РОЛЬ КЕЙС-МЕТОДУ ЯК ІННОВАЦІЙНОГО ІНСТРУМЕНТА ЕДЬЮТЕЙМЕНТУ В ПІДВИЩЕННІ АКТИВНОСТІ ТА ЗАЦІКАВЛЕНОСТІ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ХІМІЇ

Yulia Shaforost

Анотація


Досліджено потенціал кейс-технології для розвитку основних компетентностей учнів, відповідно до стратегії розвитку нової української школи (НУШ). Обґрунтовано важливість впровадження цієї технології у навчальний процес, зокрема через її роль у модернізації навчальних матеріалів для загальноосвітньої середньої школи. З’ясовано, що кейс-технологія сприяє створенню сприятливого навчально-розвивального середовища та ефективної навчальної діяльності, поєднуючи теорію з практикою. Акцентовано увагу на розвитку учнівських навчальних здібностей та особистісних якостей, потрібних для подолання складних викликів сучасності, зокрема за умов воєнного чи післявоєнного періоду.

Розглянуто використання кейс-методу для активного залучення учнів до вивчення хімії. Автор пропонує різноманітні форми кейс-методу, які можуть бути використані на уроках, такі як кейс-студії, кейс-аналіз, лабораторні кейси, інтерактивні кейси та відеокейси. Наголошено на важливості правильного вибору кейсів, підготовки до проведення уроку та активної взаємодії з учнями. Зазначено, що використання Інтернету допомагає вчителям відшукувати актуальні матеріали для кейсів, але важливо брати до уваги якість та достовірність джерел. Автор наголошує на необхідності використання методів фасилітації для ефективного проведення заняття та закликає дотримуватися основних критеріїв для забезпечення ефективності уроку з використанням кейс-методу. Досліджено позитивний вплив застосування кейс-методу на мотивацію учнів, розвиток критичного мислення та здатність до самостійного вирішення проблемних ситуацій. Висвітлено перспективи подальшого використання кейс-методу як інноваційного інструменту едьютейнменту для стимулювання активного навчання та розвитку навичок учнів у сучасній освіті. Застосування кейс-методу під час навчання хімії в школі стимулює розвиток креативних, дослідницьких та критичних мислительських навичок у учнів, що допомагає їм оптимально засвоювати навчальний матеріал. Комбінування кейс-методу з іншими педагогічними підходами дає можливість створити сприятливі умови для розвитку самостійності та аналітичного мислення у здобувачів освіти. Це сприяє їхньому професійному зростанню та засвоєнню необхідних для подальшого вивчення хімії знань та навичок.

Ключові слова: кейс-метод, едьютейнмент, підвищення мотивації, креативне мислення, навчання хімії, професійний розвиток.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Андрієць О. М. Використання кейс-методу у формуванні та розвитку дискурсного мовлення старшокласників. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 64. Т. 1. C. 56–58. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.64-1.11.
  2. Лебединець К. Реалізація наскрізних змістових ліній при вивченні хімії в розрізі компетентнісного підходу шляхом застосування кейс-методу. Актуальні питання природничо-математичної освіти : зб. наук. праць МОН України, СумДПУ імені А. С. Макаренка [ред. рада : М. І Бурда, М. Гарнер, О. І. Мельников та ін.]. Суми : СумДУ імені А. С. Макаренка, 2022. Вип. 2 (20). С. 39–49. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7447038.
  3. Могілевська, В. О., Сібіль О. І. Застосування кейс-методу в освітній діяльності керівника гуртка. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 3 (70). С. 39–43. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2020/70/part_3/9.pdf.
  4. Пожарицький О., Шафорост Ю. Особливості дистанційного викладання хімічних дисциплін в аграрних закладах вищої освіти. Вісник науки та освіти. 2022. № 6 (6). C. 185–193. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2022-6(6)-185-193.
  5. Степаненко О. К., Шафорост Ю. А., Москалюк О. П. Дистанційні платформи для навчання і саморозвитку учнів та студентів під час воєнного стану. Перспективи та інновації науки. 2022. № 7 (12). С. 417–428. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-417-428.
  6. Степанська А. В. Застосування методу конкретних ситуацій (кейс-методу) на уроках хімії. Таврійський вісник освіти. Вип. 2 (50). 2015. С. 21–27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tvo_2015_2(1)__45.
  7. Сурмін Ю. П. Метод аналізу ситуацій (Case study) та його навчальні можливості // Глобалізація і Болонський процес: проблеми і технології. К.: МАУП, 2005. 123 с.
  8. Сурмін Ю. П., Сидоренко О. І. Створення кейса: практичні поради. Навч.-метод. центр “Консорціум із удосконалення менеджмент – освіти в Україні”. Київ, 2012. 48 с.
  9. Сурмін Ю., Сидоренко А., Лобода В., Фурда А., Катериняк І., Меєр К. Ситуаційний аналіз чи анатомія кейс-методу. Київ : Центр інновацій та розвитку, 2002. 286 с.
  10. Goldblatt P. F., Smith D. Cases for Teacher Development. SAGE Corporations. Inc., 2005. 280 p.
  11. Risko V. J. Videodisc: based case methodology: A design for enhancing preservice teachers’ problem: solving abilities. Yearbook of American Reading Forum. Logan : Utah State University Press, 1991. P. 121–137.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12233

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.