Visn. Lviv. Univ., Ser. Sotsiol. 2017: 11; 3-13 • DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.01

ЕЛЕКТРОННА КОМЕРЦІЯ ЯК СОЦІАЛЬНИЙ ФЕНОМЕН

O. A. Diachuk

Анотація


У статті на основі теоретичного аналізу наукових джерел та літератури виявлено  основні ознаки електронної комерції як соціального феномену. Зазначено, що електронна комерція – це порівняно нове явище, яке на даний час динамічно розвивається, а його виникнення зумовлено розвитком інформаційно-комунікаційних технологій.  Серед інших характеристик феномену – масовість, нерозривний зв’язок з глобалізацією,  цілісність і системність, інституціоналізація відносин, доцільність, включеність у всі  сфери суспільного життя на всіх рівнях соціологічного аналізу соціальних процесів і  явищ, вплив на стиль життя індивідів.

Ключові слова:електронна комерція, електронний бізнес, електронна торгівля,  інформаційно-комунікаційні технології, Інтернет, глобалізація, соціальний феномен, соціальне явище, стиль життя.

 

In the article on the basis of theoretical analysis of scientific sources and literature the main features of electronic commerce as a social phenomenon are ascertained. It is noted that e-commerce is a kind of economic activity aimed at gaining profit through information and communication technologies. At the same time, electronic commerce is a complex holistic formation, a new form of social interaction, an element of social reality, included in the system of social relations, which is characterized by the fullness of social properties and attributes. Electronic commerce as a social phenomenon has the following characteristics: it is a relatively new phenomenon that has been transformed from traditional trade and is currently dynamically developing; the emergence of this type of economic activity is caused by the development of information and communication technologies, without which the existence of e-commerce is impossible; it is mass phenomenon – the e-commerce system includes a large number of people on all continents, regardless of age, sex, education, job, income level, etc.; it has an in-extricable link with globalization, because e-commerce is a natural consequence and at the same time an indispensable feature of the globalization processes taking place in the modern world; integrity and systematic, which means the set of inter-acting elements of this social phenomenon, which have an integrated orientation towards the common goal of meeting certain consumer needs; institutionalization of relations, which manifests itself in the creation of organizations and the adoption of regulations that regulate e-commerce activities both internationally and nation-ally; inclusion in all spheres of public life at all levels of sociological analysis of social processes and phenomena (at the global level – as a certain global system; at the macro level – as an aggregate of social connections, interactions and social processes in certain society; at the meso level these are commercial and non-profit organizations and social groups in the system of e-commerce; at the micro level – interaction between individuals and small social groups in the field of e-commerce); the expediency of e-commerce is determined by compliance with the ultimate goal, practical utility and is associated with its benefits to consumers, manufacturers, business counterparts, state and society. It is worth to note the connection of e-commerce with the lifestyle of individuals. E-commerce as a way of interaction of social subject with the world is a social practice that affects the lifestyle of modern people. Besides, in the context of tradition of studying lifestyle in relation to consumer behavior (G. Simmel, T. Veblen etc.), e-commerce generates new forms of consumption, which also are connected with the lifestyles of individuals. It can be assumed that at the same time changes the meaning of consumption as a marker of social differentiation.

Key words: electronic commerce, electronic business, electronic trade, information and communication technologies, Internet, globalization, social phenomenon, lifestyle.


Повний текст:

PDF

Посилання


Дианова Т. В.Электронная торговля в системе экономических отношений современного рыночного хозяйства: автореф. дисс. на соиск. уч. степени канд. экон. наук: спец. 08.00.01 «Энономическая теория» / Т. В. Дианова. – Москва, 2013. – 24 с.

Електронна комерція і право: навчально-методичний посібник / уклад. А. А. Маєвська. – , 2010. – 256 с.

Закон України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 р. № 675-VIII [Електронний ресурс] // Законодавство України. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/675-19.

Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки» від 09.01.2007 р. № 537-V [Електронний ресурс] // Законодавство України. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/537-16.

Закон України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні» від 05.04.2001 р. № 2346-III [Електронний ресурс] // Законодавство України. – Режим доступу.: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2346-14.

Кастельс М.Информационная эпоха: экономика, общество и культура / под ред. О. И. Шкаратана. – Москва : ГУ ВШЭ, 2000. – 224 c.

