АГРЕСИВНІСТЬ У ПІДЛІТКІВ З АУТИЗМОМ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ ШКІЛЬНОЇ ТРИВОЖНОСТІ

Kateryna Ostrovska, Ihor Ostrovskii

Анотація


 

Розлади спектру аутизму (РСА) у дітей шкільного віку часто асоціюються з агресивною поведінкою. Зокрема, кожен четвертий учень з РСА має прояви агресії. Форми агресивної поведінки у школі видозмінюються з віком учнів – у старшому віці фізична агресія витісняється вербальною. Однак, на сьогодні не має прямих доказів взаємозв’язку агресивної поведінки з шкільною тривожністю дітей з РСА.

У роботі наведені результати експериментального дослідження чинників агресії та рівня тривожності 20 підлітків з аутизмом 6-8-х класів загальноосвітніх шкіл м. Львова. У дослідженні було застосовано наступні методики: опитувальник Спілберга для визначення шкільної тривожності; опитувальник схильності до агресії та конфліктності. Результати дослідження рівня шкільної тривожності за опитувальником Спілберга у підлітків з аутизмом показали, що у 38,4% опитуваних спостерігається високий рівень тривожності. Результати опитування за шкалами схильності до агресивності та конфліктності дозволили визначити середні показники чинників агресивності підлітків з аутизмом, таких як запальність, напористість, образливість, непоступливість, безкомпромісність, мстивість, підозріливість, неприйняття думки іншого. Отримані результати аналізувались за допомогою статистичного пакету Statistica 8:0. На основі даних порівняльного аналізу з використанням критерію Шеффе досліджувався взаємозв’язок між шкалою шкільної тривожності підлітків з аутизмом та шкалами їх схильності до агресивності та конфліктності. Значимих зв’язків в межах p>0.05 між даними шкалами виявлено не було. На основі проведеного кореляційного аналізу встановлено прямі кореляційні зв’язки між чинниками агресивності та рівнями шкільної тривожності у підлітків з аутизмом, що частково підтверджує гіпотезу дослідження. Виходячи з цього вказано напрямки корекційної роботи з підлітками з аутизмом: для зниження їх схильності до агресії необхідно працювати над зниженням рівня тривожності та формуванням адекватної поведінки.

Ключові слова: інклюзивна освіта, підлітки з аутизмом, чинники агресії, тривожність.

 


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Ambler P.G. Anxiety and aggression in adolescents with autism spectrum disorders attending mainstream schools / Pamela Gaye Ambler, Ami Eidels, Christopher Gregory // Research in Autism Spectrum Disorders. – 2015. – Vol. 18. – P. 97–109.

Farmer C. Aggression in children with autism spectrum disorders and a clinic-referred comparison group / Cristan Farmer, Eric Butter, Micah O. Mazurek, Charles Cowan, Janet Lainhart, Edwin H. Cook, Mary Beth DeWitt, and Michael Aman // Autism. –2015. – Vol. 19, No.3. – P. 281–291.

Fitzpatrick S.E. Aggression in autism spectrum disorder: presentation and treatment options / Sarah E Fitzpatrick, Laura Srivorakiat, Logan K Wink, Ernest V Pedapati, and Craig A Erickson // Neuropsychiatr Dis Treat. – 2016. – Vol. 12. – P. 1525–1538.

Hill A. P. Aggressive Behavior Problems in Children with Autism Spectrum Disorders: Prevalence and Correlates in a Large Clinical Sample / Alison Presmanes Hill, Katharine E. Zuckerman, Arlene D. Hagen, Daniel J. Kriz, Susanne W. Duvall, bJan van Santen, Joel Nigg, Damien Fair, and Eric Fombonne // Res Autism Spectr Disord. – 2014. – Vol.8, No. 9. – P. 1121–1133.

Kanne S.M. Aggression in children and adolescents with ASD: prevalence and risk factors / S.M. Kanne, M.O. Mazurek // J Autism Dev Disord. – 2011. – Vol.41, No. 7. – P. 926–37.

Mazurek M. O. Physical aggression in children and adolescents with autism spectrum disorders / Micah O.Mazurek, Stephen M.Kanne, Ericka L.Wodka // Research in Autism Spectrum Disorders. – 2013. – Vol. 7, Issue 3. – P. 455–465.

Ostrovska K. O. Peculiarities of social competence in children with different autistic levels / K. O. Ostrovska // Journal of Education, Culture and Society. – 2012. – No. 1. – P. 133–147.

Ostrovska K.O. Social support of children with ASD during education /K. O. Ostrovska. – 2009. – Lviv, Triada Plus. – 188 p.

Reese R. M. Functional characteristics of disruptive behavior in developmentally disabled children with and without autism / R. M. Reese, D. M. Richman, J. M. Belmont, & P. Morse // Journal of Autism and Developmental Disorders – 2005. – Vol. 35, No. 4. – P. 419–428.

Volyanska О.V. Problems of aggressive behavior of adolescents: factors and mechanisms of socialization / О.V. Volyanska // Sociology. – 2016. – No. 3 (30). – P. 117–132 (in Ukrainian).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2018.33.9966

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.