ЦЕНТРАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ КОСМОПОЛІТИЗМ: “ЕНЦИКЛОПЕДІЯ МЕРТВИХ” ДАНИЛА КІША ТА “МУЗЕЙ БЕЗУМОВНОЇ КАПІТУЛЯЦІЇ” ДУБРАВКИ УҐРЕШИЧ

Maryna HOHULIA

Анотація


     У статті окреслюються риси літературного космополітизму як естетичної категорії на прикладі циклізованої збірки оповідань “Енциклопедія мертвих” Данила Кіша та роману “Музей безумовної капітуляції” Дубравки Уґрешич. Визначається вплив творчості Д. Кіша на поетику Д. Уґрешич, а також подібність на рівні мотивів, символів, світоглядних орієнтирів, структури, жанрових характеристик і художніх прийомів.

     Ключові слова: музей, енциклопедія, бібліотека, пам’ять, космополітизм.

Повний текст:

PDF

Посилання


Aidachich, D., 2010. Cruel theater for a cruel reality (about violence in the novel Elisha in the Land of the Holy Carp by Mileta Prodanovich). In: Aidachych D. Slavic Studies: Folklore, Literary, Linguistic. Kyiv: VPC “Kyiv University”.(In Ukrainian)

Argan, J. K., 1990. History of Italian art, 1. Moscow: Raduga. (In Russian)

Bilyk, N. L., 2018. Strategies of comparative studies in the Serbian novel at the turn of the XX–XXI centuries. Kyiv: Osvita Ukrajiny. (In Ukrainian)

Božović, G. Literature is the best product of Serbian society. (e-resource). Available: http://www.plastelin.com/content/view/16/89/ [Accessed July 15, 2021] (In Croatian)

Conversation with Mileta Prodanovich, 2008. In: Decoration: history, culture, art. Ukrainian-Serbian collection, 1 (3). (In Ukrainian)

Genette, G., 1982. Palimpsests: Literature in the second degree. Moscow: Nauchnyj mir. (In Russian)

Merenik, L., 2008. Mileta Prodanovych – self-consciousness of a postmodern artist in a time of crisis. In: Decoration: history, culture, art. Ukrainian-Serbian collection, 1 (3). (In Ukrainian)

Merenik, L., 2011. Mileta Prodanović: to be in a place, to be, to be everywhere. Belgrade: Fund Vujčić collection. (In Croatian)

Mileta Prodanovich: I am "trained" to notice the smallest details: Interview (electronic resource). In: Litakcent. 2009. April 13. Available: http://litakcent.com/2009/04/13/mileta-prodanovych-ja-natrenovanyj-pomichaty-najdribnishi-detali/ [Accessed July 15, 2021] (In Ukrainian)

Prodanovic, M., 2008. Red handkerchief made of pure silk. Belgrade: Pillar culture. (In Serbian)

Prodanovich, M., 2009. Garden in Venice. The Universe, 5–6. (In Ukrainian)

Prodanovich, M., 2013. Ultramarine: Novel. Kyiv: Tempora. (In Ukrainian)

Prodanovich, M., 2015. Arcadia. Kyiv: Tempora. (In Ukrainian)

Rudnev, V. P., 1999. Dictionary of culture of the twentieth century. Moscow: AGRAF. (In Russian)

Shaitanov, I., 2011. Triad of modern comparative studies: globalization – intertext – dialogue of cultures. In: Problems of modern comparative studies. Moscow: Journal “Voprosy literatury”. (In Russian)

Sivachenko, G. M., 1993. Paradoxes of the Slovak novel. Kyiv: Naukova dumka. (In Ukrainian)

Tatarenko, A., 2010. Poetics of form in the prose of postmodernism (the experience of Serbian literature). Lviv: PAIS. (In Ukrainian)

Yarmak, V. I, 2010. Stylistic features of the use of preterite verb forms in Mileta Prodanovich's novel "Garden in Venice" and in its translation into Ukrainian. In: Comparative Studies of Slavic Languages and Literatures: In Memory of Academician Leonid Bulakhovsky, 12. (In Ukrainian)




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/sls.2021.70.3749

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.