"ОНЛАЙН-ОСВІТА ЯК СОЦІАЛЬНА ТА ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОБЛЕМА" Л. Г. Сокурянська У статті розглядаються проблеми та наслідки впровадження онлайн- навчання у світову та вітчизняну освітню систему. Акцентується роль дистанційної освіти як каталізатора процесів інтелектуальної деградації сучасних суспільств, визначаються її негативні наслідки на макро-, мезо- та мікросоціальному рівнях. Особлива увага приділяється практикам впровадження онлайн-навчання в середній та вищій школі. Підкреслюється, що головними чинниками проблематизації онлайн-навчання в умовах вітчизняної середньої школи є психологічна та методична неготовність значної частини вчителів до проведення онлайн-занять, а також низький рівень матеріально- технічного забезпечення таких занять, особливо в сільських школах. Зазначається, що університети, в тому числі українські, мають більше можливостей щодо переходу до онлайн-навчання, оскільки в багатьох із них протягом останніх років активно впроваджувалися елементи дистанційної освіти в навчальний процес. Наводиться думка учасників освітнього процесу (студентів та викладачів) щодо позитивних та негативних наслідків навчання у форматі онлайн. Надаються дані вітчизняних та закордонних соціологічних досліджень з питань дистанційної освіти. Головною проблемою, спричиненою онлайн-навчанням, опитані в межах цих досліджень називали брак безпосереднього спілкування між студентами, а також між студентами та викладачами, що, з погляду останніх, призводить до руйнування університетських спільнот, які формують не тільки фахівців, але й громадян з «глибоким відчуттям людської солідарності»; до погіршення якості освіти, яку студенти отримують не в університетській аудиторії, а перед екраном комп’ютеру; нарешті, до зниження інтелектуального потенціалу суспільства. Водночас наводяться приклади позитивних наслідків впровадження онлайн- освіти, насамперед можливість долучати до навчального процесу відомих фахівців у тій чи іншій галузі науки, політиків, бізнесменів і т. д.; визначаються можливі напрямки досліджень освітньої сфери в умовах експоненційності постковідного світу. |