«МІСТО У МІФІЧНІЙ ДАЛЕЧИНІ»
(ХУДОЖНЯ ВІЗІЯ ЛЬВОВА У ПРОЗІ ІВАНА ФРАНКА)

Алла ШВЕЦЬ

Анотація


У статті здійснено спробу осмислити Франків Львів як живий культурний, соціальний організм, прочитати його як метатекст і цілісний образ, показати, як письменник передає унікальну метафізичну ауру, душу й фізіономію цього міста. Реальні топографічні дескрипції Львова та їх художня інтерпретація чи навіть символізація формують своєрідний художній комплекс з певним набором константних ознак і типово львівських урбаністичних ідентифікантів. Художньо осмислений образ Франкового Львова постає як певний семіотичний об’єкт завдяки актуалізації знакових соціокультурних локусів міста: едукаційного, пенітенціарного, мілітарного, адміністративного, рекреаційного.
Також у статті проаналізовано урбаністичну логосферу Львова (вивіски, афіші, газети, листи, записки, телеграми, плітки і усні репліки), через яку здійснюється інформативна трансакція в місті та формується його психоментальний дискурс. У соціоантропологічному обрисі Львова виокремлено характеристичні типи Homo Urbis: кельнер, повія, маніпулянтка, адвокат, редактор, офіцери, гендлярка, жандарм, арештанти, студент, «батяр».
У Франковій візії Львів ‒ це своєрідний квазісуб’єкт, з яким городянин постійно комунікує і який моделює його внутрішню екзистенцію. У зв’язку з цим осмислено урбаністичний модус буття людини, психогенеруючу функцію міста, конфлікт урбаністичного і рустикального топосів. Можна виокремити кілька рівнів взаємодії людини і міста або ж людини в місті: містянин і юрба, аксіологічні трансформації людини в місті, психологічний синдром снування вулицями, місто як деструктивний топос.
У статті також проаналізовано топографічну дескрипцію Львова, зокрема взаємодію географічного ландшафту і символічного коду міста.
У художній прозі Франка Львів є найбільш осмисленим міським текстом з властивою тільки йому символічною структурою, імагологічним компонентом, семантичним потенціалом і топографічним екстер’єром. При цьому Львів як психобіографічний топос трансформується у топос художній.
Ключові слова: урбаністичний топос, логосфера міста, типи містян, топонімічна дескрипція, соціокультурні локуси.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/uls.2020.85.3147

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.