УКРАЇНСЬКА ЛОГІЧНА ТЕРМІНОЛОГІЯ У ПІДРУЧНИКУ СТЕПАНА БАЛЕЯ
Анотація
У статті представлено комплексний аналіз логічних поглядів Степана Балея – українського філософа, психолога та педагога, – викладених у його підручнику з логіки для гімназій. Метою дослідження є окреслення місця праці С. Балея в контексті формування української логічної термінології та вивчення її змістового, методологічного й мовного наповнення. Дослідження виконано в контексті освітньо-культурних процесів кінця ХІХ – початку ХХ століття, коли постала потреба у створенні україномовної навчальної літератури в галузі гуманітарних знань. Цей історичний період був визначальним для розвитку фахової гуманітарної освіти українською мовою, яка в контексті національного відродження потребувала створення власного термінологічного апарату, зокрема у філософії та логіці. Проаналізовано структуру та термінологічну систему підручника, акцентовано на поняттях, судженнях, умовиводах, логічних операціях та символічному представленні імплікації. Особливу увагу приділено аналізу головних термінів науки логіки, що становлять основу української логічної мови, запропонованої С. Балеєм. Акцентовано на важливості логіки як засобу пізнання істини через формування правильних суджень. Простежено вплив наукових ідей Львівсько-Варшавської школи, зокрема К. Твардовського та Ф. Брентано на формування поглядів ученого. У роботі розглянуто приклади використання ученим логічної символіки, що засвідчує прагнення до формалізації логіки в межах української гуманітарної науки. У контексті порівняльного аналізу з працею Дмитра Чижевського «Логіка» розкрито різні тенденції у становленні української логічної термінології. Значну увагу приділено ідеям С. Балея щодо зв’язку мислення з мовою, природи суджень, умовиводів та форм пізнання істини. Розглянуто також історичну роль Кам’янець-Подільського державного українського університету, а ще постать Миколи Чайковського, який одним із перших обстоював ідею створення української наукової термінології. Зроблено висновок, що праця С. Балея не лише виконувала навчальну функцію, а й сприяла становленню національної філософсько-логічної термінології, мала вагоме значення для інтелектуального розвитку української молоді та формування філософської культури в Україні.
Ключові слова: С. Балей, М. Чайковський, Д. Чижевський, логіка, історія логіки, українська логічна термінологія, українська наукова термінологія.
Повний текст:
PDFПосилання
1. Балей С. Замітки з приводу заснування Інституту для нормальної і патольо-гічної психології при Науковім Товаристві ім. Т. Шевченка у Львові. Лікарський вісник. Львів, 1920. Річник 1. С. 29–31.
2. Балей С. Нарис льоґіки. Львів : Наукове Товариство ім. Шевченка, 1923. 52 с.
3. Верников М. М. Життя і наукова діяльність академіка Степана Балея : [передмова до зібр. пр.]. Зібрання праць у п’яти томах, двох книгах / за ред. М. Верникова. Львів–Одеса : ІФЛІС ЛС «Сogito», 2002. Т. 1. С. 19–79.
4. Завальнюк О. М. Утворення та діяльність державних українських університетів (1917–1921рр.) : монографія. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2011. 644 с.
5. Канюк С. Дидактика. Доповнена «основами льоґіки». Чернівці : Руська Рада, 1911. 118 с.
6. Копач І. Що таке людське думанє? (відбитка з «Учителя»). Львів : Друкарня Наукового товариства імені Шевченка, 1906. 49 с.
7. Костельник Г. Ordologicus. Львів, 1931. 43 с.
8. Костельник Г. Три розправи про пізнання. Львів, 1925. 198 с.
9. Малецький В. Г. Мотиви соціально-філософської антропології в працях Степана Балея : монографія. Одеса : Астропринт, 2020. 224 с.
10. Мандибур Т. Логіка для VІІ класу гімназіального. Львів, 1902. 107 с.
11. Мандибур Т. Психологічний вступ до науки логіки в кл. VІІ. Львів, 1895. 15 с.
12. Петришин Я. Б. Логіка. Мюнхен : Вернигора, 1947. 44 с.
13. Плахтій М. П., Сулятицька Т. В. Теоретико-методологічні засади формування української логічної термінології у діаспорі. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2024. № 51. С. 99–104. DOI: https://doi.org/10.32782/apfs.v051.2024.17.
14. Плахтій М. П. Логіка в Україні у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття: напрями розвитку : монографія. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2009. 192 с.
15. Плахтій М. П. Філософсько-логічні студії у Кам’янець-Подільському державному українському університеті (1918–1921 рр.). Науковий вісник Чернівецького університету : зб. наук. праць. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2013. Випуск 665–666. Філософія. С. 131–136.
16. Пташник Б. Й. Творчий шлях професора Миколи Чайковського. Збірник праць Тернопільського осередку Наукового Товариства ім. Шевченка. Тернопіль: Рада, 2008. Том 4: Видатні постаті в українській культурі і науці. С. 212–219. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/14431/2/ProcNTShTB_2008v4_Ptashnik_B_I-Tvorchii_shliakh_profesora_212-219.pdf.
17. Чайковський М. Завдання української науково-технічної термінології. Нова Україна. Прага, 1924. С. 172–180. URL: https://diasporiana.org.ua/periodika/5749-nova-ukrayina-1924-ch-1-3/.
18. Чайковський М. Згадка про проф. Степана Балея. Український календар. Варшава : Українське суспільно-культурне товариство, 1969. С. 271.
19. Чижевський Д. Льоґіка. Прага : Сіяч, 1924. 331 с.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vps.2025.3201.02
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Lviv University Journal of Philosophy
