АДМІНІСТРАТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ЗАХИСТУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ: ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ

Ihor Kovbas, Mariia Kolotylo

Анотація


Присвячено аналізу адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері захисту персональних даних в Україні, з особливим акцентом на теоретичні, правові та практичні аспекти цього питання. Розглянуто актуальність та необхідність посилення захисту персональних даних в умовах стрімкого розвитку цифрових технологій та поширення інформаційних систем. Досліджено наявні механізми адміністративної відпо-відальності, їхні вади та потенціал для удосконалення, базуючись на аналізі чинного законодавства та судової практики. Особливу увагу приділено Конституційному праву громадян на конфіденційність персональних даних, порушення якого часто не супрово-джуються адекватними адміністративними санкціями. Представлено конкретні рекомендації щодо реформування адміністративно-правових норм, зокрема ст. 188-39 Кодексу України про адміністративні правопорушення, аби зробити систему відповідальності ефективнішою та справедливішою. Висвітлено декілька судових рішень, що ілюструють практичне застосування цих норм та підкреслюють проблеми в їхньому втіленні. Запропоновано шляхи вдосконалення законодавства для підвищення захисту прав громадян і зміцнення правової охорони персональних даних.
Аналізуючи чинні нормативні акти, можна виявити значні прогалини у правовому регулюванні захисту персональних даних. Це, зокрема, стосується недостатньої чіткості визначення обовʼязків та відповідальності субʼєктів, що здійснюють обробку даних. Слабке врегулювання цієї сфери призводить до того, що порушення можуть залишатися без належного реагування та покарання, а отже, знижується ефективність захисту персональних прав громадян.
У світлі цих викликів, наявність ефективної системи адміністративної відповідальності є важливою для забезпечення права кожної особи на конфіденційність своїх даних. Потрібно не тільки реформувати наявні норми, а й забезпечити їхнє дотримання через більш ефек-тивні контрольні механізми та освітні програми для субʼєктів, які працюють із персональними даними. Розробка чітких, доступних та зрозумілих інструкцій для організацій, які обробляють персональні дані, може значно підвищити рівень їх захисту від зловживань і неправомірного використання.


Ключові слова


захист приватності, інформаційна відповідальність, повноваження контролюючих органів, європейські підходи, доступ до інформації.

Повний текст:

PDF

Посилання


1. Constitution of Ukraine of 28.06.1996. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/-show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80/conv#Text (accessed: 05.03.2025).

2. On the Protection of Personal Data Law of Ukraine of 01.06.2010. No. 2297-VI. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text (accessed: 05.03.2025).

3. On Information Law of Ukraine of 02.10.1992. No. 2657-XII. Retrieved from https://-zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text (accessed: 05.03.2025).

4. Code of Ukraine on Administrative Offences (Articles 1 - 212-24) : Code of Ukraine; Law. Code of 07.12.1984 No. 8073-X. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (accessed: 05.03.2025).

5. Resolution of the Moscow District Court of Kharkiv of 04 May 2017 in case No. 643/3384/17. Retrieved from http://reyestr.court.gov.ua/Review/66441353 (accessed: 05.03.2025).

6. Resolution of the Zolochiv District Court of Lviv Region of 20 December 2016 in case 445/2022/16-p. Retrieved from http://reyestr.court.gov.ua/Review/63869054 (accessed: 05.03.2025).

7. Ruling of the Brovary City District Court of Kyiv Region of 09 April 2020 in case No. 361/1579/20. Retrieved from https://reyestr.court.gov.ua/Review/88698313 (accessed: 05.03.2025).

8. Resolution of the Shevchenkivskyi District Court of Kyiv of 15 September 2020 in case No. 761/23532/20. Retrieved from https://reyestr.court.gov.ua/Review/91799128 (accessed: 05.03.2025).

9. Rizak, M. V. (2012). Legal regulation of relations of personal data circulation: PhD in Law: 12.00.07. State Research Institute of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Kyiv.

10. Tunik, A. V. (2012). Legal basis for the protection of personal data : Candidate of Laws: 12.00.07. National Aviation University. Kyiv.

11. Samoilenko, Y. S. (2020). Features, shortcomings and ways to improve the legal support for the protection of personal data in Ukraine. Law and Society, 6–2, 2. Retrieved from http://pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2020/6-2_2020/part_2/7.pdf (accessed: 05.03.2025).

12. Kovbas, I., Bodnar, S. (2016). Administrative services: the concept and procedure for their provision by public administration bodies. Visegrad Journal on Human Rights, 1, 96–102 (accessed: 05.03.2025).

13. Annual report on the state of observance and protection of human and civil rights and freedoms in Ukraine for 2023. Retrieved from https://ombudsman.gov.ua/report-2023 (accessed: 04.22.2025).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vla.2025.80.220

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.