ПОНЯТТЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ОСВІТНІХ ДОКУМЕНТАХ НОРВЕГІЇ: ВИЗНАЧЕННЯ ТА СУТНІСТЬ

Іhor Вushchak

Анотація


З’ясовано теоретичний, методологічний аспекти освітньої політики України, проаналізовано діяльнісний, компетентнісний підходи у формуванні цифрових компетентностей здобувача освіти. На підставі аналізу наукових літературних джерел розглянуто дослідження системи освіти Норвегії українськими науковцями, зокрема формування цифрових компетентностей у закладах освіти. Розглянуто проблему розвитку навичок використання новітніх інформаційних технологій в освітньому просторі Норвегії. Проаналізовано основні законодавчі нормативні акти, які формують сучасну освітню політику Норвегії, описано компетенції урядових органів у визначенні засад освітньої політики, досліджено основні статистичні дані розвитку системи дошкільної освіти. З’ясовано основні життєві навички, які формуються у закладах освіти Норвегії: мовленнєві навички, навички читання, лічба, навички письма, цифрові навички. Ці навички є наскрізними для усіх навчальних програм. Проаналізовано освітні стандарти, які визначають упровадження новітніх інформаційних технологій в освітній процес закладів дошкільної освіти; описано змістове наповнення освітніх нормативних документів; висвітлено впровадження новітніх технологій в освітній процес. Описано сутність дескрипторів, які у документах освітньої політики Норвегії є напрямними у розвитку відповідних навичок, описують певний тип поведінки, яка засвідчує про здобуття умінь та досягнення визначеного рівня знань. З’ясовано сутність дескрипторів першого рівня розвитку навичок у використанні новітніх інформаційних технологій. Виокремлено вимоги до формування компетентностей здобувача освіти закладу дошкільної освіти у процесі використання педагогом у фаховій діяльності новітніх технологій. З’ясовано роль та функції педагогів, які є вирішальним чинником успішної реалізації політики у формуванні цифрових навичок дітей дошкільного віку. Описано основні цифрові практики, які педагоги впроваджують у щоденну роботу закладу дошкільної освіти в Норвегії.

Ключові слова: цифрова компетентність, інформаційно-комунікаційні технології, медіаграмотність, дескриптор, заклад дошкільної освіти.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Базовий компонент дошкільної освіти / наук. керівник: Піроженко Т. О.; авт. кол-в: Байєр О. М., Безсонова О. К., Брежнєва О. Г., Гавриш Н. В., Загородня Н. П., Косенчук О. Г., Корнєєва О. Л., Лисенко Г. М., Левінець Н. В., Машовець М. А., Мордоус І. О., Нерянова С. І., Піроженко Т. О., Половіна О. А., Рейпольська О. Д., Шевчук А. С. Київ : Видавництво МОН, 2021. 38 с.
  2. Бущак І. “Стандарти освіти Норвегії у формуванні інформаційно-цифрових компетентностей дітей дошкільної вікуˮ. Вісник науково-дослідної лабораторії “В. О. Сухомлинський і школа ХХІ століттяˮ: за матер. III Міжнар. наук.-практ. конф. “Сучасні інноваційні технології у дошкільній освітіˮ (м. Умань, 21–22 травня 2021 р.). Вип. 14 / МОН України ; Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, ф-т дошк. та спец. освіти ; [голов. ред. проф. В. М. Кушнір ; відп. за вип.: Н. І. Скрипник, О. Л. Мікаелян]. Умань : ВПЦ “Візавіˮ, 2021. С. 32–35.
  3. Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школаˮ на період до 2029 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 р. № 988-р. (дата звернення 03.09.2021).
  4. Максименко О. Децентралізація в освіті європейських країн: досвід Норвегії. Український педагогічний журнал. Київ, 2021. № 4. С. 77–87.
  5. Косенчук О. Г., Куземко Л. В., Венгловська О. А., Новик І. М. Матеріали круглого столу “На шляху до якісного дошкілляˮ: упоряд. О. Г. Косенчук, Л. В. Куземко, О. А. Венгловська, І. М. Новик, УІРО, 2021. 37 с.
  6. Огієнко О. І. Педагогічна освіта Норвегії: генеза і тенденції розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / Міністерство освіти і науки України ; Сумський держ. пед. ун-т імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. О. Лазарев, О. І. Огієнко та ін.]. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2010. № 4 (6). С. 86–96.
  7. Трухан Г. В. Практичні аспекти підготовки майбутніх педагогів Норвегії до використання фасилітативних технологій у взаємодії із сім’єю. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74. Т. 3.
  8. Framework for Basic Skills. Norwegian Directorate for Education and Training. Oslo, 2012. P. 16. https://www.udir.no/contentassets/fd2d6bfbf2364e1c98b73e030119bd38/framework_for_basic_skills.pdf
  9. Norwegian Strategy for Skills Policy 2017-2021. Report published by the Ministry of Education and Research. https://www.regjeringen.no/contentassets/3c84148f2f394539a3eefdfa27f7524d/strategi-kompetanse-eng.pdf
  10. Sentralbord og besøksadresse (Statistic Central Burea, сайт Статистичного управління Норвегії). Режим доступу : https://www.ssb.no/en/utdanning/barnehager/statistikk/barnehager
  11. St. Meld. 16 (2006–2007). “… og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læringˮ. (And No One Is Left Behind. Early Intervention for Lifelong Learning). Ministry of Education and Research. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-16-2006-2007-/id441395/
  12. St. Meld. 30 (2003–2004). Kultur for læring [Culture for learning]. (White Paper No. 30 to the Storting). Ministry of Education and Research. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-030-2003-2004-/id404433/




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.37.11639

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.