Матюхін Д. А.Соціальні установки як показники стилю життя сучасної молоді: результати соціологічного опитування // Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Політологія. Соціологія. Право : зб. наук. праць. – 2016. – № 3/4 (31/32). – С. 88–92.

Мельничук О. С.Глобальні тенденції розвитку електронної комерції // Наукові праці НДФІ. – 2014. – № 1 (66). – С. 58–69.

Патраманська Л. Ю.Електронна комерція: переваги та недоліки [Електронний ресурс] // Ефективна економіка. – 2015. – № 11. – Режим доступу : http://www.m.nayka.com.ua/?op=1&j=efektyvna-ekonomika&s=ua&z=4505.

Пачковський Ю. Ф., Максименко А. О. Споживча поведінка українських домогосподарств : монографія. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2014. – 292 с.

Пиріг С. О.Платіжні системи : навч. посібник. – Київ : Центр учбової літератури, 2008. – 240 с.

Система електронної комерції [Електронний ресурс] // Економічний енциклопедичний словник. – Режим доступу : http://subject.com.ua/economic/slovnik/7081.html.

Тардаскіна Т. М., Стрельчук Є. М., Терешко Ю. В.Електронна комерція : навч. посібник. – Одеса : ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2011. – 244 с.

Україна отримала концепцію розвитку цифрової економіки до 2020 року [Електронний ресурс] // На часі. – Режим доступу : https://nachasi.com/2018/01/17/kontseptsiya-roz-vytku-tsyfrovoyi-ekonomiky/

Царьов Р. Ю. Електронна комерція: навчальний посібник з підготовки бакалаврів. – Одеса : ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2010. – 112 с.

Шалева О. І.Електронна комерція : навч. посібник. – Київ : Центр учбової літератури, 2011. – 216 с.

Digital Agenda for Europe, Brussels, 4th May 2010 [Electronic source]. – Available at : https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Documents/VerkehrUndMobilitaet/g7-eu-kommis-sion-digitale-agenda-fuer-europa.pdf?__blob=publicationFile.

Ecommerce Europe Reports [Electronic source] // Ecommerce Europe. – Available at : htt-ps://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports/.

Ecommerce. Reports [Electronic source] // Forrester Research. – Available at : https://www.forrester.com/search?sort=3&N=10001+20480&searchOption=10001.

Global Ecommerce Report 2017 [Electronic source] // Ecommerce Europe. – Available at : https://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports/.

Special Eurobarometer № 359. Attitudes on Data Protection and Electronic Identity in the European Union. Report [Electronic source] // European Commission. Public Opinion. – Available at : http://ec.europa.eu/commfrontoffi ce/publicopinion/archives/ebs/ebs_359_en.pdf.

REFERENCES

Dianova, T. V.Jelektronnaja torgovlja v sisteme jekonomicheskih otnoshenij sovremennogo rynochnogo hozjajstva: avtoref. diss. na soisk. uch. stepeni kand. jekon. nauk: spec. 08.00.01 «Jenonomicheskaja teorija» [Electronic trade in the system of economic relations of modern market economy: author’s abstract of dissertation: specialty 08.00.01 Economical theory]. Moscow, 2013. [in Russian].

Majevs’ka, A. A., ed.Elektronna komercija i pravo. Navchal’no-metodychnyj posibnyk [E-commerce and the Law: the manual]. Kharkiv, 2010. [in Ukrainian].

Zakonodavstvo Ukrai’ny. «Zakon Ukrai’ny «Pro elektronnu komerciju» vid 03.09.2015 r. № 675-VIII» [Legislation of Ukraine. «The Law of Ukraine «On E-Commerce» dated September 3, 2015 No. 675-VIII»]. Accessed January 18, 2018. http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/675-19 [in Ukrainian].

Zakonodavstvo Ukrai’ny. «Zakon Ukrai’ny «Pro osnovni zasady rozvytku informacijnogo suspil’stva v Ukrai’ni na 2007–2015 roky» vid 09.01.2007 r. № 537-V» [Legislation of Ukraine. «The Law of Ukraine «On the Basic Principles of the Information Society Development in Ukraine for 2007–2015» dated January 9, 2007 No. 537-V»]. Accessed January 18, 2018. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/537-16 [in Ukrainian].

