“ІНША ЕСТЕТИКА” ЯК “ПОЗАКУЛЬТУРНИЙ ПРОСТІР”. МЕТОДОЛОГІЯ АНАЛІЗУ АЛЬТЕРНАТИВНИХ РАДЯНСЬКИХ ЕСТЕТИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Анотація
Здійснено спробу пошуку методології дослідження маргінального напрямку радянської науки – “іншої естетики”, що виникла у кінці 1950-х у СРСР у міждисциплінарному полі на межі гуманітарних наук, кібернетики та мистецтва. “Інша естетика” досі залишається малодослідженим явищем у сучасній історії науки, проте її власне дослідницьке поле було досить широким і мало вплив на академічну радянську естетику. Розглянуто концепт “динамізму культури” Ю. М. Лотмана, який запропоновано як методологію дослідження “іншої естетики”. Так, лотманівський термін “культура” розглянуто як офіційна академічна естетика, “некультура” – як “інша естетика”, а “метамовою” у цьому випадку є політична ідеологія, що визначала чіткі рамки для наукового дискурсу в СРСР. Тож “інша естетика”, використовуючи вокабуляр Ю. М. Лотмана, була однією з тих “периферійних ділянок”, що забезпечувала у радянській культурі періоду “відлиги” “швидкі динамічні процеси”. Ключові слова: “інша естетика”, радянська естетика, радянська кібернетика, кібернетичне мистецтво, машинне мистецтво, семіотика.
Повний текст:
PDFПосилання
- Поки немає зовнішніх посилань.