ФЕНОМЕН ПОЗААКАДЕМІЧНОЇ ОСВІТИ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
Анотація
Розгляд безперервної освіти як соціального інституту зумовлює актуальність інтеграційного підходу, який передбачає використання комплексу заходів щодо міждисциплінарності сучасного наукового знання. Актуальність пошуку нових контекстів освіти як продуктивного напряму розвитку наукових досліджень окреслює позаакадемічну освіту як діяльнісну парадигму, яка потребує теоретичного аналізу та наукового обґрунтування. Діалектика навчання і виховання існує в освіті як суперечність культури і цивілізації всередині соціуму, що відкрито виражається в суперечностях навчання і виховання. Найбільше нівелюється цей процес в освіті, коли він поглинається або зливається з навчанням навичок і вмінь відповідної професії. У культурологічному вимірі освіти у кризові періоди також відбувається перекіс взаємодії навчання і виховання. Виховання тут повинно виражатися в державній політиці вибудовування змісту освіти, у якому мають бути представлені досягнення світової і національної культур. Становлення позаакадемічної освіти розглядається як соціокультурний феномен, що відображає зростаючу потребу особистості в отриманні різноманітних освітніх послуг. Ця освітня система має такі ознаки, як: організованість, систематичність, професійна спрямованість, безперервність, актуальність щодо вже наявних знань, отриманих особистістю за межами академічної освітньої системи. Основними принципами позаакадемічної освіти, відповідно до досліджень вітчизняних і закордонних учених та українських державних програм, є: орієнтація навчання на задоволення актуальних потреб його суб’єктів; зв’язок із практикою, який проявляється у спрямованості на здобуття життєвих навичок і підготовку до активної участі в житті суспільства; наявність мобільних гнучких програм, індивідуальних освітніх стратегій, спрямованих на вираження, прийняття і повагу індивідуальних особливостей.
Ключові слова: безперервна освіта, професійна освіта, позаакадемічна освіта, система освіти.
Повний текст:
PDFПосилання
1. Волковський В. Ідея суспільності: політична філософія в Україні ХІХ ст. НАН України, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди. Київ : Академперіодика, 2017. 264 с.
2. Долгочуб В., Петрова Н. Прояви локальності в позаакадемічній реконструкції української традиційної культури. Народна творчість та етнологія. 2016. № 5. С. 18–22.
3. Зайцева З. Інституціоналізація української науки наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. : автореф. дис. … докт. істор. наук: 07.00.01. Київ, 2007. 40 с.
4. Мальцев Л. Молодіжна культура як предмет філософсько-естетичного аналізу : автореф. дис. … канд. філософ. наук: 09.00.04. Київ, 1995. 23 с.
5. Ken R. Changing Education Paradigms. Speech, 2008. URL: http://www.cfpscourseweb. com/pluginfile.php/1099/block_html/content/RSA%20%20Ken%20Robinson%20 Lecture%20-%20transcript.pdf (дата звернення: 22.08.2019).
6. Krzych B. Gdy nauka staje się grą... (De) konstruktywnie i krótko o pewnych regułach świata akademii. Ur journal of humanities and social sciences. 2017. № 2 (3). Р. 133–145.
7. Методика оцінювання ефективності діяльності наукових установ Національної академії наук України. URL: http://www.nas.gov.ua/text/pdfNews/metodyka_text.pdf (дата звернення: 26.08.2019).
8. Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145–VIII. URL: http://zakon3.rada. gov.ua/laws/show/2145-19/page (дата звернення: 16.10.2019).
9. Про позашкільну освіту : Закон України від 22 червня 2000 р. № 1841–III. URL: http:// zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1841-14/page (дата звернення: 11.09.2019).
10. Про професійно-технічну освіту : Закон України від 10 лютого 1998 р. № 103/98-ВР. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/103/98-вр/page (дата звернення: 27.08.2019).
11. Lärhut – The global school and the national network of teacher educators for ESD in Sweden / K. Sonesson et al. Conference paper presented at creative learning for a sustainable world, Ljubljana, Slovenia, October 1–3, 2009. 6th International Conference on Education for Sustainable Development and Creativity and Innovation.
12. Official website of the European Union. URL: https://europa.eu/european-union/index_enт (дата звернення: 03.09.2019).
13. Цілі сталого розвитку 2016–2030 : національна доповідь. URL: http://www.un.org.ua/ ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku (дата звернення: 05.10.2019).
14. Стратегії інноваційного розвитку України на 2010–2020 рр. в умовах глобалізаційних викликів : проєкт. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/DF46L00A.html (дата звернення: 22.08.2019).
15. Жижко Т. Університетська освіта в умовах глобалізаційних викликів сучасного світу. Гілея. Історичні науки. Філософські науки. Політичні науки : науковий вісник : збірник наукових праць. Київ : ВІР УАН, 2010. Вип. 40. С. 320–326.
16. Рябченко В. Вища школа України в загальноцивілізаційному контексті: соціально-філософський аналіз з позицій світоглядно-компетентнісного підходу : монографія. Київ : Фітосоціоцентр, 2015. 674 с.
17. Вановська І. Аналіз базових компетентностей в сфері неперервної освіти. Освіта впродовж життя: соціальні запити, сучасні виклики та пріоритети в реалізації : матеріали Конференції, м. Київ, 22 березня 2018 р. С. 26–31.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/2078-6999-2019-23-16
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Lviv University Journal of Philosophy
