ЛЮДИНООРІЄНТОВАНІСТЬ ФІЛОСОФСЬКОГО ЗНАННЯ В СИСТЕМІ НАУКОВИХ ПОГЛЯДІВ ДІЯЧІВ ОСТРОЗЬКОГО КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЬОГО ЦЕНТРУ (КІНЕЦЬ XVI – ПОЧАТОК XVII СТ.)

Halyna Antonyuk

Анотація


Простежено становлення філософсько-теологічного знання в Острозькому культурно-освітнього центрі в період кінця XVI – початку XVII ст. Філософсько-теологічні знання формувалися в рамках ренесансних і реформаційних ідей, що були домінуючими в освітньо-культурному просторі України у зазначений період і своєю чергою впливали на формування концептуальних світоглядних орієнтирів зазначеної та наступної часових епох. Головну увагу приділено філософсько-теологічним вченням, які розробляли представники реформаційного напряму: Василь Суразький, Герасим Смотрицький, Клірик Острозький та ін. Згадані діячі у своїх творах концентрували увагу на питаннях про суть та роль філософського знання в системі тогочасної освіти, розробляли людиноорієнтовані світоглядні питання по лінії людина–Бог–Всесвіт як відповідь на непрості суспільно-історичні умови перебування етнічних українських земель у складі чужих держав і підпорядкування чужим ідеологіям. У дусі давньоруських традицій острозькі діячі реформаційного напряму вважали філософію мудрістю, завданням якої є розшифровувати і витлумачувати зміст книг Біблії, настанов патристичної літератури та її адептів з метою обстоювання і захисту істин, висловлених у православному віровченні. Зроблено висновок, що, незважаючи на те, що лінія, яку представляли діячі реформаційного крила ОКОЦ, характеризується з точки зору історичної ретроспективи як традиціоналістська і консервативна, комплекс ідей та концепутальних засад стосовно людини, її місця у житті, світоглядних орієнтирів становлять вагому сторінку в історії цього навчального закладу зокрема та української освіти і культури загалом.

Ключові слова: Острозький культурно-освітній центр, реформаційні ідеї, філософсько-теологічна освіта, людина, світ, національна ідентичність.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Вишенський І. Твори. К. Дніпро, 1996.
  2. Грушевський М. Культурно-національний рух на Україні в XVI–XVII віці: Духовна Україна. Збірка творів. Київ. Либідь, 1994.
  3. Криса Б. Іван Вишенський та його опоненти: Історія української культури: у 5-ти т. Т. ІІ. Українська культура ХІІІ – першої половини XV cт. К. Наук. думка, 2001.
  4. Литвинов В. Д. Становлення гуманізму на Україні та його зв’язки з духовною культурою Західної Європи: Гуманістичні і реформаційні ідеї на Україні (XVI – початок XVII ст.). К. Наук. думка, 1990.
  5. Литвинов В. Д. Україна в пошуках своєї ідентичності. XVI – початок XVII століття. Історико-філософський нарис. К. Наук. думка, 2008.
  6. Огородник І. В., Огородник В. В. Історія філософської думки в Україні. Курс лекцій. К. Вища школа, 1999.
  7. Острожский Клирик. История о разбойничьем Флорентийском соборе, изданная Клириком Острожским в 1598 году: Русская историческая библиотека. Т.19. Памятники полемической литературы в Западной Руси. Кн. 3. СПб, 1903.
  8. Острожский Клирик. Ответъ (отписъ) клирика Острожскаго Ипатею Потею 1598 года года: Русская историческая библиотека. Т.19. Памятники полемической литературы в Западной Руси. Кн. 3. СПб, 1903.
  9. Острозький Клірик. Отпис на лист в бозѣ велебного отца Ипатія: Українська література XІV–XVI ст. К. Наук. думка, 1988.
  10. Острозький Клірик. Исторія о Листрикійском, то єсть о разбойническом, Ферарском, або Флоренском синоде, вкоротцѣ правдиве списаная: Українська література XІV–XVI ст. К. Наук. думка, 1988.
  11. Паславський І. Філософська та науково-природнича думка: Історія української культури: у 5-ти т. Т. 2. Українська культура XIII – першої половини XVII ст. К. Наук. думка, 2001.
  12. Паславський І. Розвиток філософської думки: Історія української культури: у 5-ти т. Т. 2. Українська культура XIII – першої половини XVII ст. К. Наук. думка, 2001.
  13. Письмо Александрийского патриарха Кирилла к Львовскому братству, заключающее наставления и советы относительно согласной между собой жизни, устройства школы и т. п. от 26 апреля 1614 г.: Голубев С.Т. Киевский митрополит Петр Могила и его сподвижники (Опыт исторического исследования). Т. 1. К. Тип. Г. Т. Корчак-Новицкого, 1883.
  14. Смотрицький Герасим. Ключ царства небесного и наше христианское духовное власти нерешимый узел: Українська література XІV–XVI ст. К. Наук. думка, 1988.
  15. Смотрицький Герасим. Предсловіє к благоверному и православному всякаго чина, возраста же и сана читателеви…: Українська література XIV–XVI ст. К. Наук. думка, 1988.
  16. Смотрицький Герасим. Перша передмова до Острозької Біблії 1581 р.: Українська література XІV–XVI ст. К. Наук. думка, 1988.
  17. Соколов В. В. Эразм Роттердамский. Философские произведения. М. Наука, 1986.
  18. Стратій Я. М. Роль Острозького культурного центру в становленні і розвитку реформаційних та гуманістичних ідей: Історія філософії на Україні: у 3-х т. Т. І. Філософія доби феодалізму. К. Наук. Думка, 1987.
  19. Стратій Я. М. Розвиток ідей ренесансно-гуманістичного напрямку книжниками Острозького культурно-освітнього центру: Гуманістичні і реформаційні ідеї на Україні (XVI – початок XVII cт.). К. Наук. думка, 1990.
  20. Стратій Я. М. Розвиток реформаційних ідей в Острозькому культурно-освітньому центрі: Гуманістичні і реформаційні ідеї на Україні (XVI – початок XVII cт.). К. Наук. думка, 1990.
  21. Суражский Василий. О единой истинной православной вере и о святой апостолской православной Церкви, откуда начало приняла, и како повсюду распростреся. Сочинение Острожскаго священика Василия 1588 года: Русская историческая библиотека, издаваемая Императорс­кою археографическою комиссиею. СПб. Т. 7. Памятники полемической литературы в Западной Руси. Кн. 2, 1882.
  22. Суразький Василь. О єдиной истинной православной вере и о святой соборной апостолской церкви: Українська література XІV–XVI ст. К. Наук. думка, 1988.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12027

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.