СПРАВЕДЛИВІСТЬ І ГУМАНІЗМ ЯК ЦІННІСНІ ОРІЄНТИРИ ПРАВОСВІДОМОСТІ ТА ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ ГЕТЬМАНЩИНИ

Liliana Shevchuk

Анотація


Статтю присвячено аналізу таких ціннісних орієнтирів правосвідомості та правової культури Гетьманщини, як справедливість та гуманізм. Обґрунтовано їхню тяглість, зв’язок з попередніми епохами та наступність для майбутніх поколінь.
Зміст аксіологічних орієнтирів правосвідомості та правової культури Гетьманщини ілюструється через аналіз нормативно-правових актів, пам’яток правової думки, поетично-публіцистичних творів, народної творчості. Зокрема, це Кодекс 1743 року «Права, за якими судиться малоросійський народ», Інструкція судам гетьмана Д. Апостола 1730 року, політико-правовий трактат випускника, а згодом і викладача Києво-Могилянської академії Михайла Козачинського «Філософія Арістотеліканства» (1744 року), твори українського філософа, поета, козака Семена Климовського «Про правосуддя начальних та бадьорість їхню» та «Про смирення найвищих» (1724 року). Народна творчість представлена українськими прислів’ями та приказками, які дають уявлення про буденний рівень правосвідомості, про відчуття, погляди, уявлення українців щодо права, його значення та ціннісних параметрів.
За результатами дослідження зроблено висновок про те, що в правовій системі Геть-манщини чітко відстежується спадкоємність ціннісних маркерів на рівні усіх її складових частин, у тому числі і правосвідомості та правової культури. Уявлення, відчуття, оцінки, погляди, теорії, ідеї представників українського соціуму щодо справедливості та гуманізму, як на ту епоху, були доволі прогресивними і відображали європейський стиль мислення.


Ключові слова


українська державність, право, правосуддя, правова система, аксіологія

Повний текст:

PDF

Посилання


Vyslobokov, K. (2004). Deiaki aspekty pravovoi systemy Het'manschyny i nevidomyj spysok normatyvnoi zbirky XVIII stolittia. Do dzherel. Zbirnyk naukovykh prats' na poshanu Oleha Kupchyns'koho z nahody joho 70-richchia. Kyiv Lviv, 1, 351–377.

Horobets', V. (2009). Vlada ta sotsium Het'manatu. Doslidzhennia z politychnoi i sotsial'noi istorii rann'omodernoi Ukrainy. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy.

Klimova, H. P. (2012). Pravosvidomist': do teorii pytannia. Aktual'ni pytannia innovatsijnoho rozvytku, 2, 35–41.

Koziubra, M. (2017). Pryntsypy prava: metodolohichni pidkhody do rozuminnia pryrody ta klasyfikatsii v umovakh suchasnykh hlobalizatsijnykh transformatsij. Pravo Ukrainy, 11, 142–164.

Moriak-Protopopova, Kh. M. (2021). Khrystyians'ki tsinnosti iak bazovi tsinnosti Kodeksu 1743 r. (vybrani aspekty). Visnyk L'vivs'koho universytetu. Seriia iurydychna, 73, 44–53.

Pravosvidomist' i pravova kul'tura iak bazovi chynnyky derzhavotvorchoho protsesu v Ukraini. (2009). Kharkiv. Pravo.

Slipushko, O., Schelkunova, O. (2018). Ukrains'ki pys'mennyky-prosvitnyky pro pryrodne pravo osobystosti. Slovo i Chas, 4, 101–108.

Ukraina: antolohiia pam'iatok derzhavotvorennia, Х – ХХ st. (2008). Kyiv. Osnovy, 4.

Filosofs'ka dumka v Ukraini: Bibliohrafichnyj slovnyk. (2002). Kyiv. Pul'sary.

Shevchuk, V. (2001). Suspil'no-politychnyj dumka v Ukraini vid 1710-ho po 90-ti roky XVIII stolittia. (Tysiacha rokiv ukrains'koi suspil'no-politychnoi dumky). Kyiv. Dnipro, 4. Kn. 1, 7–188.

Shevchuk, L. E., Shevchuk, T. P. (2020). Osnovopolozhni zasady ta chynnyky formuvannia natsional'noi pravovoi systemy v ukrains'kij kozats'kij derzhavi – Het'manschyni. Pravo Ukrainy, 1, 140–158.

Yakovenko, N. (2002). Paralel'nyj svit. Doslidzhennia z istorii uiavlen' ta idej v Ukraini XVI–XVII st. Kyiv. Krytyka.

Yakovliv, A. (1993). Ukrains'ke pravo. Ukrains'ka kul'tura :Lektsii za redaktsiieiu Dmytra Antonovycha. Kyiv. Lybid', 222–237




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vla.2023.76.071

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.