ОСОБЛИВОСТІ РАТИФІКАЦІЇ ТА НАБУТТЯ ЧИННОСТІ УГОДИ ПРО АСОЦІАЦІЮ МІЖ УКРАЇНОЮ ТА ЄС

Vasyl Pasichnyk

Анотація


Досліджено процес підписання, ратифікації та імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Підписання Угоди про асоціацію (УА) відбулося лише з другої спро­би, після гучного провалу у Вільнюсі та революційних подій в Україні, що призвело до зміни політичного керівництва країни і реанімації євроінтергаційного курсу Української держави. Цей процес відбувався у два етапи, коли українська та європейська сторони підписали спочатку політичну частину (березень 2014 р.), а після президентських ви­борів в Україні економічну частину Угоди (червень 2014 р.). Після певного зволікання ратифікація УА також розтягнулася у кілька етапів. Започаткували цей процес ратифіка­ції тексту Угоди український та європейський парламенти 16 вересня 2014 р. Однак під тиском Росії, яка послідовно та наполегливо намагається нейтралізувати європейський курс України, тимчасове застосування найбільшого розділу Угоди про запроваджен­ня поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі між Україною та ЄС відкладалося 14 місяців, до 1 січня 2016 р.

Охарактеризовано режим тимчасового застосування цього договору. З 1 листопада 2014 р. розпочинається її тимчасове застосування, суть якого полягає в тому, що міжнарод­ний договір стає юридично обов’язковим для договірних сторін, навіть якщо цей договір ще не набув чинності. Тимчасове застосування Угоди про асоціацію стосується лише частини Угоди: верховенства права, боротьби зі злочинністю та корупцією, а також посиленого секторального співробітництва. Обмеженість тимчасового застосування Угоди полягає також у тому, що воно встановлює взаємні юридичні зобов’язання передусім у відносинах між Україною і ЄС, а для держав-членів ЄС такі юридичні зобов’язання дотримуватися положень Угоди випливають лише із її статусу як держави-члена ЄС, як це передбачено засновницькими договорами ЄС. Це означає, що юридична сила тимчасового застосування не може виходити за межі компетенції ЄС. Саме тому в рішеннях ЄС про обсяг тимчасового застосування дано спеціальні роз’яснення, що обмежують дію низки положень Угоди про асоціацію. Якщо виникає якась специфіка дії положень Угоди про асоціацію у внутрішньому правопорядку її сторін, тоді це питання вирішують згідно з конституційним правом кожної договірної сторони. Положення Угоди про асоціацію у повному обсязі стануть юридично обов’язковими для договірних сторін лише після набуття чинності Угоди. До того часувони мають обмежене і невизначене юридичне значення, коли договірні сторони повинні утримуватися від дій, які позбавили б Угоду про асоціацію об’єкта і мети.

Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом набере чинності лише після завершення процесу її ратифікації всіма державами-членами ЄС відповідно до національних процедур, а також Радою Європейського Союзу. Для цього потрібно, щоб кожен з учасників Угоди (Україна, кожна держава-член ЄС, Європейський Союз і Євроатом) утвер­див рішення про його ратифікацію й інформував про цей факт Генеральний секретаріат Ради ЄС, приславши спеціальне повідомлення. Останнє повідомлення про ратифікацію поступає від самого Європейського Союзу.

Підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом виявився болісним та драматичним процесом. Не менш драматичним є процес ратифікації Угоди про асоціацію, і лише після того, як усі 28 країн-членів ЄС, Європейський Союз та Євроатомом ратифікують текст Угоди (Україна вже її ратифікувала), Угода про асоціацію між Україною та ЄС набуде чинності. Росія цілеспрямовано і наполегливо намагається нейтралізувати європейський курс України. Кремль не полишає надії взяти реванш, привести до влади проросійські сили і знову розвернути Україну в бік Митного союзу Росії, Білорусі та Ка­захстану. Нейтралізувати цей сценарій Кремля можна лише шляхом швидких, ефективних та результативних реформ, використовуючи режим тимчасового застосування Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Ключові слова: Угода про асоціацію між Україною та ЄС, тимчасове застосування, зона вільної торгівлі.

