Ідея народності виховання у педагогічній публіцистиці Михайла Грушевського
Анотація
Розкрито внесок Михайла Грушевського у розвиток ідеї народності виховання, яка є ядром української національної школи, освіти й національного виховання, і сутність якої полягає в тому, що виховання має відбуватися у повній відповідності з особливостями й потребами своєї нації, країни на основі, найперше, рідної мови й рідномовної школи.
Ідея народності виховання розкрита у багатьох педагогічних статтях М. Грушевського, надрукованих у часописах “Літературно-науковий вісник”, “Село”, “Украинская жизнь”, “Украинский вестник”, “Наша школа” та інших. У своїх педагогічних статтях М. Грушевський рішуче й аргументовано критикував російський царизм за нищення української мови, української школи, освіти, української культури, а також ворогів української нації, які заперечували право українців на розвиток своєї нації, мови, освіти, культури, держави.
Для М. Грушевського українська національна школа – це вимога українського суспільного буття, запорука національного відродження, збереження від культурного виродження української народності; вона покликана забезпечити національне існування українців. Українська національна школа – це школа рідної мови, в якій уся структура, система, мета й завдання, зміст і методи, сам дух школи були проникнуті ідеєю українства, а сама школа виражає інтереси й потреби українського народу, сприяє розвиткові нації. Український народ хоче і має право мати свою національну школу. Найважливіші завдання української національної школи – підготовка всебічно розвинених, високоосвічених, духовно й культурно багатих громадян України, здатних примножити матеріальні, духовні й культурні цінності свого народу, забезпечити його національне існування. Незважаючи на всілякі заборони, українська література розвивається і стане мовою навчання й науки.
Ключові слова: Михайло Грушевський, педагогічна публіцистика, ідея народності виховання, українська національна школа.
Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/his.2021.0.13386
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