Zakonodavstvo Ukrai’ny. «Zakon Ukrai’ny «Pro platizhni systemy ta perekaz groshej v Ukrai’ni» vid 05.04.2001 r. № 2346-III» [Legislation of Ukraine. «The Law of Ukraine «On Payment Systems and Money Transfer in Ukraine» dated April 5, 2001 No. 2346-III»]. Accessed January 18, 2018. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2346-14 [in Ukrainian].

Castelss, M.Informacionnaja jepoha: jekonomika, obshhestvo i kul’tura [Information Age: Economy, Society and Culture]. Moscow, 2000. [in Russian].

Matjuhin, D. A.«Social’ni ustanovky jak pokaznyky stylju zhyttja suchasnoi’ molodi: rezul’taty sociologichnogo opytuvannja» [«Social settings as indicators of the lifestyle of modern youth: the results of sociological survey»]. Bulletin of the National Technical University of Ukraine «Kyiv Polytechnic Institute». Politology. Sociology. Law 3/4 (31/32) (2016): 88-92 [in Ukrainian].

Mel’nychuk, O. S. «Global’ni tendencii’ rozvytku elektronnoi’ komercii’» [«Global trends in e-commerce»]. Scientifi c works of NDFI1 (66) (2014): 58-69 [in Ukrainian].

Patramans’ka, L. Ju.«Elektronna komercija: perevagy ta nedoliky» [«E-Commerce: Advantages and Disadvantages»]. Effective economy11 (2015). Accessed January 18, 2018. http://www.m.nayka.com.ua/?op=1&j=efektyvna-ekonomika&s=ua&z=4505 [in Ukrainian].

Pachkovskyy Yu. F., Maksymenko, A. O. Spozhyvcha povedinka ukrai’ns’kyh domogospodarstv: monografi ja [Consumer behavior of Ukrainian households: monograph]. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv, 2014. [in Ukrainian].

Pyrig, S. O.Platizhni systemy. Navchal’nyj posibnyk [Payment systems. Training manual]. Kyiv: Center for Educational Literature, 2008. [in Ukrainian].

Ekonomichnyj encyklopedychnyj slovnyk «Systema elektronnoi’ komercii’». [Economic Encyclopedia Dictionary. «E-commerce system»]. Accessed January 18, 2018. http://subject.com.ua/economic/slovnik/7081.html [in Ukrainian].

Tardaskina, T. M., Strel’chuk, Je. M., Tereshko, Ju. V.Elektronna komercija: navchal’nyj posibnyk [Electronic commerce. Training manual]. Odessa, 2011. [in Ukrainian].

Na chasi. «Ukrai’na otrymala koncepciju rozvytku cyfrovoi’ ekonomiky do 2020 roku» [In time. «Ukraine has received the concept of the development of digital economy by 2020»]. Accessed January 18, 2018. https://nachasi.com/2018/01/17/kontseptsiya-rozvytku-tsyfrovoyi ekonomiky/ [in Ukrainian].

Car’ov, R. Ju. Elektronna komercija: navchal’nyj posibnyk z pidgotovky bakalavriv [Electronic commerce. Training manual]. Odessa, 2010. [in Ukrainian].

Shaleva, O. I.Elektronna komercija. Navchal’nyj posibnyk [Electronic commerce. Training manual]. Kyiv: Center for Educational Literature, 2011. [in Ukrainian].

Digital Agenda for Europe, Brussels, 4th May 2010. Accessed January 18, 2018. https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Documents/VerkehrUndMobilitaet/g7-eu-kommission-digitale-agenda-fuer-europa.pdf?__blob=publicationFile

Ecommerce Europe. «Ecommerce Europe Reports». Accessed January 18, 2018. https://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports/

Forrester Research. «Ecommerce. Reports». Accessed January 18, 2018. https://www.for-rester.com/search?sort=3&N=10001+20480&searchOption=10001

Ecommerce Europe. «Global Ecommerce Report 2017». Accessed January 18, 2018. htt-ps://www.ecommerce-europe.eu/research/ecommerce-europe-reports/

European Commission. Public Opinion. «Special Eurobarometer No. 359. Attitudes on Data Protection and Electronic Identity in the European Union. Report». Accessed January 18, 2018. http://ec.europa.eu/commfrontoffi ce/publicopinion/archives/ebs/ebs_359_en.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vso.2017.11.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Контакти:

м. Львів, вул. Університетська 1, ауд. 319

visnyk.sociology@lnu.edu.ua