КОНЦЕПТ “ЖИТТЄСВІТ” У ФІЛОСОФІЇ Ю. ГАБЕРМАСА ЯК ПОНЯТТЯ ФІЛОСОФІЇ ІСТОРІЇ
Анотація
Виявлено певну паралель між етичними поглядами античних філософів та можливим трактуванням історії в сучасності. Розглянуто аналіз теорії комунікативного суспільства К.-О. Апеля крізь призму філософії історії. Досліджено формально-прагматичну структуру життєсвіту, як частини теорії комунікативної дії Ю. Габермаса. Із запропонованої інтерпретації життєсвіту виділено знання підґрунтя (Hintergrundwissen) і розглянуто його з погляду філософії історії. Вказано на можливість використання життєсвітового знання підґрунтя в дослідженні історичних вимірів наук. Продемонстровано на прикладах валідність такої інтерпретації життєсвіту. Показано можливість за допомогою життєсвіту зняти напруженість між фактично даним і тим, що повинно бути.
Ключові слова: комунікативна філософія, філософія історії, життєсвіт, спільне розу- міння, інтерсуб’єктивне визнання.
Повний текст:
PDFПосилання
1. Апель К.-О. Апріорі спільноти комунікації та основи етики. До проблеми раціонального обгрунтування етики за доби науки // Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрями. Хрестоматія. К.: Ваклер, 1996. С. 360–421.
2. Апель К.-О. Дискурс і відповідальність. К.: Дух і літера, 2009.
3. Габермас Ю. Дії, мовленнєві акти, мовленнєві інтеракції та життєвий світ // Комунікативна практична філософія. К.: Лібра, 1999. С. 287–324.
4. Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология. Спб: Владимир Даль, 2004.
5. Куплін В. Проект моральної філософії історії в трансцендентальній прагматиці К. О. Апеля // Мультиверсум. Філософський альманах. К., 2009. Вип. 82. С. 3–21.
6. Edgar A. Habermas: the Key Concepts. London and New York: Routledge. Taylor & Francis group, 2006.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Lviv University Journal of Philosophy
