ОВОЛОДІННЯ ОСНОВАМИ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ЯК ПЕДАГОГІЧНА УМОВА ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ПРОФЕСІЙНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Larysa Kovalchuk

Анотація


З’ясовано теоретичний, методологічний, організаційно-методичний, практичний і діагностично-корегувальний аспекти дослідження проблеми оволодіння студентами основами педагогічної майстерності як педагогічної умови формування культури професійного мислення майбутніх педагогів. Обґрунтовано методологічні підходи (системний, синергетичний, діяльнісний, особистісний, культурологічний, компетентнісний), на засадах яких реалізовано завдання дослідження.

На підставі аналізу наукових літературних джерел теоретично осмислено сутність педагогічної майстерності. У дослідженні педагогічну майстерність розглядаємо як інтегровану сукупність у тріаді “педагог-педагогічна майстерність-майстерністьˮ. Під педагогічною майстерністю розуміємо динамічну інтегровану сукупність особистісних якостей, ціннісних настанов, професійної компетентності, розвинутих педагогічних здібностей, педагогічного досвіду, що сприяють творчій діяльності, успішному професійному зростанню й самореалізації педагога. Наведено інтегративну модель, яка репрезентує структуру педагогічної майстерності. Визначено, що структурними компонентами педагогічної майстерності є гуманістична спрямованість, фахова компетентність, педагогічна техніка, педагогічні здібності, педагогічний досвід.

На прикладі професійно-педагогічної підготовки студентів хімічного факультету розкрито зміст, методи, форми організування освітнього процесу, що забезпечують оволодіння ними основами педагогічної майстерності під час вивчення педагогічних дисциплін, методики викладання хімічних дисциплін і педагогічної практики у закладах вищої освіти.

Виокремлено рівні оволодіння студентами основами педагогічної майстерності, критерії та показники, за якими їх визначають. Проведено педагогічний експеримент і визначено рівні оволодіння педагогічною майстерністю студентами хімічного факультету.

Ключові слова: педагогічна діяльність, педагог, майстерність, педагогічна майстерність, професійна майстерність, культура професійного мислення.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
  2. Енциклопедія освіти / акад. пед. наук ; гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
  3. Ковальчук В. І. Сутність та структура педагогічної майстерності вчителя. URL : http://elibrary.kubg.edu.ua/20/1/V_Kovalchuk_HEU_27_IPPO.pdf. (дата звернення: 07.11.2014).
  4. Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень : навч. посіб. Львів : Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 520 с. URL : https://pedagogy.lnu.edu.ua/koval-chuk-l-modeliuvannia-naukovo-pedahohichnykh-doslidzhen-navchal-nyy-posibnyk-l-viv-vydavnychyy-tsentr-lnu-imeni-ivana-franka-2020-520-s.
  5. Ковальчук Л. Практикум з педагогіки : навч. посібник Львів : Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2005. 253 с.
  6. Ковальчук Л. Основи педагогічної майстерності : навч. посібник Львів : Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2007. 608 с.
  7. Пасько К. М. Світоглядно-філософська парадигма формування педагогічної майстерності в системі професійної підготовки вчителя : монографія. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. 142 с.
  8. Педагогічна майстерність : проблеми, пошуки, перспективи: монографія. Київ–Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. 234 с.
  9. Психологічна енциклопедія / автор-упоряд. О. М. Степанов. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.
  10. Розвиток педагогічної майстерності викладача вищого навчального закладу непедагогічного профілю в умовах інформаційно-технологічного суспільства : колективна монографія / за ред. I. A. Зязюна. Київ : Педагогічна думка, 2012. 390 с.
  11. Щербань П. М. Прикладна педагогіка. Київ : Вища школа, 2002. 215 с.
  12. Ягупов В. В. Педагогіка : посібник Київ : Либідь, 2002. 560 с.
  13. Kovalchuk L. Modeling of cultural and educational environment as a pedagogical condition of forming of professional thinking culture of future teachers // European Scientific Journal. 2014. Vol. 10, No 22. P. 69–88.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11311

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.