АДМІНІСТРАТИВНА ЮСТИЦІЯ У ФРАНЦІЇ ТА УКРАЇНІ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ
Анотація
Присвячено порівняльному дослідженню адміністративної юстиції у Франції та Україні з огляду на їхні правові традиції, інституційні механізми та процедури вирішення публічно-правових спорів. Досліджено історичні передумови та головні етапи розвитку адміністра-тивного судочинства у Франції та Україні. Визначено, що у Франції сформовано особливу модель адміністративної юстиції, яка характеризується компромісом між судовою та вико-навчою гілками державної влади, адже ключову роль тут відіграє Conseil d’État (Державна Рада), орган, що поєднує консультативні та адміністративні функції з юрисдикційною діяль-ністю. Його практика є важливим джерелом тлумачення адміністративного законодавства та формування сталих правових позицій щодо меж і форм діяльності публічної адміністрації.
Українська система адміністративної юстиції, яка сформована за зразком німецької моделі, де адміністративні суди є спеціалізованими судами в межах національної судової системи. Адміністративні суди в Україні сформовано в результаті відносно недавніх інсти-туційних змін, зокрема після запровадження Кодексу адміністративного судочинства у 2005 р. Простежено ключові етапи становлення та розвитку української адміністративної юстиції. Основний наголос зроблено на визначенні основних питань системи, юрисдикції та особливо-стей адміністративного процесуального законодавства. Автори порівнюють основні інститути адміністративного судочинства та Франції. Статистичний метод наукового дослідження дозволив визначити, що у Франції, в якій удвічі більше населення, порівняно з Україною, на розгляді адміністративних судів перебуває удвічі менше судових справ. Це дозволило зробити висновок про необхідність реформи законодавства, зокрема в тих галузях, де існує найбільша кількість публічно-правових спорів (податкова, пенсійна, соціального забезпечення тощо), а також формування ефективних позасудових механізмів вирішення спорів.
Особливу увагу приділено процедурним аспектам: механізмам подання адміністра-тивного позову, презумпції правомірності дій адміністрації, навантаженню на суддів, доступу до правосуддя, а також механізмам перегляду рішень. Акцентовано, що хоча французька модель має більш централізовану структуру та високий рівень спеціалізації, українська система демонструє динамічний розвиток і прагнення до інституційної стабільності.
Загалом порівняльний аналіз дозволяє окреслити кілька можливих напрямів розвитку адміністративного правосуддя в Україні. Зокрема, ідеться про підвищення ролі усталеної судової практики, а також потребу у формуванні сталої судової культури у сфері публічно-правових спорів. Досвід Франції вказує на значення послідовності інституційного розвитку, гнучкості процедур та глибини юридичного обґрунтування рішень, що може стати орієн-тиром для вдосконалення української адміністративної юстиції.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
1. Kobyletskyi, M., & Paslavska, N. (2023). Stanovlennia i rozvytok administratyvnoi yustytsii u Frantsii u kintsi XVIII–XIX stolit. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia yurydychna, (76), 50–60. https://doi.org/10.30970/vla.2023.76.050.
2. Delvolvé, P. (2022). Justice administrative et séparation des pouvoirs. Commentaire, 3(179), 563–570.
3. Reshota, V. V. (2020). Anhlasaksons’ka model’ administratyvnoi yustytsii: monohrafiya. Lviv : Spolom.
4. Massot, J. (2017). The powers and duties of the French administrative law judge. In Comparative Administrative Law. Edward Elgar Publishing, 435–445.
5. Chapus, R. (2001). Droit administratif général (Т. 1). Paris ˸ Montchrestien.
6. Code de justice administrative. (2001). Légifrance. Retrieved from https://www.legifrance.-gouv.fr/codes/id/LEGITEXT000006070933.
7. Rapport public 2024 annuel sur l’activité des tribunaux administratifs. Activité juridictionnelle et consultative des juridictions administratives en 2023. (2024). Conseil d’État. Retrieved from https://www.conseil-etat.fr/Media/actualites/documents/2024/mai-2024/rapport-public-2023.
8. Velicogna, M., Errera, A., & Derlange, S. (2013). Building e-Justice in Continental Europe: The TéléRecours experience in France. Utrecht Law Review, (9 (1)), 38–59. https://-doi.org/10.18352/ulr.211.
9. Boyron, S. (2020). Mediation in French administrative courts: what lessons for administrative justice? Northern Ireland Legal Quarterly, 71(3), 457–479. https://doi.org/10.53386/nilq.v7-1i3.541.
10. Kodeks administratyvnoho sudochynstva Ukrainy : Kodeks Ukrainy № 2747-IV (2025) (Ukraina). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text.
11. Analiz stanu zdiisnennia pravosuddia administratyvnymy sudamy u 2024 rotsi. Verkhovnyi sud. Retrieved from https://court.gov.ua/storage/portal/supreme/rizne/Analiz_KAS_2024.pdf.
12. Zvit pro zdiisnennia pravosuddia Kasatsiinym administratyvnym sudom u skladi Verkhovnoho Sudu za 2024 rik (Forma № 3-ВС). Retrieved from https://court.gov.ua/storage/portal/-supreme/rizne/3_Zvit_3_KAS_VS_2024.pdf.
13. Administrative justice in Europe – Report for France (ACA-Europe). Association of Councils of State and Supreme Administrative Jurisdictions of the EU. Retrieved from https://www.aca-europe.eu/en/eurtour/i/countries/france/france_en.pdf.
14. Expert-Foulquier, C. (2019). Is French Administrative Justice a Problem-Solving Justice?-Utrecht Law Review, 14(3), 40. https://doi.org/10.18352/ulr.470.
15. Legomsky, S. H. (1990). Specialized Justice: Courts, Administrative Tribunals, and a Cross-National Theory of Specialization. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/-acprof:oso/9780198254294.003.0003.
16. Bell, J., & Lichère, F. (2022). Contemporary French Administrative Law. Cambridge ˸ University Press.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vla.2025.80.230
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
