Visn. Lviv. Univ., Ser. Sotsiol. 2017: 11; 69-75 • DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.06
СТОСУНКИ ЧИТАЧА ТА КНИГИ В СУЧАСНОМУ СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Анотація
У статті проаналізовано особливості взаємодії між книжкою та читачем на сучасному етапі розвитку людства. Описано рівні простору, на яких протікає комунікація між читачем та книжкою. Надано практичні рекомендації щодо пошуку і знаходження друкованої літератури під конкретного читача, спираючись на метод соціонічного аналізу. Розкрито переваги використання цього методу при практичній взаємодії читача і книжки. Використовуючи метод соціонічного аналізу можна обирати для навчання і самоосвіти таку літературу, яка буде найбільш засвоюваною будь-якою людиною. Знання власної ментальності і вміння визначати ментальність інших людей, в тому числі і авторів друкованої літератури, допомагає заощаджувати час на пошук оптимальних для нас друкованих видань. Процес інформатизації сучасного суспільства спонукатиме авторів та споживачів друкованої інформації до певної соціонічної спеціалізації, коли те чи інше видання буде орієнтованим на певний соціонічний сегмент суспільства.
Ключові слова:читач, книжка, соціокультурне середовище, соціонічний аналіз
The book is an integral part and the main carrier of the common culture. It image consists of many factors that carry cognitive, moral, aesthetic and other information. It can act as a means of preserving information for people of the following generations, both as a means of communication so in the form of goods. The modem book as an information product should be informative, visible, accessible and useful at the same time. While reading we enter into direct contact with the author of the book: we agree or disagree with him, try to supplement or clarify some of his statements and thoughts, in one word, we enter into dialogue with the author. To understand deeper the process of interaction between the reader and the book the theory of information ex change should be remind, which was developed by the Polish scientist psychiatrist A. Kempinsky. Following the point of view of the typology developed by K.G. Jung, each person is not only an individual and a representative of the human race, but also a representative of a certain type of information metabolism. It can be argued, that information metabolism is the same code by which information is transmitted. Based on the typology of K.G. Jung and the theory of information metabolism of A. Kempinsky in the mid 70-ies of the twentieth century the science of socionics was created by Lithuanian scientist A. August inavichiute. According to the Socionic theory there are 16 different types of information metabolism (TIM). Actually, these are 16 different types of information’s perceptions from the environment. Consequently, can be argued with a sufficiently high degree of probability that, depending on the TIM of the author of the book and the reader, there will be quite different interactions between them. Modem studies have shown that not only every person has his own personal mentality. In addition, every nation or folk has an integral type that includes a certain set of traits and qualities that are the most peculiar to this nation. Therefore, knowing the peculiarities of the mentality of a particular nation, we can find out. with the high degree of authenticity, among the works belonging to the representatives of this nation those that correspond to our tastes and preferences in terms of our psychological compatibility with the integral type of the selected nation. Therefore, the possession of such information gives it’s carrier of significant competitive advantages to those who do not possess this knowledge. So. summing up we can draw the following conclusions:
1. Using the method of socionic analysis you can choose for study and self-education such literature, which will be most assimilated by any person.
2. Knowledge of own mentality and ability to determine the mentality of other people, including the authors of printed literature, helps to save time for finding the best print media for us.
3. The process of informatization of modem society will encourage authors and consumers of printed information to a certain socionic specialization, when a particular edition will be oriented to a certain socionic social segment.
Keywords: reader, book, socio-cultural environment, socionic analysis
Повний текст:
PDFПосилання
Біличенко О. Л.Культурно-виховна роль книги в умовах формування інформаційного суспільства : автореф. дис. канд. пед. наук: 07.00.08 / О. Л. Біличенко; Харк. держ. акад. культури. – Харків, 2000.
Эко Умберто.Роль читателя. Исследования по семиотике текста. – Москва: CORPUS; 2016.
Кемпинский А. Меланхолия. – Санкт-Петербург : Наука, 2002.
Аугустинавичюте А. Соционика. Введение. – Москва: ACT, 1998.
Струкчинская Е. М. Соционика: учебное пособие / Е. М. Струкчинская, С. З. Струкчин-ский, Е. В. Разгоняева. – Бийск: Изд-во Алт. гос. техн. ун-та, 2010.
Листвак Г. Б.Дослідження читання в Україні: результати і значення / Г. Б. Листвак // Наукові записки [Української академії друкарства]. Серія : Соціальні комунікації. – 2015. – № 2.
Крайнікова Т.Друкована книга і читання в сучасній культурі медіаспоживання: рецептивний аналіз / Т. Крайнікова // Бібліотечний вісник. – 2013. – № 2.
Серажим К. С. Культура читання в Україні / К. С. Серажим // Наукові записки Інституту журналістики. – 2014. – Т. 55.
Читання в Україні: результати дослідження читацьких звичок та ставлення до читання, проведеного у 2013–2014роках. – Джерело доступу: httpbookplatform.org/im-ages/activities /275/brochurereadingfi nalprint.pdf.
Каганець І. В.Психологічні аспекти в менеджменті: типологія Юнга, соціоніка, психоінформатика / І. В. Каганець. – Київ-Тернопіль: Мандрівець-Port-Royal, 1997.
Юнг К. Психологические типы / К. Юнг. – М.: Университетская книга: АСТ, 1998.
Теннис Ф. Общность и общество / Ф. Теннис // Социологический журнал. – Москва, 1998. – № 3/4. – С. 207–229.
Зиммель Г. Избранные работы / Г. Зиммель. – М.: Ника-Центр, 2006. – 437 с.
Steven G. L. Social Structural Effects on Emotion // Research Agendas in the Sociology of Emotions / Ed. by T. D. Kemper. – Albany: State University of New York Press, 1990. – P. 134–179.
Бескова Л. А.Я и все остальные. Начала соционики /Л. А. Бескова, Е. А.Удалова – Москва: ГроссМедиа, РОСБУХ , 2004.
Морушко О. О. Основні управлінські культури: соціонічний аналіз / О. О. Морушко, А. Л. Висоцький // Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності: збірник наукових праць. – ПДТУ. – Маріуполь, 2016. – Вип. 1, Т.1
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.06
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Контакти:
м. Львів, вул. Університетська 1, ауд. 319
visnyk.sociology@lnu.edu.ua