ЕКЗИСТЕНЦІАЛ СТРАХУ В ТВОРЧОСТІ МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО
Анотація
Розглянуто екзистенціал страху на основі казки-оповідання М. Коцюбинського “Хо”.
Письменник аналізує виникнення та існування цієї емоції у трьох періодах людського життя:
дитинстві, юності і зрілості. У ранньому віці страх змальовано як щось невиразне, пов’язане
радше з дитячою фантазією та уявою. Діти ще не розуміють, чого вони бояться. Розумне,
виважене ставлення батьків, старших до дітей, добре виховання може мінімізувати це почуття і
в майбутньому подолати його. Юність – пора людського життя, коли знання, освіта, воля, віра
у власні сили мають важливе значення для становлення особистості, позбавленої почуття
страху перед життєвими труднощами. Саме тоді формується характер сміливої, відважної
людини, яка здатна боротися за своє щасливе майбутнє. У зрілому віці значно складніше
долати негативні відчуття, яких не вдалося побороти у двох попередніх періодах життя.
Людина стає обережнішою, надто виваженою, до неї навіть повертається дитяча фантазія
небезпеки перед життєвими негараздами, вона не бажає ризикувати, радше прагне спокою і
стабільності. Водночас М. Коцюбинський підкреслює, що все залежить від характеру людини,
її виховання, освіти, світогляду. Письменник демонструє і негативну, і позитивну роль страху
для вдосконалення духовного світу людини і суспільства загалом. Але, на відміну від
західноєвропейських філософів-екзистенціалістів, М. Коцюбинський переконаний, що страх
потрібно і можна подолати за допомогою сили волі, віри, надії і любові.
Ключові слова: екзистенціалізм, страх, антропологізм, віра, надія, любов.
Повний текст:
PDFПосилання
- Поки немає зовнішніх посилань.