Visn. Lviv. Univ., Ser. Sotsiol. 2017: 11; 99-108 • DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.09
ЛЕГІТИМАЦІЯ ВНЗ В СОЦІАЛЬНИХ ІНТЕРНЕТ-МЕРЕЖАХ: ПРОПОЗИЦІЇ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ
Анотація
У статті розглядається специфіка легітимації сучасного українського вищого навчального закладу в соціальних Інтернет-мережах. Теоретико-методологічною основою статті є теорія соціального конструктивізму та теорія структурації Е. Ґіденса. Акцентується увага на теоретичному рівні розгляду легітимації (за П. Бергером та Т. Лукманом), який передбачає формування чітких схем для тих чи інших сфер інституційної поведінки. Передаванням таких схем займається спеціально підготовлений персонал, що має для цього формалізовані процедури. Відповідно, компетентні особи, що відповідають за офіційні сторінки університетів в соціальних мережах створюють певні схеми чи рамки для розуміння інституту вищої освіти та подальшої інституційної поведінки своїх акторів. Окрім того, звертається увага, що легітимація відбувається у перебігу безупинного взаємопородження дії та структури, у постійному взаємовпливі практичної та дискурсивної свідомості (згідно Е. Гідденса). Емпіричною базою до написання статті є контент-аналіз офіційних сторінок Львівського національного університету імені Івана Франка, Національного університеті «Києво-Могилянська Академія» та Київського національного університету імені Тараса Шевченка у соціальній мережі Facebook. Об’єктом контент-аналізу була сукупність дописів на вказаних сторінках, що були опубліковані з 15 червня по 15 листопада 2017 року (5 місяців). Досліджувалася тематика дописів, що була поділена на наступні категорії аналізу: «поточна загальна інформація», «науково-освітні події», «культурно-розважальні події», «досягнення», «інформація про структурні підрозділи», «інформація загального пізнавально-розважального характеру, що безпосередньо не пов’язана з діяльністю університету» та «інше». Окрім того, бралася до уваги тематична спрямованість зображень, розміщених на офіційних сторінках університетів в Facebook та наявність відео. Узагальнюючи результати проведеного контент-аналізу, можемо зробити висновок, що офіційні легітимаційні пропозиції аналізованих ВНЗ (Львівського національного університету імені Івана Франка, Національного університету «Києво-Могилянська академія» та Київського національного університету імені Тараса Шевченка) в мережі Facebook функціонують в рамках традиційного дискурсу, коли університет презентується як успішна формальна структура з безліччю поточних та науково-освітніх подій. Водночас іншою «офіційною пропозицією» для сприйняття аналізованих університетів є їх мультифункціональність, що забезпечується не лише через легітимацію науково-освітньої функції ВНЗ, але й через репрезентацію культурно-розважальних сфери університетів чи діяльності їх структурних підрозділів. Таким чином, висвіт-лення діяльності університетів на їхніх офіційних сторінках в мережі Facebook може виступати механізмом захисту офіційних версій інституціоналізації ВНЗ від певних девіантних форм легітимаційних процесів у віртуальному середовищі, що створюють інші неофіційні сторінки, які висвітлюють діяльність університетів в Інтернет-мережі.
Ключові слова:легітимація, соціальні Інтернет-мережі, університет
The article deals with the specific of legitimation of the contemporary Ukrainian university in social internet networks. The theory of social construction and the theory of structuration by A. Giddens became the theoretical and methodological base of the article. The authors pay attention on the theoretical level of learning of legitimation, following P. Berger and T. Lukman’s ideas. These ideas concern the process of creating of clear circuits for different spheres of institutional behavior. Specially prepared people with the help of some formalized procedures transfer these circuits to the society. So, competent persons, responsible for the official web sites of the universities in social internet networks, create some circuits or frames for the understanding of the social institute of high education and for the farther institutional behavior of their actors. Besides, the authors see legitimation (followed A. Giddens) as the process of intergeneration of action and structure, as the process of constant mutual influence of practical and discourse consciousness. The content analysis of the official web sites of Ivan Franko Lviv National University, National University of «Kyiv-Mohyla Academy» and Taras Shevchenko Kyiv National University in the social network Facebook became the empirical base of this article. The collection of posts of mentioned web sites, published in the period from June, 15 till November, 15 2017 (for 5 months) act as an object of conducted content analysis. We researched the topics of the posts and divided them into such analytical categories, as «current general information», «scientific and educational events», «cultural and entertaining events», «achievements», «information about the structure», «general cognitive-entertaining information, connected with the activity of university» etc. Besides, we learned the pictures and the videos, placed at the official university’s web sites in Facebook. The results of conducted content analysis gave the opportunity for interesting conclusions. The official legitimation proposals of learned Universities in Facebook stay in the frame of traditional discourse. The University is presented as the successful formal structure, full of current and special scientific and educational events. At the same time the other «official proposal» for the perception of the analyzed universities is their multifunctiolality. This feature is provided not only by legitimation of scientific and educational functions of the university, but also by representation of cultural and entertaining events of the university and its departments. The final conclusion of our research concerns the legitimation. The representation of university activity at their official web sites in Facebook could become the defense mechanism of the official versions of the institutionalization of universities from different deviant legitimation processes in the virtual environment. The other non-official web sites, which represent the activity of university in the Internet, create the threat to the legitimation of this university. That’s why the official virtual proposes of the universities are very important for their legitimation and institutionalization.
Key words: legitimation, social web sites, university.
Повний текст:
PDFПосилання
Бергер П., Лукман Т.Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. Москва: «Медиум», 1995. 323 с.
Попова И. П. Социологический подход к иследованию легитимности и легитимации // Социология: теория, методы, маркетинг. 2000. №. 3. С. 21–41.
Резнік В. С. Леґітимація приватної власності як концепт соціологічної теорії. Київ : Інститут соціології НАН України, 2010. 512 с.
Соціологія: словник термінів і понять / [упоряд. Є. А. Біленький, М. А. Козловець]. Київ: Кондор, 2006. С. 158.
REFERENCES
Berger P., Lukman T. (1995). Social’noe konstruirovanie real’nosti. Traktat po sociologii znanija. [Social Construction of the Reality. Treatise of Sociology of Knowledge]. M.: Medium. 323 s. [in Russian]
Popova I. P. (2000). Sociologicheskij podhod k isledovaniju legitimnosti i legitimacii [So-ciological Approach to the Researching of Legitimacy and Legitimation] // Sociologija: teorija, metody, marketing. [Sociology: Theory, Methods, Marketing]. №.3. S. 21-41. [in Russian]
Reznik V. S. (2010). Legitymatsiia pryvatnoi vlasnosti iak kontsept sotsiolohichnoi teorii. [Legitimation of Private Property as The Concept of Sociological Theory]. K. : Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy, 512 s. [in Ukrainian]
Sotsiolohiia: slovnyk terminiv i poniat’ [Sociology: Vocabulary of Terms and Concepts] / [uporiad. Ye. A. Bilen’kyj, M. A. Kozlovets’]. (2006). K.: Kondor. S. 158. [in Ukrainian]
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.09
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Контакти:
м. Львів, вул. Університетська 1, ауд. 319
visnyk.sociology@lnu.edu.ua