СПІВПРАЦЯ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА РОБОТОДАВЦІВ ЩОДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Oksana Kravchenko

Анотація


У статті визначено напрями співпраці закладів вищої освіти та закладів соціальної сфери в громаді щодо професійної підготовки соціальних працівників. З’ясовано, що розробку і реалізацію освітніх програм, у тім числі визначення унікальності, виконують науково-педагогічі працівники за участю зацікавлених сторін: наукова спільнота, роботодавці, здобувачі вищої освіти тощо. Важливою групою стейкхолдерів для освітніх програм зі спеціальностей “231 Соціальна робота” та “232 Соціальне забезпечення” є представники громад, оскільки внаслідок процесів децентралізації сфера соціального обслуговування перейшла із повноважень і ресурсів центральної влади до місцевих громад. Тому важливий пошук ефективних шляхів надання якісних соціальних послуг у громаді і підготовки фахівців, які володіють технологіями соціальної роботи на локальному рівні з різними категоріями громадян. Формами такої співпраці є: проведення науково-практичних конференцій, організація курсів підвищення кваліфікації, участь у опитувані, реалізація спільних проєктів, проходження практики, надання наукових послуг, запровадження дуальної форми освіти, волонтерська діяльність тощо.

В Уманській територіальній громаді Черкаської області у травні 2024 р. відкрито Центр життєстійкості у межах запровадженого проєкту Міністерством соціальної політики України. Внаслідок чого Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини отримав запит від Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради про реалізацію спільної освітньої програми для соціальних працівників з вивчення змісту і специфіки надання такої соціальної послуги в громаді.

Водночас така співпраця є передумовою оновлення змісту освітніх програм підготовки здобувачів вищої освіти галузі знань “23 Соціальна робота” з включенням окремих тем, модулів чи освітніх компонентів за темою впровадження та діяльності Центрів життєстійкості. Така форма співпраці є важливим напрямом у професійній підготовці соціальних працівників для потреб громади.

Ключові слова: соціальна робота, соціальні послуги, заклади вищої освіти, освітні програми, професійна підготовка, громада.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII : станом на 28 травня 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 28.05.2024).
  2. Міністерство соцiальної політики України. Міністерство соцiальної політики України. URL : https://www.msp.gov.ua/news/23736.html (дата звернення: 28.05.2024).
  3. Про реалізацію експериментального проєкту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості : Постанова Кабінету Міністрів України від 03.10.2023 р. № 1049 : станом на 1 лютого 2024 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1049-2023-п#Text (дата звернення: 28.05.2024).
  4. Про організацію діяльності та забезпечення функціонування центрів життєстійкості : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.01.2024 р. № 83. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/83-2024-п#Text (дата звернення: 28.05.2024).
  5. Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників в інноваційному освітньому середовищі університету : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. 375 с.
  6. Семигіна Т. Глобальні стандарти підготовки соціальних працівників як ідеалістичне бачення розвитку освіти із соціальної роботи. Вид-во “Європейська наукова платформа”, 2021. С. 75–84. DOI : https://doi.org/10.36074/rodmmrfssn.ed-1.07
  7. Семигіна Т. Трансформація соціальної роботи в Україні: від радянських коренів до сучасних викликів. Наукові тренди постіндустріального суспільства : зб. наук. праць з матеріалами VI Міжнар. наук. конф. (м. Івано-Франківськ, 26 квітня, 2024 р.). Міжнародний центр наукових. Вінниця : ТОВ “УКРЛОГОС Груп”, 2024.
  8. Слозанська Г. І. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи у територіальних громадах : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.05. Тернопіль, 2019. 40 с.
  9. Чернета С. Теорія та практика підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи до надання соціальних послуг : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.05. Полтава, 2023. 43 с.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.41.12543

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.