 

The process of signing, ratification and implementation of the Association Agreement between the European Union and Ukraine has been researched in this contribution. The signing procedures for the Association Agreement between the European Union and Ukraine took place from the second attempt, after the failure in Vilnius and revolutionary events in Ukraine, which led to the changes in the political leadership of the country and the reanimation of the Eurointegration aspirations of the Ukrainian state. This process took place in two stages, when Ukrainian and European leaders signed the political part of the agreement (March 2014), and after the presidential elections in Ukraine the economic part of the agreement has been signed (June 2014). After some stagnation the ratification process is evolving few stages. The start of the ratification procedures was set up simultaneously by the Ukrainian and European Parliaments on September 16, 2014. However under the pressure of Russia, which gradually and insistantly tries to neutralize the European course of Ukraine, the temporary application of the provisions regarding the deep and comprehensive free trade area was postponed for 14 months, namely until January 1, 2016.

The temporary application of the current agreement has been also analyzed. Starting from November 1, 2014 its temporary application starts, where the underlining idea is that the international treaty becomes legally binding for its parties even when it was not dully ratified by all Contracting Parties. The temporary application of the agreement only partly covers the chapters dealing with the rule of law, the fight against corruption and criminality, as well as the activization of the sectoral cooperation. The limited character of the temporary application is manifested also in the fact, that it determines the mutual legal obligations between the EU and Ukraine. For the member states the fulfillment of the legal obligation takes place exclusively according to their status as the EU members as provided by the EU founding treaties. It means that the legal force of the temporary application of the Association Agreement cannot override the EU powers. That is why in the EU‘s decision regarding the volume of the temporary application the special explanations are included, which limit the applicability of the provisions of the Association Agreement between the EU and Ukraine. In case some special features appear as with the regard to the application of the Association Agreement in the internal legal order of the contracting parties, so they are to be solved in accordance with the constitutional legal order of each contracting party. The provisions of the Association Agreement will become mandatory legal forces for contracting parties only when the Association agreement will enter into force. Until that time they will have quite uncertain and limited legal meaning, where the contracting parties shall abstain from any actions, which would lead to the denial of the object and purpose of this Association Agreement.

The Association Agreement between the EU and Ukraine will enter into force only when the ratification procedures are completed by all EU member states in according to their national provisions and by the Council of the European Union. In order to complete the ratification procedures each contracting party (Ukraine, each EU member state, the European Union and Euroatom) has to adopt the decision about the ratification and to inform about it the General Secretariat of Council of the EU about it while sending special notification letter. The last notification about the registration will come from the European Union itself.

The signature of the Association Agreement between the European Union and Ukraine was a complicated and dramatic issue. The ratification process seems to be not less dramatic. And only after all 28 EU member states, the European Union and Euratom will ratify the text of the Association Agreement (Ukraine did ratify it already), it will enter into force. Russia constantly tries to neutralize the European course of Ukraine. The Kremlin hopes to get the revanche, to bring to the power the pro-Russian forces and redirect Ukraine again towards the Customs Union of Russia, Kazakhstan and Belarus. The only way to skip this scenario of Kremlin lays in quick, efficient and result-oriented reforms based upon the usage of the regime of the temporary application of the Association Agreement between Ukraine and the European Union

Key words: EU-Ukraine Association Agreement, temporary application, free-trade area.


Повний текст:

PDF

Посилання


Москва попри домовленості вирішила покарати Україну за асоціацію // Україн¬ська правда [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.epravda.com. ua/news/2014/09/16/491504

Силіна. Т. Угода про асоціацію: ходіння по муках / Т. Силіна // Дзеркало тижня. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gazeta.dt.ua/internal/ugoda-pro-asociaciyu-hodinnya-po-mukah-_.html

Хорольський Р. Вступление в силу Соглашения об ассоциации: когда, как и почему / Р. Хорольський // Дзеркало тижня [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gazeta.dt.ua/internal/nabrannya-chinnosti-ugodoyu-pro-asociaciyu-koli-yak-i-chomu.html




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vir.2015.36-2.0.364

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.