КУЛЬТУРА НАУКОВОГО МИСЛЕННЯ ЯК ПРОБЛЕМА ДОСЛІДЖЕННЯ
Анотація
У статті на основі понятійно-термінологічного аналізу наукових літературних джерел з’ясовано підходи науковців до трактування сутності системоутворювальних, родових і видових понять дослідження. Ураховуючи, що фундаментальні категорії (“наука”, “культура”, “мислення”) є системоутворювальними, “наукову культуру”, “наукове мислення” і “культуру мислення” в межах наукового пошуку розглядають як родові. Наукову культура визначено як інтегральне утворення особистості дослідника, що характеризує ступінь його досконалості у науковій сфері, науковий світогляд, інтелектуальний потенціал, систему компетентностей. Наукове мислення визначено як особливий вид мислення дослідника, що характеризується логічністю, системністю, об’єктивністю, обґрунтованістю, концептуальністю, глибиною, передбачуваністю, оригінальністю, креативністю, проникливістю, спрямований на пізнання педагогічної дійсності, і забезпечує достовірність, точність і надійність результатів, отриманих у процесі науково-дослідної діяльності.
Феномен «культура наукового мислення» обґрунтовано як видове поняття стосовно до родових. Культура наукового мислення дослідника трактується як інтегроване утворення, яке визначає стиль його пізнавальної діяльності, зміст наукового пізнання, індивідуальні особливості особистості, формує уявлення про проблему наукового пошуку, підходи до обґрунтування теоретико-методологічних і методико-технологічних засад, сприяє моделюванню програми дослідження, вибору діагностичного інструментарію дослідження та інтерпретації його результатів. У контексті дослідження науково-дослідної діяльності здобувачів вищої освіти визначено головні аспекти формування культури наукового мислення.
Ключові слова: культура, наукова культура, мислення, наукове мислення, культура мислення, культура наукового мислення, науково-дослідна діяльність.
Повний текст:
PDFПосилання
- Баришевська І. В., Вицина С. О. Сутність і особливості наукового мислення. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/10482/1/80-83.pdf.
- Бутенко Л. Л. Культура наукового мислення як передумова успішності діяльності науково-педагогічних працівників. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2015. № 2 (65). С. 27–39. URL: http://oaji.net/articles/2015/690-1437663214.pdf.
- Гоблик В. В., Шандор Ф. Ф., Щербан Т. Д. Проблема формування наукового мислення у здобувачів вищої освіти. Освіта і наука. 2021. Вип. 1(30). С. 133–138.
- Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
- Ковальчук Л. Культура мислення, інтелектуальна культура, розумова культура у контексті дослідження проблеми формування культури професійного мислення майбутніх педагогів. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2023. Вип. 38. С. 115–128.
- Ковальчук Л. Культура як фундаментальна категорія гуманітарного дискурсу у контексті дослідження формування культури професійного мислення майбутніх педагогів. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2023. Вип. 39. С. 64–77.
- Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень: навч. посібник. Львів : Вид. центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2020. 520 с.
- Ковальчук Л. Основи педагогічної майстерності : навч. посібник Львів : Вид. центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2007. 608 с.
- Ковальчук Л. Система формування культури професійного мислення студентів природничих факультетів університету. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2017. Вип. 32. С. 426–435.
- Кремень В. Г. Сучасне мислення й освіта: методологічний концепт. Український педагогічний журнал. 2017. № 3. С. 5–14.
- Максюта М. Є. До проблем формування і ролі наукової культури. Мультиверсум. Філософський альманах. 2008. Вип. 69. С. 3–10. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/71811/1-Maxuta.pdf?sequence=1.
- Максюта М. Є. Єдність культури і мислення : автореф. дис… д-ра філос. наук : 09.00.05; Дніпропетр. держ. ун-т. Дніпропетровськ, 1997. 35 с.
- Сурмін Ю. П. Майстерня вченого: підручник для науковця. Київ : навч.-метод. центр “Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні”, 2006. 320 с.
- Тушева В. В. Обґрунтування моделі формування науково-дослідницької культури майбутніх вчителів в умовах вищої педагогічної школи. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2017. Вип. 5(91). С. 142–147. URL: http://eprints.zu.edu.ua/26195/1/26.pdf.
- Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження : монографія. 2-ге вид. Харків, 2018. 294 с. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4827/1/khrikov.pdf.
- Чернілевський Д. В., Антонова О. Є. та ін. Методологія наукової діяльності : навч. посібник. Вид. 2-ге, допов. / за ред. Д. В. Чернілевського. Вінниця : Вид-во АМСКП, 2010. 484 с.
- Kovalchuk L. Modeling of cultural and educational environment as a pedagogical condition of forming of professional thinking culture of future teachers. European Scientific Journal. 2014. Vol. 10. № 22. P. 69–88.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.41.12548
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
