ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ У РЕСПУБЛІЦІ МОЛДОВА: ТРАДИЦІЇ ТА ТЕНДЕНЦІЇ
Анотація
Автор аналізує систему підготовки вчителів у Республіці Молдова. Підготовка вчителів є стратегічним питанням для Республіки Молдова, оскільки освіта проголошена національним пріоритетом, а також тому, що існують певні труднощі у забезпеченні системи освіти кваліфікованими фахівцями. Підготовка вчителів та якість підготовки цієї професійної категорії власне і є пріоритетом. Підготовка вчителів – це широкомасштабний процес, який охоплює педагогічні коледжі та університети. Порівняно з університетами, коледжі роблять приділяють більше уваги навчанню за допомогою діяльності. Пріоритетність підготовки вчителів також визначена програмними документами. Автор описує цю нормативно-правову базу та різні програми професійної підготовки вчителів у Республіці Молдова. Описані навчальні програми передбачають професійну підготовку в фахових та педагогічних галузях, однак аналіз навчальних планів та результати опитувань показують, що деяким аспектам психолого-педагогічної підготовки надається більша вага, а іншим певним чином ігнорується. Професія вчителя не є однією з найпопулярніших в Республіці Молдова, хоча реалізується програма залучення молоді до вчительської діяльності та утримання молодих спеціалістів у системі освіти. Щодо мотивації вчителі зазначають, що розмір заробітної плати не має великого значення; скоріше їм подобається галузь/предмет, який вони викладають; їм подобається працювати з дітьми та молоддю; вони хочуть змінити життя дітей та молоді. Сьогодні в системі освіти Республіки Молдова працюють спеціалісти різних рівнів кваліфікації. Враховуючи важливість підготовки вчителів з точки зору якості освіти, модернізація програм підготовки та вдосконалення програм для сприяння професії вчителя має бути постійною турботою компетентних установ.
Ключові слова: професійне навчання; психолого-педагогічний режим; кар’єрне навчання; професійна кваліфікація.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
- Codul Educației al Republicii Moldova, 2014. https://www.legis.md
- Cucoș C. Educația. Reîntemeieri, dinamici, prefigurări, POLIROM, București, 2017.
- Education Partnerships for Development: Sustaining Teacher Quality in Context Project Report (prepared by Diane Mayer and Natia Sopromadze), project funded by the John Fell Fund, University of Oxford, 2021.
- Elliot Jh. Reconstructing Reacher Education, Routledge, USA& Canada, 2012
- Jelleb A. Lécole à l’épreuve des incertitudes, Berger – Levrault, Boulogne- Bilancourt, 2021.
- Pauc L., Borozan M., Dandara O. Iniţiere în cariera profesională pentru studenţii pedagogi. Chișinău, UPS „I. Creangă”, 2013.
- Strategia “Educația 2030”, (proiect) https://particip.gov.md
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.37.11643
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.