ҐЕНЕЗА КАТЕГОРІЇ МЕНТАЛЬНОСТІ В СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКОМУ ДИСКУРСІ

Olha Hordiichuk

Анотація


Статтю присвячено аналізу загальних тенденцій еволюції наукових поглядів учених щодо концепцій формулювання категорії ментальності як історично сформованої психологічної структури. Доведено, що першим різновидом концепту ментальності стало положення «духу народу», яке було створено в межах об’єктивно-ідеалістичної філософії історії Нового часу. Ментальність трактувалася як певна особливість етносу або конкретної етнічної спільноти і важливий елемент самоідентифікації. Етнопсихологічний підхід розглядає ментальність у найширшому філософському значенні як систему вірувань, звичок, способів мислення та поглядів, сприйнятих і поширених у соціальному середовищі певної групи людей або у визначеному суспільстві. Залишаючись абстрактною категорією, ментальне трактували як синонім психічного, пов’язаний із мисленням та свідомістю людини.

У руслі психологічної концепції сукупним об’єктом ментальності є різноманітні компоненти народних культур, що зумовлюють дослідження індивідуальної свідомості, оскільки психологія народу відображає сукупність властивостей окремої особи. Встановлено, що загальні уявлення багатьох індивідів проявляються насамперед у мові, міфах і звичаях, а всі інші елементи духовної культури – вторинні й до них зводяться. Звичаї виявляють у вчинках життєві погляди, які зберігаються в міфах та стають загальним надбанням завдяки мові. Елементи духовної культури мають свою відповідність в індивідуальній психології, а національна свідомість є їх синтезом, що проєктує нову реальність. З’ясована потреба вивчати насамперед уяву, розум, моральність не окремого індивіда, а цілого народу, відображені в повсякденному житті, творчості та релігії.

Ключові слова: ментальність, менталітет, соціальна філософія, етнічна психологія, етнос, народ.


Повний текст:

PDF

Посилання


1. Гетало Т. Онтологія ментальності: філософсько-культурологічний аналіз : автореф. дис. ... канд. філос. наук: 09.00.04. Харків, 1999. 19 с.

2. Вілков В. Генезис поняття нації. Вид. 2-ге. Київ, 2013. 440 с.

3. Кузнецова Т. Искусство и «дух народа» в проблематике немецкой эстетической мысли конца XVIII – XIX в. Философия и общество : научно-теоретический журнал. 2000. № 3 (20). С. 97–112.

4. Гердер И. Идеи к философии истории / пер. с нем. А. Михайлова. Москва : Наука, 1977. 703 с.

5. Гегель Г. Философская пропедевтика. Гегель Г. Работы разных лет. Т. 2. Москва, 1973. С. 7–212.

6. Гегель Г. Конституция Германии. Гегель Г. Политические произведения. Москва : Наука, 1978. С. 66–184.

7. Гегель Г. Философия истории. Философия истории : антология. Москва : АО «Аспект Пресс», 1994. С. 70–99.

8. Дюркгейм Э. Социология и теория познания. Хрестоматия по истории психологии: Период открытого кризиса (начало 10-х гг. – середина 30-х гг. XX в.) / под ред. П. Гальперина, А. Ждан. Москва : Издательство Московского университета, 1980. С. 212–235.

9. Дюркгейм Э. Представления индивидуальные и представления коллективные. Социология. Ее предмет, предназначение / пер. с фр. Москва, 1995. С. 207–243.

10. Леви-Брюль Л. Первобытное мышление. Хрестоматия по истории психологии: Период открытого кризиса (начало 10-х гг. – середина 30-х гг. XX в.) / под ред. П. Гальперина, А. Ждан. Москва : Издательство Московского университета, 1980. С. 236–256.

11. Лебон Г. Психология народов и масс. Санкт-Петербург : Макет, 1995. 313 с.

12. Лебон Г. Психология народов. Психология толп / сост. А. Боковиков. Москва : Институт психологии РАН ; КСП+, 1998. С. 14–121.

13. Будилова Е. Социально-психологические проблемы в русской науке. Москва : Наука, 1983. 232 с.

14. Максименко С. Генетична психологія учіння людини : монографія. Київ : Видавничий дім «Слово», 2017. 206 с.

15. Вундт В. Очерк психологии. Москва : Тип. И.Н. Кушнерев и К, 1897. 388 с.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/2078-6999-2019-23-4

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Lviv University Journal of Philosophy