ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНІКИ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ

Khrystyna Kalahurka, Kateryna Kinakh, Mykhailo Matkovskyi

Анотація


Досліджено особливості формування педагогічної техніки у майбутніх учителів. Розкрито сутність поняття “педагогічна техніка” на підставі опрацювання психолого-педагогічної літератури. Відповідно до  мети використання розглянуто внутрішню (створення внутрішнього переживання особистості, психологічне налаштовування вчителя на майбутню діяльність через вплив на розум, волю й почуття) та зовнішню техніку (втілення внутрішнього переживання вчителя в його тілесній природі: міміці, голосі, мовленні, рухах, пластиці). Розкрито умови формування педагогічної техніки (мотивація, розвиток творчих здібностей, набуття первинного досвіду педагогічної діяльності). Визначено  чинники впливу щодо ефективного формування педагогічної техніки.

За допомогою емпіричного дослідження (анкетування) перевірено вивчення трактування студентами явища педагогічної техніки та виконано порівняльний аналіз результатів опитування майбутніх учителів. Запропоновано методичні рекомендації для майбутніх учителів щодо вдосконалення педагогічної техніки, які виокремлені в три групи: оволодіння теоретичними знаннями (набуття професійних знань на методологічному, теоретичному, методичному, технологічному  рівнях; поглиблення знань про педагогічну техніку та психолого-педагогічну діяльність майбутнього вчителя; формування системних знань про самоконтроль й саморегуляцію; ознайомлення з новими технологіями навчання); формування практичних умінь та навичок (оволодіння методами і прийомами професійної діяльності; розвиток професійного мислення; здобувати досвід публічних виступів на наукових конференціях, педагогічних турнірах, “круглих столах”, семінарах; моделювати проблемні ситуації для розвитку педагогічної техніки на практично-семінарських заняттях), системне професійне самовдосконалення (безперервний професійний розвиток; самопрогнозування та виявлення резервів саморуху; виканання критичного аналізу власних здібностей за допомогою тестувань; самоаналіз сильних та слабких сторін педагогічної техніки під час педагогічної практики; апробація іноземного досвіду щодо формування педагогічної техніки у майбутніх педагогів).

Ключові слова: педагогічна техніка, педагогічна майстерність, особливості та чинники формування педагогічної техніки, методичні рекомендації.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


  1. Вітвицька С. С. Формування та розвиток педагогічної майстерності вчителя засобами самовиховання. Формування та розвиток педагогічної майстерності й творчого потенціалу вчителя як домінантних складових педагогічної дії: теорія і практика: зб. наук. статей / за заг. ред. Л. В. Корінної. Житомир, 2017. С. 22–37.
  2. Лавріненко О. А. Майстерність удосконалення зовнішньої та внутрішньої педагогічної техніки майбутнього вчителя: методичні рекомендації. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. 2020. С. 9, 10.
  3. Максименко І. Формування педагогічної техніки в майбутніх педагогів професійного навчання у процесі фахової підготовки. Педагогіка вищої та середної школи. 2013. Вип. 38. С. 57–60.
  4. Масич С. Ю. Педагогічна техніка викладача вищого навчального закладу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 53 (106). С. 491–498.
  5. Нагорна Н. В., Павлова В. В. Педагогічні умови формування методичної компетентності майбутніх викладачів вищої школи в процесі магістерської підготовки. Перспективи та інновації науки. Серія : Педагогіка, Психологія, Медицина. Київ, 2022. № 9(14). С. 336–349.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12263

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.