КОМПЕТЕНТНІСНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГА

Hanna Tovkanets

Анотація


Обґрунтовано особливості професійної підготовки педагога у вітчизняному освітньому просторі на початку ХХІ ст. Визначено роль педагога в організації сучасного освітнього процесу та особливості функцій педагога як модератора, тьютора, організатора проєктної роботи, організатора ігрової діяльності. Схарактеризовано компетентнісний підхід як основну умову особистісного становлення та розвитку педагога, формування його педагогічного стилю та професійної позиції. Наголошено на політичних та соціальних, інформаційних, полікультурних компетенціях, компетенціях, що визначають володіння усним та письмовим спілкуванням, компетенціях, що реалізують здатність та бажання навчатися все життя як основи безперервної професійної підготовки та особистісного розвитку. Виокремлено особливості професійної підготовки сучасного педагога: акцентування освітньо-виховної діяльності школи ХХI ст. на розвиток педагогічного мислення, педагогічної майстерності та формування умінь і навичок виховної діяльності, визначення найбільш прийнятної парадигми освіти, яка має бути на цьому етапі історичного розвитку, та головної місії педагога – сприяння становленню та розвитку духовно-моральних якостей особистості, утвердження людини у людині. Визначено, що основою професійної підготовки є не лише предметна спеціалізація, а й сутнісний, культурно-контекстний аспект діяльності. Наголошено, що педагог школи ХХI ст. повинен бути готовим до того, що виховання виконуватиме відновлювальну функцію. Одним з найважливіших завдань підготовки сучасного педагога є формування готовності педагога до роботи з  вихованцями щодо проєктування особистісної траєкторії залучення їх до соціально-культурного досвіду. Зроблено висновок, що на сучасному етапі виникає потреба у якісно новій підготовці педагога, що дає можливість поєднувати фундаментальність професійних базових знань з інноваційністю мислення та практико-орієнтованим, дослідницьким підходом до вирішення конкретних освітніх проблем.

Ключові слова: педагог, професійна підготовка, компетентнісний підхід, розвиток особистості.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Авшенюк Н. М., Десятов Т. М., Дяченко Л. М., Постригач Н. О. Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах: теорія та практика : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 280 с.
  2. Великий тлумачний словник сучасної української мови / гол. ред. В. Т. Бусел. Київ : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.
  3. Глосарій основних термінів професійної освіти і навчання / упоряд. Десятов Т. М. ; за заг. ред. Н. Г. Ничкало. Київ : АртЕк, 2009. 192 с.
  4. Гуманистическая педагогика: XXI век. URL : https://www.novayagazeta.ru/society/70301.html
  5. Ієвлєв О. М. Компетентності професійно-педагогічної мобільності майбутнього викладача в умовах магістратури. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. № 64. С. 105–111.
  6. Мухин М. И. Миссия Новой школы – изменение личностной сущности человека. Социально-гуманитарные исследования и технологии. 2013. № 2(3). С. 61–66.
  7. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. http://mon.gov.ua
  8. Педагогічна майстерність : підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін. ; за ред. І. А. Зязюна; 3-тє вид., допов. і перероб. Київ : СПД Богданова А. М., 2008. 376 с.
  9. Сидоренко В. В. Розвиток професійної компетентності сучасного педагога в умовах відкритої освіти: кластерний аналіз. URL : http://www.vtec.vn.ua/sites/default/files/page/files/zbirnyk_ii_reg_naukovo_prakt_konf_profesiyna_kompetentnist_pedagoga_v_umovah_onovlennya_zmistu_osvity_ta_vymog_rynku_praci_15.02.2017.pdf
  10. Стахів М. О. Український комунікативний етикет : навч.-метод. посібник. Київ : Знання, 2008. 245 с.
  11. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ : Либідь, 2003. 373 с.
  12. Товканець Г., Мартин О. М. Соціально-комунікативна компетентність в структурі професійної підготовки майбутнього педагога. VZDELÁVANIE A SPOLOČNOSŤ VI. Medzinárodný nekonferenčný zborník. Renáta Bernátová, Tetyana Nestorenko (Eds.) Prešovská univerzita v Prešove, 2021.Publikácia bola vydaná elektronicky v Digitálnej knižnici UK PU. URL : http://www.pulib.sk/web/kniznica/ elpub/dokument/Bernatova16. С. 145–150.
  13. Щуркова Н. Е., Мухин М. И. Педагог нового воспитания. Москва : АРКТИ, 2014. 264 с.
  14. UNESCO. Future Competences and the Future of Curriculum. 2018a / M. Marope, P. Griffi n, C. Gallagher. URL : http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/02_future_competences and_the_future_of_curriculum_30oct.v2.pdf
  15. UNESCO. Future Competences and the Future of Curriculum. A Global Reference for Curricula Transformation. 2018b / M. Marope, P. Griffi n, C. Gallagher. IBE UNESCO. URL : http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/02_future_competences_and_the_future_of_curriculum_30oct.v2.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11565

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.