАЛЬНА СПОРТИВНА ОСВІТА В УКРАЇНІ: ОНТОЛОГІЯ РЕЗУЛЬТАТ-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ У ВИХОВАННІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Анотація
Досліджено основні аспекти генези та сутності проблеми результат-орієнтованого підходу в неформальній спортивній освіті дитячих й підліткових навчальних організацій, яка була органічною частиною педагогічної методики радянської школи, орієнтованої на колективізм та результатизм: авторитарність методів, експлуатацію учасників та закритість до модернізації. Автор висвітлює як онтологічні аспекти сутності проблеми в сучасній неформальній спортивній освіті, генези її розвитку, так і негативні тенденції впливу на сучасну українську освітню й спортивну сфери. Вперше досліджено наслідки впливу тоталітарного режиму Радянського Союзу на неформальне українське шкільництво і спортування дітей та молоді у громадських та приватних колективах. Дослідження є частиною наукового проєкту педагогічного вивчення процесу формування готовності фахівців фізичної культури до роботи в умовах неформальної освіти. Розглянуто одну з основних перешкод упровадження компетентнісного підходу та інших базових принципів Нової української школи в освітній простір неформального навчання, зокрема в педагогіці спортивної дитячо-юнацької освіти. Оскільки сутнісна орієнтація спортивного процесу зосереджена саме на досягненні кількісних показників результату, в ньому найчастіше збережено ознаки результат-орієнтованого підходу, який стоїть на заваді глибокого впровадження педагогіки партнерства та відходу від суто менторської ролі педагога та її трансформації в освітній коучинг. Зміст статті є актуальним для застосування в педагогічній діяльності закладів неформальної освіти для модернізації навчально-тренувального процесу. Розглянута проблематика радянської спадщини є важливою складовою педагогічних досліджень неформального шкільництва в Україні, його традицій, тенденцій розвитку та пошуку шляхів модернізації. В процесі наукових розвідок застосовано історико-компаративний метод, якісний та порівняльний аналізи, діалектичний, структурно-функціональний та герменевтичний методи наукової роботи.
Ключові слова: неформальна освіта, результат-орієнтований підхід, дитячо-юнацький спорт, дитячо-юнацькі спортивні школи, радянська спадщина, освітнє середовище, тренерство, освітня парадигма, авторитарність, тоталітарність.
Повний текст:
PDFПосилання
- Ковальчук В. Педагогіка партнерства у професійній діяльності вчителя : навч. посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2023. 100 с.
- Павлик Н. Теорія і практика організацій неформальної освіти майбутніх соціальних педагогів. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2018. 350 с.
- Тараненко І. Роль тренера у вихованні морально-вольових якостей важких підлітків. Витоки педагогічної майстерності. Полтава : Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, 2016. Вип. 18. С. 339–344.
- Тимошенко Ю. Історичні умови та специфіка розвитку спорту й фізичного виховання в радянській Україні в 20–40-ві роки XX ст. Інститут історії України НАНУ ; Національний університет фізичного виховання і спорту України. Київ : TOB “НВП” Інтерсервіс, 2014. 446 с.
- Dufraisse S. Facing the Involvement of Youths in Competitions: Soviet Visions and Adaptations to the Rejuvenation of Elite Sports (Second Half of the 20 th Century). Frontiers in Sports and Active Living. Sec. The History, Culture and Sociology of Sports. Lausanne, 2020. Vol. 2. P. 1–13. DOI: https://doi.org/10.3389/fspor.2020.568025.
- Edelman R. Serious Fun: A History of Spectator Sports in the USSR. New York : Oxford University Press, 1993. 307 p.
- Henning A., Dimeo P. Doping: A Sporting History. London : Reaktion Books, 2022. 241 p.
- Morton H. Soviet Sport: a School for Communism. Manhattan ; New York : Columbia University, 1959. 296 p.
- Parks J. Red sport, red tape: The Olympic Games, the Soviet sports bureaucracy, and the Cold War, 1952–1980. Chapel Hill ProQuest. Chapel Hill : The University of North Carolina, 2009. 421 p.
- Zilberman V. Physical education in the Soviet Union. McGill Journal of Education. Montreal : Vanier College, 1982. Vol. 17 No. 001. P. 65–75.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.41.12550
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
