ПЕРФОРМАНС ЯК КОМУНІКАТИВНИЙ ПРОЦЕС

Mariia Lihus

Анотація


Із середини ХХ століття перформанс досліджувався в зарубіжній гуманітарній науці з позицій мистецтвознавства як новий синтетичний мистецький жанр. Водночас поняття перформансу виходить далеко за межі мистецтва, охоплюючи весь соціокультурний простір. Мета даної статті – демонстрація виняткового комунікативного потенціалу перформансу з позицій конститутивної моделі комунікації. Остання є поєднанням ритуального та трансмісійного підходів до визначення комунікації, виокремлених Дж. Кері. З позицій конститутивної моделі комунікації, перформанс постає комунікативним процесом зважаючи на горизонтальний характер взаємодії дієвців-учасників. Автор виокремлює три рівні комунікації у межах перформансу: 1 –рівень трансляції інформації; 2 – рівень обміну та творення сенсів; 3 – рівень трансформації соціальної дійсності. Значна увага приділяється аналізу останнього рівня, який передбачає, що перформанс як комунікація трансформує соціальну дійсність і своїх творців – перформерів та аудиторію. Трансформаційний потенціал перформансу розглянуто крізь призму поняття лімінальності у розумінні В. Тернера. Перформанс як лімінальна подія тлумачиться як трансформуюча ланка між існуючим порядком і майбутнім, який виникає внаслідок власне події перформансу. Поняття лімінальності також вказує на відкритий характер перформансу. Значення ситуації лімінальності у перформансі оцінюється з огляду на зміну характеру соціального зв’язку спільноти, що бере у ньому участь: модель суспільства як структурованої, диференційованої та ієрархізованої системи змінюється поняттям “сommunitas”. Необхідною ж умовою участі у такій спільноті та розгортанні перформансу є людське тіло як медіум комунікації. Таким чином, перформанс як соціальний феномен та форма комунікації через горизонтальну взаємодію учасників та їхню фізичну співприсутність уможливлює персональну та соціальну трансформацію.

Ключові слова: перформанс, комунікація, трансмісія, ритуал, участь, трансформація, лімінальність, communitas.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


1. Крейг Р. Теория коммуникации как область знания / Роберт Крейг. // Компаративистика – СПб., 2003. – C.72-126.

2. Фишер-Лихте Э. Перформативность и событие// Театроведение Германии: Система координат СПб.: Балтийские сезоны, 2004. – с. 93-115.

3. Фишер-Лихте Э. Эстетика перформативности. – М: “Play&Play” – Издательство “Канон +”, 2015. – 376 с.

4. Carey J. A cultural approach to communication / Communication as culture: Essays on media and society. – Boston: Unwin Hyman, 1989. – P. 13–36.

5. Conquergood D. Beyond the text: toward a performative cultural politics. Washingron, DC: National Communication Association. – 1998. – P. 25-36.

6. Peters J. D. John Locke, the individual, and the origin of communication / The quarterly journal of speech. – 1989. – №75 (4). – P. 387–399.

7. Turner V. Frame, fl ow and refl ection: ritual and drama as public liminality / Journal of Religious Studies. – 1979. – №6 (4). – P. 465–499.

8. Turner V. The ritual process: Structure and antistructure. – New York: Cornell University Press, 1991. – 213 p.

9. Червоник О. Рух, танець, свобода: Розмова про перформанс [Електронний ресурс] / Korydor. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://www.korydor.in.ua/ ua/opinions/viktor-ruban-art-performance.html.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Lviv University Journal of Philosophy