ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ В УКРАЇНІ
ТА КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ:
ПОРІВНЯЛЬНО-ПРАВОВА ХАРАКТЕРИСТИКА

Mykhailo Mykievych, Sviatoslav Senyk

Анотація


Державна служба в Україні виходить на якісно новий рівень і за своїми параметрами роботи поступово наближається до визначення публічної служби європейських країн. Проте, незважаючи на спроби реформування державної служби, Україні усе ж не вдалося досягти ефективної її діяльності. У контексті сказаного стає зрозумілим, що нині виникла потреба продовжити процеси реформування державної служби в Україні та вивести її на якісно новий рівень діяльності, враховуючи і рівень суспільного розвитку, і позитивний досвід реформування публічної служби у країнах Європейського Союзу. З цією метою у статті виконано порівняльно-правове дослідження розвитку державної служби в Україні та публічної служби таких країн Європейського Союзу, як Польща, Німеччина, Естонії, Латвії, Литва, та Угорщини з метою можливості впровадження позитивного досвіду у процес реформування державної служби в Україні. В результаті дослідження проаналізовано існуючі практики побудови, реформування та розвитку публічної служби у вищезгаданих європейських країнах, визначено досягнуті успіхи та невдачі, передумови, критерії та характеристики їхнього становлення. Окрім цього, проаналізовано дефініції державної та публічної служби в Україні та країнах Європейського Союзу на прикладі вищезгаданих країн. За результатами дослідження авторами запропоновано замінити термін «державна служба» на дефініцію «публічна служба», що сприятиме утотожненню з «обслуговуванням», а не з «управлінням».

У публікації також наголошено на позитивних і негативних аспектах окремих інститутів державної служби в Україні та окремих країнах Європейського Союзу: акцентовано увагу на важливих недоліках у роботі державної служби Угорщини та Естонії; означено позитивний досвід Німеччини, Польщі та Литви; з’ясовано спільні риси у реформуванні державної служби в Україні та країнах Європейського Союзу на прикладі Польщі.

За результатами дослідження надано рекомендації щодо запровадження окремих позитивних аспектів до Закону України «Про Державну службу».

Ключові слова: публічна служба; Європейський Союз; державна служба; державний службовець; органи державної влади; порівняльно-правовий аналіз.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Referensеs

  1. Averianov V. B., Derets V. A., Pukhtetska A. A. Kontseptualni zasady reformuvannia orhaniv vykonavchoi vlady Ukrainy z urakhuvanniam yevropeiskykh pryntsypiv ta vymoh nalezhnoho uriaduvannia («good governance»). Forum prava. 2006. № 2. S. 4–12. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.
  2. Borodin Ye. I. Poniattia «derzhavna sluzhba» v Ukraini: dosvid zaprovadzhennia ta rozvytku. URL: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2016-01(15)/3.pdf.
  3. Derzhavna sluzhba : pidruchnyk : u 2 t. / Nats. akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy ; redkol. : Yu. V. Kovbasiuk (holova), O. Yu. Obolenskyi (zast. holovy), S. M. Serohin (zast. holovy) [ta in.]. Kyiv ; Odesa : NADU, 2012. T. 1. 372 s.
  4. Kovalevich I. P. Zarubizhnyi dosvid zaluchennia hromadskosti do formuvannia ta realizatsii mistsevoi polityky. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia. 2009. Vyp. 2. S. 135–140.
  5. Kodeks administratyvnoho sudochynstva Ukrainy. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR). 2005. № 35–36, №37. St. 446.
  6. Lyndiuk O. A. Yevropeiskyi dosvid modernizatsii derzhavnoi sluzhby ta perspektyvy yoho zastosuvannia v Ukraini. Teoretychni ta prykladni pytannia derzhavotvorennia. 2016. Vyp. 19. S. 104–116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tppd_2016_19_11.
  7. Lisnychyi V. V. Politychni ta administratyvni systemy zarubizhnykh krain. Kyiv : Tornado, 2001. 352 s.
  8. Orhanizatsiia derzhavnoi sluzhby v Ukraini: teoriia ta praktyka : navch. posibnyk / za zah. red. M. O. Bahmet, V. S. Furtatov, M. S. Ivanov. Mykolaiv : MDHU im. Petra Mohyly, 2007. 244 s.
  9. Pro derzhavnu sluzhbu : Zakon Ukrainy № 889-VIII vid 10 hrudnia 2015 roku. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR). 2016. № 4. St. 43.
  10. Systema derzhavnoi sluzhby v krainakh z Federalnym typom administratpvno-derzhavnoho upravlinnia (Nimechchyna, SShA). URL : http://www.pravo.vuzlib.net/book_z1266_page_114.html.
  11. Skoropad O. Dosvid derzhavnoi sluzhby Nimechchyny yak peredumova efektyvnoho rozvytku ta funktsionuvannia yevropeiskoho administratyvnoho prostoru. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia. 2011. Vyp. 3 (47). S. 192–195.
  12. Ustoichyvost reform hosudarstvennoi sluzhbу v Tsentralnoi y Vostochnoi Evrope spustia piat let posle vstuplenyia v ES. Doklad «SIGMA» № 44 [Еlektronnуi resurs]. URL : http://www.sigmaweb.org/publications/Galina_Rus_SP44_070509.pdf
  13. Charkina A. O. Pryntsypy derzhavnoi sluzhby v krainakh yevropeiskoho soiuzu (na prykladi Polshchi ta Nimechchyny). Investytsii: praktyka ta dosvid. 2016. № 16. S. 95–99. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2016_16_22.
  14. Yaniuk N. Aktualni problemy formuvannia publichnoi sluzhby v Ukraini. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia yurydychna. 2010. Vyp. 51. S. 162–167.
  15. Paradowska J. Pelniacy obowiazki. Polityka. 2001. 2 czerwca. S. 22–24.
  16. Rydlewski G. Integracja europejska jakowyzywanie dla administracji publicznej w Polsce. Polityka zagraniczna i wewnetrzna panstwa w procesie integracji europejskiej / [red. E. Halizak]. Warszawa, 2004. S. 63–84.
  17. Ustawa o sluzbie cywilnej: 18 grudnia 1998 r. Dziennik Ustaw. 1999. № 49. Poz. 483.
  18. Rydlewski G. Integracja europejska jakowyzywanie dla administracji publicznej w Polsce. Polityka zagraniczna i wewnetrzna panstwa w procesie integracji europejskiej / [red. E. Halizak]. Warszawa, 2004. S. 63–84.
  19. Ustawa o sluzbie cywilnej: 18 grudnia 1998 r. Dziennik Ustaw. 1999. № 49. Poz. 483.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vir.2019.46.0.10375

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.