ДО ПИТАННЯ ПРО УКРАЇНСЬКУ ТРАДИЦІЮ ФІЛОСОФУВАННЯ ПРО БОГА, ЛЮДИНУ І РЕЛІГІЮ
Анотація
Розглянуто українську традицію філософування про Бога, людину і релігію як самобутній національний прояв філософії релігії в історії української філософської, релігійно-філософської та філософсько-богословської думки. Проаналізовано її історичний зміст як поєднання універсальних форм існування філософії релігії зі специфікою національного у ній, зумовленого характерними рисами української світогляднофілософської ментальності. Досліджено обумовленість цим взаємозв’язком особливої людиномірності філософії релігії в українській філософській традиції. З’ясовано, відтак, правомірність інтерпретації української традиції філософії релігії саме як філософування про Бога, людину і релігію.
Ключові слова: українська традиція філософування, Бог, людина, релігія.
Повний текст:
PDFПосилання
1. Аверинцев С. Образ античности. СПб.: Азбука-классика, 2004.
2. Антология мировой философии: в 4 т. М.: Мысль, 1969. Т.1.
3. Бетко І. Нумінозне як архетип і художній феномен української релігійно-філософської поезії // IV Міжнародний конгрес україністів. Літературознавство: [доповіді та повідомлення]. К.: Вид-во Обереги, 2000. Кн.1. С. 422–428.
4. Бичко І. Вибрані твори: [текст]. Тернопіль: Джура, 2011.
5. Бичко І. Київська кола екзистенції філософії // Метаморфози свободи: спадщина Бердяєва у сучасному дискурсі (до 125-річчя з дня народження М.О. Бердяєва). Український часопис російської філософії. Вісник Товариства російської філософії при Українському філософському фонді. К.: Вид. ПАРАПАН, 2003. Вип.1. С. 29–52.
6. Бичко І. Пізнання як навчання: спроба історико-філософської розвідки // Філософія освіти, 2005. № 1. С. 201–209.
7. Гордієнко М. Релігія як духовна субстанція української ідентичності // Історія релігій в Україні: [наук. щорічник. 2006 рік]. Львів: Логос, 2006. Кн. ІІ. С. 85–95.
8. Горський В. Нариси з історії філософської культури Київської Русі (середина ХІІ – середина ХІІІ ст.). К.: Наук. думка, 1993.
9. Горский В. Философские идеи в культуре Киевской Руси ХІ – начала ХІІ в. К.: Наук. думка, 1988.
10. Дейвіс Н. Європа: історія. – К.: Вид-во Соломії Павличко Основи, 2001.
11. Європейський словник філософій: лексикон неперекладностей. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2009. Т.1.
12. Захара І. Академічна філософія України (XVII – І пол. XVIII ст.). Львів: Вид-во ЛНУ імені Івана Франка, 2000.
13. Ільїн В. Український гуманізм: тотожність раціонального та ірраціонального. К.: Наук. думка, 1999.
14. Київ в історії філософії України. К.: Вид. дім КМ Academia; ТОВ Університетське вид-во Пульсари, 2000.
15. Киричук О. Ментальність: сутність, функції, ґенеза // Розбудова держави, 1995. № 10. С. 26–30.
16. Козій І. Християнський теоцентризм – одна зі стрижневих основ української філософії // Історія релігій в Україні: [наук. щорічник. 2005 рік]. Львів: Логос, 2005. Кн. ІІ. С. 108–112.
17. Коплстон Ф. История средневековой философии. М.:Энигма, 1997.
18. Костомаров М. Дві руські народності. К. ; Ляйпціг, 1920.
19. Кримський С. Під сигнатурою Софії. К.: Вид. дім Києво-Могилянська академія, 2008.
20. Кульчицький О. Український персоналізм. Філософська й етнопсихологічна синтеза. Мюнхен; Париж, 1985.
21. Макарець О. До питання про національне в філософії // Вісник Львівського університету. Серія: філос. науки, 2001. Вип. 3. С. 89–97.
22. Максимович М. Киев явился градом великим… // Максимович М. Вибрані українознавчі твори. К.: Либідь, 1994. С. 3–396.
23. Мельник В. Ідеї позитивізму у творчості Івана Франка // Духовність. Культура. Нація: [зб. наук. статей]. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. Вип. 3. С. 38–44. Іван Франко та українська духовна культура.
24. Мельник В. Метафізичні образи і філософська рефлексія техніки в сучасній культурі // Соціогуманітарні проблеми людини. Львів: Вид-во Нац. ун-ту Львівська політехніка, 2012. Вип. 6. С. 50–67.
25. Михайловська Н. Екзистенційний характер української філософської думки як відображення специфіки національної ментальності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філос. наук. Львів, 1998.
26. Михайловська Н. Трагічні оптимісти. Екзистенцій не філософування в українській літературі ХІХ – перої половини ХХ ст. Львів: Світ, 1998.
27. Москалець В. Релігійність як риса українського національного характеру // Філософська і соціологічна думка, 1993. №. 1. С. 67–79.
28. Наконечний Р. Українство і християнство як складові риси менталітету нації // Різдво Христове 2000: [статті й матеріали]. Львів: Логос, 2001. С. 8–11.
29. Наконечний Р. Філософія серця і культ Христового серця як характерні риси українського менталітету // Історія релігій в Україні: [матеріали VIII міжнародного круглого столу (Львів, 11–13 травня 1998 року)]. Львів: Логос, 1998. С.160–162.
30. Наконечний Р. Християнський антропоцентризм української філософії // Історія релігій в Україні: [наук. щорічник. 2006 рік]. Львів: Логос, 2006. Кн. ІІ. С. 198–202.
31. Наумова Н. Релігійно-ціннісна проблематика в українській філософській думці // Історія релігій в Україні: [наук. щорічник. 2005 рік]. Львів : Логос, 2005. Кн. ІІ. С. 179–183.
32. Попович М. Антропоцентризм і гуманізм: минуле та сьогодення // Гілея: науковий вісник. К., 2010. Вип. 40 (10). С. 250–257.
33. Потебня А. Слово и миф. М.: Правда, 1989.
34. Проблема людини в українській філософії XVI–XVIII ст. Львів: Логос, 1998.
35. Проблеми теорії ментальності. К.: Наук. думка, 2006.
36. Пустарнаков В. Зарождение и развитие философской мысли в пределах религиозной формы общественного сознания епохи Киевской Руси // Отечественная общественная мысль епохи средневековья (Историко-философские очерки). К.: Наук. думка, 1988. С. 33–41.
37. Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. Прага: Укр. громад. вид. фонд, 1931.
38. Чижевський Д. Філософія Г.С. Сковороди. Варава, 1934.
39. Шлемкевич М. Загублена українська людина. К.: Фенікс, 1992.
40. Янів В. Нариси до історії української етнопсихології. Мюнхен: Вид-во Укр. Вільн. Університету, 1993.
41. Ярема Я. Українська духовність в її культурно-історичних виявах. Львів, 1937.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Lviv University Journal of Philosophy
